gardeshban.ir

کاراکال نام باستانی یک گونه گربه‌سان است و امروزه «سیاه‌گوش» و «منگوله‌گوش» هم آن را صدا می‌زنند. این گربه‌سان گوش‌های کشیده و رو به بالا و نوک‌تیزی دارد.
کد خبر: ۴۹۸۹۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰-1400 October 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
آیا می‌دانید که ۸ گونه گربه‌سان در ایران وجود دارد؟ یکی از گربه‌سانان ایران کوچک است و در نوع خود وزن سنگینی دارد و هنگام دویدن سریع است؛ غیر از ایران در آفریقا هم این گربه‌سان یافت می‌شود. این موجود کوچک از قدیم کویری را در شهرستان بافق مال خود می‌داند. کویر کاراکال بافق هم‌نام صاحب اصلی خود است!

استان یزد در جنوب خود و در همسایگی استان کرمان شهرستان بافق را دارد که زیباترین کویر را به نمایش شما درمی‌آورد. این کویر زیبا در نزدیکی روستایی به‌نام صادق‌آباد واقع است و به‌نام این روستا هم خوانده می‌شود. کویر صادق‌آباد از قدیم محل زندگی گربه‌سانی کوچک به‌اسم کاراکال است.

کاراکال نام باستانی یک گونه گربه‌سان است و امروزه «سیاه‌گوش» و «منگوله‌گوش» هم آن را صدا می‌زنند. این گربه‌سان گوش‌های کشیده و رو به بالا و نوک‌تیزی دارد.

سفر به کویر کاراکال بافق گزینه‌ی مناسبی برای گردش در مناطق کویری ایران است. شما دسترسی راحتی به این کویر دارید و امکانات مناسبی از شما میزبانی می‌کند. در این کویرنوردی علاوه‌بر لذت بردن از طبیعت کویر، با جاذبه‌های دیگری هم در مسیر رسیدن به کویر روبه‎‌رو می‌شوید که خاطرات شما را پربار می‌کند.

چرا بازدید از کویر کاراکال بافق را پیشنهاد می ‌کنیم؟

در فصل پاییز که هوا رو به سردی می‌رود اگر می‌خواهید سری به مناطق کمتر شناخته شده بزنید سفر به کویر انتخاب خوبی است. کویر در طبیعت خلوت و آرام خود و در سکوت حرف‌هایی برای گفتن دارد. مشکلی که وجود دارد و شاید شما را در مورد رفتن به کویر به تردید بیاندازد مسیر دسترسی و امکانات است؛ البته علاقه‌مندان به طبیعت کویر به دسترسی دشوار و نبود امکانات اهمیتی نمی‌دهند. اگر سفری راحت و آسان می‌خواهید کویر کاراکال بافق انتخاب شماست.

برای کویرنوردی معمولاً نگاه‌ها به استان یزد می‌رود. استانی که اگر در مورد آن از کسی بپرسید به کویری بودن آن اشاره می‌کند. این استان با مناطق کویری مختلفی که دارد مقصد کویرنوردان مشتاق را محدود نمی‌کند. برای کویرنوردی به کدام نقطه‌ی استان می‌خواهید بروید؟

کویر کاراکال بافق از مناطق کویری استان یزد است که سفری پر از خاطره و بدون دردسر را برای شما می‌سازد. انتخاب با شما است که می‌خواهید با هواپیما به‌سمت این کویر راه بیافتید یا با قطار و شاید هم اتوبوس؛ با هواپیما در شهر یزد فرو می‌آیید و با قطار یا اتوبوس در بافق پیاده می‌شود. پس از رسیدن به مقصد اولیه، شهر بافق، سردرگم نمی‌شوید و در جاده‌ای آسفالته به‌سمت کویر راه می‌افتید.

امروزه هواپیما برای رسیدن به مقاصد دور وسیله‌ی خوبی است؛ البته ما همیشه عجله نداریم و برای سفر به جاهای دور قطار هم انتخاب خوبی است که ما را با آرامش به مقصدمان می‌برد. در هر حال اگر هواپیما انتخاب شماست و عجله ندارید به‌دنبال بلیط هواپیما ارزان بگردید؛ اگر دیر کرده‌اید بلیط لحظه آخری هم پیدا می‌شود.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی کویر کاراکال بافق

مرکز کویر کاراکال بافق ۲ کیلومتر با روستای صادق‌آباد فاصله دارد و ممکن است که کویر را به‌نام روستا هم بشنوید. این کویر محل زندگی گربه‌سان کاراکال است که مردم محلی این گربه را اهلی می‌کردند تا هنگام شکار از قدرت آنها استفاده کنند.

کاراکال اغلب تنها زندگی می‌کند و نسبت به قلمرویی که دارد بسیار حساس است. این گربه قلمروی زیادی را برای خود تعیین می‌کند و معمولاً شب‌ها خود را نشان می‌دهد. هنگامی که در کویر دارید می‌گردید احتیاط کنید که ممکن است در روز هم سرو‌کله‌ی این گربه پیدا شود.

تا سال ۱۳۸۶ شاید برای کسی کویر کاراکال بافق آشنا نبود اما از این سال به بعد با اهمیتی که به طبیعت کویری بافق نشان داده شد شهرت خودش را پیدا کرد؛ کم‌کم امکانات گردشگری در این مکان فراهم شد که مجتمع شهید برزگری یکی از این امکانات است.

شما می‌توانید در تپه‌های شنی کویر کاراکال بافق قدم بزنید و از آنها بالا بروید و گرمای ریگزارهای روز را احساس کنید. هنگام شب به آسمان پرستاره و خاموش خیره می‌شوید. در مورد تفریحات بیشتر نگرانی ندارید. با امکاناتی که وجود دارد به شترسواری، سافاری، موتورسواری و ... مشغول می‌شوید. دورهمی‌های شبانه هم حتماً شما را حسابی سرگرم می‌کند.

کویر کاراکال بافق جزیی از کویر درانجیر، بزرگترین شوره‌زار استان یزد است. تپه‌های شنی کویر صادق‌آباد تا ۵۰ متر هم می‌رسد. پوشش گیاهی این کویر ضعیف است و اگر گیاهی وجود دارد با ماسه سازگار است.

چگونه به کویر کاراکال بافق برویم؟

کویر کاراکال در شمال روستای صادق‌آباد قرار دارد و خود روستا هم در موقعیت شمالی شهر بافق است. مسیر رسیدن از شهر بافق تا روستای صادق‌آباد آسفالته است. وقتی به شهر بافق می‌رسید ۱۵ کیلومتر تا رسیدن به کویر فاصله دارید.

شهر بافق در استان یزد واقع است و معمولاً مسیر ما از شهر یزد می‌گذرد. فاصله‌ی شما در شهر یزد تا بافق ۱۰۰ کیلومتر است. البته بافق از طریق شهر زرند در جنوب خود به شهرهای نام‌آشنای کرمان و رفسنجان هم به کمک جاده وصل می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به کویر کاراکال بافق

روستای صادق‌آباد با نخلستان‌هایی که دارد شما را در اطراف کویر کاراکال بافق سرگرم می‌کند. گردش در روستا و نخلستان‌های آن را از دست ندهید. باغ‌های انار و پسته هم در اطراف می‌بینید.
برای لذت بیشتر از محیط کویر مجتمع شهید برزگری خدمات و امکانات خوبی برای شما دارد که خاطرات شما از این منطقه را زیاد می‌کند.

لازم است بگوییم که بافق شهری با جاذبه‌های تاریخی مانند خانه‌ی وحشی بافقی، آب‌انبار و حمام کاکامیر و قلعه‌ی باقرآباد است. پس از تمام شدن اقامت شما در کویر کاراکال جاذبه‌های بافق مقصد بعدی شما است اگر مکان‌های تاریخی را دوست دارید. در هر حال پیشنهاد ما این است که شهر بافق را از دست ندهید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به کویر کاراکال بافق

با وجود مجتمع شهید برزگری در کویر کمپ برپا می‌کنید و دردسر زیادی برای اقامت خود در این مکان ندارید.

کویر کاراکال بافق؛ بهترین گزینه برای طبیعت گردان و کویرنوردان+عکس

کویر کاراکال بافق؛ بهترین گزینه برای طبیعت گردان و کویرنوردان+عکس

کویر کاراکال بافق؛ بهترین گزینه برای طبیعت گردان و کویرنوردان+عکس

کویر کاراکال بافق؛ بهترین گزینه برای طبیعت گردان و کویرنوردان+عکس

کویر کاراکال بافق؛ بهترین گزینه برای طبیعت گردان و کویرنوردان+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار