gardeshban.ir

مخمل‌کوه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان لرستان می‌باشد. کوهی بسیار دیدنی که بیش از 2000 متر ارتفاع دارد و طبیعتی بکر و بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۴۹۹۳۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰-1400 October 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
لرستان، یکی از زیباترین استان‌های کشورمان است که در منطقه غربی ایران قرار دارد. این استان پیشینه تاریخی بسیار پرباری داشته و آثار گرانبها و ارزشمندی را در خود جای داده است. لرستان از  لحاظ جاذبه‌های طبیعی نیز بسیار غنی می‎باشد و چشم‌اندازهایی شگرف و دیدنی را به نمایش می‌گذارد. 

جنگل‌ها و مراتع سرسبز، آبشارهای و رودهای خروشان، کوه‌های بلند و سربفلک کشیده، چشمه‌ها و تالاب‌ها، تنها بخشی از زیبایی‌های این استان هستند که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند. 

مخمل‌کوه کجاست؟

مخمل‌کوه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان لرستان می‌باشد. کوهی بسیار دیدنی که بیش از 2000 متر ارتفاع دارد و طبیعتی بکر و بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارد.  این منطقه کوهستانی در بخش شمال شرقی خرم‌آباد، مرکز این استان، واقع شده است. سنگ‌ها و صخره‌های مخمل‌کوه در فصل بهار پوشیده از خزه‌های سبزرنگ می‌شوند. خزه‌هایی شاداب و باطراوت که به زیبایی سطح کوهستان را می‌پوشانند و ظاهری مخملی ‌شکل به آن می‌دهند. 

این خزه‌ها گاهی به رنگ سبز دیده می‌شوند و در برخی مواقع نیز رنگی قهوه‌ای مانند به خود می‌گیرند. در میان این کوهستان زیبا یک آبشار خروشان و یک تنگه با نام شبیخون نیز وجود دارد که جلوه خاصی به محیط داده و زیبایی‌ آن را چندبرابر می‌کند. مخمل‌کوه جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به هفت حوض اشاره کرد.   

در نزدیکی روستای پیرجد  و در میان پارک جنگلی مخمل‌کوه، منطقه‌ای صخره‌ای دیده می‌شود که به هفت حوض معروف است. این منطقه شامل 7 حوض اصلی می‌باشد که در امتداد هم قرار گرفته‌اند و همیشه پر از آب هستند. این حوضچه‌ها در طول سالیان متمادی و در اثر فرسایش آب ایجاد شده‌اند.  در مسیر صخره‌های سبز مخمل‌کوه رودخانه‌ای خروشان دیده می‎شود که به زیبایی در میان سنگ‌ها جاری می‎باشد. آب رودخانه از این هفت حوض عبور می‌کند و در نهایت به حوضچه آخر می‌ریزد.   

مسیر هفت حوض مخمل‌کوه پوشیده از درختان خودرو، گل‌ها و گیاهان دارویی است که در کنار رودخانه خروشان قرار گرفته و زیبایی‌های اطراف را تکمیل می‎کنند. وجود آب در این منطقه باعث حضور گونه‌های مختلف جانوری در اطراف هفت حوض  مخمل‌کوه شده و شرایط را برای زندگی آنان فراهم کرده است.

هفت حوض مخمل‌کوه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری لرستان است که در شش ماهه اول سال، مورد توجه طبیعت‌دوستان و گردشگران قرار می‌گیرد. هفت‌ حوض یک مکان مناسب برای کوه‌نوردی و کمپینگ است. می‌توانید در حوضچه‌های این منطقه شنا کنید و اگر اهل عکاسی هستید، تصاویری زیبا و دیدنی از چشم‌اندازهای اطراف ثبت نمایید.

بهترین زمان برای سفر به مخمل‌کوه

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، مخمل‌کوه در فصل بهار پوشیده از خزه‌های سبزرنگ می‎شود و ظاهری مخملی شکل به خود می‌گیرد. صخره‌هایی پوشیده از گلسنگ که در کنار آب‌های جاری و حوضچه‌های کوچک‌ و بزرگ خودنمایی می‌کنند و حس طراوت و تازگی را به انسان منتقل می‌نمایند. در فصل بهار، خصوصا در ماه اریبهشت، گل‌های رنگارنگی نیز در این منطقه رشد می‌کنند و زیبایی هفت‌ حوض مخمل‌کوه را به اوج خود می‌رسانند. با توجه به این موارد می‌توان فصل بهار را به عنوان بهترین زمان برای سفر به مخمل‌کوه معرفی نمود.

علاوه بر این، مخمل‌کوه در یک منطقه‌ی ییلاقی واقع شده و در بهار و تابستان آب‌وهوایی خنک و مطبوع دارد. اگر اهل کوهنوردی باشید، می‌توانید از ارتفاعات بالا بروید و از زیبایی بی‌نظیر منطقه در این دو فصل لذت ببرید. پاییز و زمستان هوای هفت‌ حوض مخمل‌کوه بسیار سرد است و برای کوهنوردی و صخره‌نوردی مناسب نیست. 

مسیر دسترسی به هفت حوض مخمل‌کوه

هفت حوض مخمل‌کوه در شمال خرم‌آباد و در نزدیکی روستایی با نام پیرجد واقع شده است. برای رسیدن به این منطقه باید ابتدا وارد خرم‌آباد شوید. به میدان ۲۲ بهمن این شهر بروید و مسیر خیابان ولی‌عصر را در پیش بگیرید. در انتهای این خیابان، مخمل‌کوه سرسبز و زیبا را خواهید دید. مسیر را ادامه دهید تا به روستای پیرجد برسید. در این‌جا به یک دوراهی برمی‌خورید. راه سمت چپ را دنبال کنید تا به منطقه هفت‌ حوض مخمل‌کوه برسید. 

نکات بازدید از هفت‌ حوض مخمل‌کوه

مخمل‌کوه در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. از این رو، تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد. اگر قصد کوهنوردی و صخره‌نوردی در هفت‌ حوض مخمل‌کوه را دارید، بهار و تابستان را برای سفر انتخاب نمایید.

دقت داشته باشید که برای بازدید از هفت‌ حوض مخمل‌کوه باید از میان صخره‌ها و سنگ‌ها عبور کنید. بنابراین، یک کفش مناسب به همراه داشته باشید تا در طول مسیر دچار مشکل نشوید.
هفت‌ حوض مخمل‌کوه امکانات رفاهی خاصی برای گردشگران ندارد. هرچه نیاز دارید از خرم‌آباد تهیه نمایید.

مقداری مواد غذایی خشک و مقوی به همراه آب آشامیدنی در کوله خود قرار دهید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

بازدید از مخمل‌کوه و منطقه هفت حوض بیشتر از چند ساعت وقت شما را نمی‌گیرد، اما اگر قصد دارید شب را در این منطقه بمانید، می‌توانید خانه یکی از روستاییان را اجاره کنید. اگر اهل کمپینگ هستید، چادر و لوازم موردنیاز را به همراه باشید و در گوشه‌ای از پارک جنگلی کمپ بزنید.
دقت داشته باشید که شب‌های مخمل‌کوه بسیار سرد است. اگر قصد کمپینگ در مخمل‌کوه را دارید، لباس گرم و وسایل گرمایشی را به همراه داشته باشید.

در این مقاله به معرفی هفت‌ حوض مخمل‌کوه پرداخته و اطلاعاتی در مورد این جاذبه‌ی دیدنی در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد بازدید از مخمل‌کوه را دارید، باید ابتدا به استان لرستان و شهر خرم‌آباد بروید. لرستان یکی از زیباترین استان‌های کشور عزیزمان است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد. پیشنهاد می‌کنیم وقت بیشتری را به سفر اختصاص دهید تا فرصت کافی برای بازدید از جاذبه‌های متنوع و دیدنی آن را داشته باشید.

هفت حوض مخمل‌کوه؛ یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های لرستان+عکس

هفت حوض مخمل‌کوه؛ یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های لرستان+عکس

هفت حوض مخمل‌کوه؛ یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های لرستان+عکس

هفت حوض مخمل‌کوه؛ یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های لرستان+عکس

هفت حوض مخمل‌کوه؛ یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های لرستان+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار