gardeshban.ir

موزه ارومیه (Urmia Museum) یکی از مشهورترین موزه های شهر ارومیه است که در خیابان دانشکده این شهر قرار دارد.
کد خبر: ۴۹۹۶۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰-1400 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می‌شود. 

موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. علاوه بر طبیعت دیدنی، شهر ارومیه جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که یکی از آنها موزه شهر ارومیه است.

موزه ارومیه (Urmia Museum) یکی از مشهورترین موزه های شهر ارومیه است که در خیابان دانشکده این شهر قرار دارد. این موزه با بیش از 26 هزار شی تاریخی و باستانی یکی از غنی ترین موزه های ایران است.  در موزه ارومیه می توانید آثار دوره های مختلف ایران از 7000 سال قبل از میلاد تا دوره قاجار دیدن کنید. بخشی از این موزه به آثار مردم شناسی شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی اختصاص داده شده است؛ با بازدید از این قسمت می توانید شناخت خوبی از سبک زندگی مردم این گوشه ایران به دست بیاورید.

موزه ارومیه، از جمله موزه های قدیمی ایران محسوب می شود و از سال 1346 خورشیدی در ساختمانی با زیربنای 750 مترمربع، آثار فوق العاده ای از تاریخ ایران را به نمایش گذاشته است. موزه ارومیه به طور کلی دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی دارد و اشیایی بسیار قدیمی مربوط به دوره های ماقبل تاریخ در آن نگهداری می شود.

قدیمی ترین آثاری که در این موزه به نمایش درآمده، آثار متعلق به هزاره هفتم قبل از میلاد است. در کل در حدود 26 هزار شی و اثر تاریخی، هنری و تزیینی در موزه ارومیه وجود دارد که برخی از آنها از موزه ایران باستان به اینجا آورده شده و آن را به دومین موزه غنی کشور تبدیل کرده اند.

آشنایی با موزه ارومیه؛ یکی از مشهورترین موزه های شهر+عکس

بخش های مختلف موزه ارومیه

موزه ارومیه از دو بخش باستان‌شناسی (تالار بزرگ) و مردم‌شناسی (تالار کوچک) تشکیل شده است که در آن آثاری از دوران‌های مختلف تاریخ این سرزمین، به‌خصوص اشیای مربوط به دوران‌های ماقبل تاریخ نگهداری می‌شود.

تالار بزرگ | سالن باستان شناسی

این سالن خود سه بخش پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی دارد و آثار مهم و نفیسی از آغاز دوره نوسنگی تا پایان دوره قاجاریه را در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته است. آثاری که در این بخش می بینید از حفاری های تپه های اسماعیل آباد قزوین، املش گیلان، حسنلوی نقده، سیلک کاشان، دینوخواه اشنویه و عمارلو رودبار به دست آمده است و شامل اشیای سفالی خام، پخته و مفرغی می شود.

بخش پیش از تاریخ و تاریخی

اگر علاقه مند به بازدید از آثار سنگی، سفالی و فلزی از دوره نوسنگی تا دوره صدراسلام هستید باید به این بخش سر بزنید. در این بخش اشیایی از مناطق مختلف ایران مانند شوش، دیلمان، خوردین، نوروزمحله، ری، رودبار، گری، رحمت آباد، سیاهکل، عمارلو و نهاوند جمع آوری شده اند.

بخش دوره اسلامی 

در این بخش نیز آثار بسیار زیبا و خیره کننده ای از قرن های اولیه اسلام تا دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است. اشیای این بخش با خطوط کوفی یا آیاتی از قرآن مجید تزیین شده اند. در کنار اینها سرعلم های ایام سوگواری، نوشته های کوفی و عربی و آیاتی از کتاب های مقدس آسمانی از جاهای مختلف کشور برای نمایش به این قسمت آورده شده اند. این اشیا از شهرهایی مانند گرگان، ری، کرج،، قوچان، سبزوار، نیشابور، اراک، کاشان، ساوه، شوش، گنبد کاووس، بیرجند و اصفهان به موزه ارومیه آورده شده اند.

بخش لرستان

در بخش لرستان اشیای تاریخی که از منطقه لرستان به ویژه در دوره مفرغ به دست آمده اند، در معرض نمایش قرار گرفته اند.

بخش سکه ها

در این بخش می توانید از سکه هایی که به دوره های قبل و بعد از اسلام در ایران مانند حکومت های اشکانی، ساسانی، امویان، سلجوقیان، ایلخانان و… تعلق دارند دیدن کنید.

آشنایی با موزه ارومیه؛ یکی از مشهورترین موزه های شهر+عکس

تالار کوچک | سالن مردم شناسی

سالن مردم شناسی موزه ارومیه به نمایش فرهنگ بومی و سنتی منطقه آذربایجان غربی از اواخر دوره صفویه تا امروز اختصاص پیدا کرده است. در این سالن می توانید از پوشاک و زیورآلات مناطق مختلف ایران به ویژه طایفه ها و تیره های ساکن آذربایجان غربی دیدن کنید.

بخش هنرهای تزیینی

در این بخش اشیای جالبی مانند خط نوشته ها، آیاتی از قرآن مجید به خط نسخ و نستعلیق، تابلو و مینیاتور، مرقع و قلمدان هایی از قرن های سیزدهم و چهاردهم هجری قمری به چشم می خورد.



آثار سالن باستان شناسی 

از جمله آثار مهم باستان شناسی موزه ارومیه می توان موارد زیر را نام برد:

سه لوح سنگی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد به نام های استل کله شین، استل موانا و کتیبه محمودآباد که به خط میخی اورارتویی نوشته شده اند.

ابزار و ادوات سنگی مکشوفه از تپه اهرنجان سلماس و تپه جلبر ارومیه که به هزاره های هفتم و ششم قبل از میلاد تعلق دارند.

سفالینه های زیبای منقوش و ساده به دست آمده از تپه های دالما، حسنلو نقده و سنگر ماکو که قدمت آنها به هزاره پنجم پیش از میلاد تا هزاره اول پیش از میلاد باز می گردد.

آثار فلزی تزیینی و شیرهای برنزی که از تپه حسنلو به دست آمده اند.

زیور آلات برنزی مانند انواع دستبند، رشته های گردنبند، سنجاق سر که به اواخر عصر برنز تعلق دارند و در تپه حسنلو بوده کشف شده اند.

آجرهای لعابدار کشف شده از تپه قالایچی بوکان و تپه ربط سردشت که در سال های ۸۰۰ تا ۷۰۰ پس از میلاد ساخته شده اند.

قبر مکشوفه از حومه سلماس که در دوره اشکانی کنده شده است.

گوشواره ها و گردنبندهای طلا که از دوره های اورارتویی، هخامنشیان و اشکانیان باز مانده اند.

گل مهرهای مکشوفه از تخت سلیمان، سکه های نقره و ظروف شیشه ای دوره ساسانی و زیور آلات مربوط به دوره های مختلف تاریخی.

اشیای تاریخی بخش لرستان که شامل ابزارها و وسایل مفرغی، برنزی، وسایل جنگی و آلات فلزی دیگر و اشیای سفالی می شوند و قدمت بیشتر آنها به هزاره اول قبل از میلاد باز می گردد.

در بخش سکه های موزه ارومیه نیز می توانید شاهد سکه هایی از دوره های قبل از اسلام و حکومت های قبل از اسلام در ایران، سکه هایی از دوره های امویان، عباسیان، آل بویه، سلجوقیان، اتابکان، مغول ها، تیموریان، آل جلایر، آق قراقویونلوها، صفویه و زندیه باشید.

انواع جعبه های جواهر مرصع و نقره های فیروزه کوب که بسیار زیبا و هنرمندانه ساخته شده اند و به دوره قاجار تعلق دارند.

سفالینه های نیشابور و ظروف لعابدار و ظروف برنجی که از دوره سلجوقی به جای مانده اند.

کاشی و سفالینه های زرین فام منحصر به فرد که قدمت آنها به دوره ایلخانی باز می گردد.

ظروف سفالین با تکنیک های نقوش کنده و استامپی و انواع لعاب کاری (لعاب پاشیده و نقاشی زیر لعابی) که در قرن های ۵ و ۶ هجری قمری ساخته شده اند.

کتیبه سنگی فرمان شاه تهماسب صفوی در سال 918 هجری قمری که در آن در مورد بخشودگی و تخفیف مالیات توضیح داده شده است.

ساعتی قدیمی متعلق به قرن 17 نگهداری می شود.

آشنایی با موزه ارومیه؛ یکی از مشهورترین موزه های شهر+عکس

آثار سالن مردم شناسی

از آثار مهم بخش مردم شناسی موزه ارومیه می توان موارد زیر را نام برد:

ابزار و ادوات کشاورزی و دامداری و لوازم شکار

آثار فلزی با مناسبات مذهبی و اعتقادات بومی

پوشش اقوام آذری، کرد، آشوری، ارمنی

قفل و یراق بقاع و امامزاده

لوازم طب سنتی

 آلات موسیقی

وسایل زندگی روزمره از قبیل اتو و سماور ذغالی، آفتابه و لگن

 وسایل روشنایی سنتی نفتی و روغنی فلزی و سفالی

مجسمه هایی از اقوام و عشیره های مختلف کشور با لباس های محلی

آشنایی با موزه ارومیه؛ یکی از مشهورترین موزه های شهر+عکس

جاذبه های اطراف

کلیسای ننه مریم در حدود 2 کیلومتری

پارک جنگلی ارومیه در حدود 3.4 کیلومتر

موزه منابع طبیعی ارومیه در حدود 5 کیلومتری

بازار قدیمی ارومیه در حدود 5.5 کیلومتری

تفرجگاه بند ارومیه در حدود ۸ کیلومتر

چطور به موزه ارومیه برویم ؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، برای رفتن به موزه ارومیه باید خود را به خیابان دانشکده برسانید. قدری به سمت داخل خیابان پیش بروید تا به بانک تجارت برسید. موزه ارومیه روبروی این بانک قرار دارد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان دانشکده، روبروی بانک تجارت، موزه ارومیه

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 09:00 الی 19:00

هزینه ورودی: 4000 تومان – اتباع خارجی 30.000 تومان

شماره تماس: 044-33446520


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار