gardeshban.ir

معادن نمک گرمسار از جمله جاذبه‌های گردشگری استان سمنان محسوب می‌شوند و سالانه بسیاری از گردشگران را به سمت این شهر سوق می‌دهند.
کد خبر: ۴۹۹۷۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰-1400 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
معادن نمک گرمسار از جمله جاذبه‌های گردشگری استان سمنان محسوب می‌شوند و سالانه بسیاری از گردشگران را به سمت این شهر سوق می‌دهند. 

این معادن در دل کوه‌ها قرار دارند و اغلب در زیر زمین واقع شده‌اند. معدن نمک کوهدشت کهن یکی از زیباترین معادن نمک گرمسار است که مورد توجه بسیاری از طبیعت‌دوستان قرار دارد. این معدن دارای تونل‌ها و تالارهای تو در تویی می‌باشد که با ستون‌های نمکی از هم جدا شده و تصاویری زیبا و دیدنی ایجاد کرده‌اند.  

در بیرون از معدن نیز تعداد زیادی گنبد نمکی رنگارنگ وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. در کنار معدن و ستون‌های نمکی سفیدرنگ، حوضچه‌های کوچکی دیده می‌شود که توجه گردشگران را به سمت خود جلب می‌کند. نکته جالب این حوضچه‌ها، سبز بودن رنگ آب درون آن است که در کنار رنگ سفید نمک ترکیب بسیار دیدنی ایجاد می‎کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با حوضچه سبز گرمسار بیشتر آشنا شوید.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری گرمسار، معادن نمک این شهر است. شاید بازدید از معدن به نظرتان بسیار خسته‌کننده باشد، اما این طور نیست. گرمسار دارای 27 معدن نمک است که یکی از جذاب‌ترین آن‌ها معدن نمک کوهدشت کهن نام دارد. معدن نمک کوهدشت کهن یک جاذبه‌ی طبیعی متفاوت و بی‌نظیر است که سالانه گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف ایران به سمت خود جذب می‌کند. تماشای دیواره‎های سفید تونل نمکی، کوه‌های رنگارنگ نمک و حوضچه‌های سبزرنگی که در اطراف معدن دیده می‌شوند، از جمله جذابیت‌های معادن نمک می‌باشد که در این منطقه شاهد آن خواهید بود.

معدن نمک کوهدشت،  شکلی کوه‌مانند دارد که در گذر زمان و با استخراج نمک از میان آن، به شکل یک غار درآمده است. در واقع این غار یک تونل دست‌کند می‌باشد که توسط انسان ایجاد شده است. در ورودی این غار سنگ ‌نمک‌هایی را می‌بینید که رنگی تیره دارند و بیشتر طوسی‌رنگ هستند­، اما هرچه جلوتر بروید رنگ نمک‌ها روشن‌تر و براق‌تر می‎شود. دیواره‌ها و سقف غار نیز جنسی از نمک دارند. استلاکتیت‌های فراوانی نیز از غار آویزان هستند که شکلی شبیه به نیزه دارند و زیبایی خاصی به محیط غار می‌دهند.

غار ایجاد شده تا 1.5 کیلومتر در دل نمک‌ها پیش می‌رود. در این مسیر پیچ‌وخم‌ها و تونل‌های متعددی وجود دارد. در بین مسیرها 6 ستون بزرگ نمک دیده می‌شود که هرکدام از آن‌ها 12 متر ارتفاع دارند و شعاع آن‌ها نیز حدود 10 در 20 متر است. این ستون‎ها از ریزش معدن جلوگیری می‌کنند و البته جلوه خاصی نیز به غار می‌دهند.   

در بخشی از معدن یک حوضچه دیده می‌شود که به دلیل رنگ آن به حوضچه سبز گرمسار شهرت دارد. حوضچه‌ای کم‌ عمق که با آب باران پر شده است. نکته جذاب حوضچه سبز گرمسار، رنگ آن است که به زیبایی در کنار رنگ سفید نمک می‌درخشد و چشم‌اندازی بی‌نظیر ایجاد می‌کند.

دسترسی به حوضچه سبز گرمسار

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، گرمسار دارای 27 معدن نمک  است که برخی از آن‌ها فعال و تعدادی دیگر نیز غیرفعال هستند. معدن نمک کوهدشت کهن یکی از جذاب‌ترین معادن نمک گرمسار است که در بخش جنوب شرقی این شهر واقع شده است.

اگر از تهران به سمت حوضچه سبز گرمسار می‌روید، ابتدا جاده تهران - قم را در پیش بگیرید و پس از آن وارد جاده جدید قم به گرمسار شوید.  ۵۰۰ متر قبل از خروجی، یک راه در سمت راست خود می‌بیند که شما را به سمت معدن بی‌نظیر کوهدشت کهن هدایت می‌کند. معادن نمک گرمسار حدود 90 کیلومتر با تهران و 132 کیلومتر با شهر سمنان  فاصله دارند.   

نکته‌های بازدید از حوضچه سبز گرمسار

در هر فصلی که بخواهید می‌توانید از حوضچه سبز گرمسار بازدید کنید، اما بهترین زمان، دو فصل بهار و پاییز است. در این فصل‌ها آب‌وهوای منطقه مناسب‌تر بوده و خبری از آفتاب سوزان روزهای گرم تابستان و سرمای زمستان نیست.

برای بازدید از معدن نمک کوهدشت کهن نیاز به هماهنگی دارید و قبل از ورود باید با مسئولان معدن صحبت کنید.  

تونل‌های نمکی تاریک هستند. حتما یک چراغ‌ قوه به همراه داشته باشید تا بتوانید اطراف خود را به خوبی ببینید.

تونل در میانه‌های مسیر کمی لغزنده می‌شود. مراقب باشید و از کناره‌های تونل عبور کنید.

کفش مناسب کوه‌نوردی به پا کنید و یک لباس راحت بپوشید.

کلاه لبه‌دار، عینک دودی و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

شاید دیدن حوضچه‌ سبز گرمسار و زیبایی‌های بی‌نظیر آن، باعث شود تا هوس آب‌تنی کنید، اما این فکر را از سر خود بیرون کنید. شنا در حوضچه‌ سبز گرمسار ممنوع است. علاوه بر این، آب موجود در حوضچه دارای نمک فراوانی بوده و باعث ایجاد خارش و قرمزی پوست می‌شود.

دقت داشته باشید که در معدن نمک گرمسار هیچ‌گونه امکانات گردشگری وجود ندارد. بنابراین، هر آن‌چه نیاز دارید در طول مسیر خریداری نمایید تا دچار مشکل نشوید.

یک بطری آب با خود به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده نمایید.

برای اقامت می‌توانید به یکی از شهرهای نزدیک معدن رفته و یک اتاق در هتل یا مهمان‎سرا رزرو کنید. اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی سمنان نیز انتخاب خوبی برای اقامت هستند.

در این مقاله به معرفی حوضچه‌ سبز گرمسار پرداخته و اطلاعاتی در مورد معادن نمک و راهنمای بازدید از آن در اختیارتان قرار دادیم. معدن نمک کوهدشت کهن یکی از زیباترین معادن نمک گرمسار است که مورد استقبال بسیاری از گردشگران این استان قرار دارد.  اگر به بازدید از این معدن رفتید، پیشنهاد می‌کنیم در طول مسیر سری به روستای تاریخی پاده نیز بزنید. 

این روستا در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و در گذشته از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. از این رو، جاذبه‌های کهن و تاریخی متعددی در آن دیده می‌شود و از جمله توریستی‌ترین روستاهای این منطقه می‌باشد.

حوضچه سبز گرمسار؛ جاذبه دیدنی و زیبای سمنان+عکس

حوضچه سبز گرمسار؛ جاذبه دیدنی و زیبای سمنان+عکس

حوضچه سبز گرمسار؛ جاذبه دیدنی و زیبای سمنان+عکس

حوضچه سبز گرمسار؛ جاذبه دیدنی و زیبای سمنان+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار