gardeshban.ir

براساس مطالعه‌ای که The Lancet: Child & Adolescent Health در سال 2020 منتشر کرده، ‌بدترین نوع خوراکی برای مغز کودکان شما همان هله‌هوله‌ها هستند.
کد خبر: ۵۰۳۸۰
تاریخ انتشار : جمعه ۰۸ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 08
گردشبان (gardeshban.ir) :


انتخاب غذاها و خوراکی‌های مناسب برای کودکان می‌تواند یکی از تصمیمات دشوار و چالش‌برانگیز برای والدین باشد، مخصوصا اگر مطمئن نباشیم که کدام گزینه‌ها در گروه انتخاب‌های سالم و کدام گزینه‌ها در گروه انتخاب‌های ناسالم قرار می‌گیرند.

 وقتی والدین درباره مراحل رشد کودکان و نقش رژیم غذایی در دوره‌های مختلف رشد از نظر بدنی،‌ ذهنی و رفتاری اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند، مساله انتخاب‌های غذایی سالم برای کودکان باز هم حساس‌تر می‌شود. 

براساس مطالعه‌ای که The Lancet: Child & Adolescent Health در سال 2020 منتشر کرده، ‌بدترین نوع خوراکی برای مغز کودکان شما همان هله‌هوله‌ها هستند. در ادامه این مطلب با جزئیات بیشتری درباره یافته‌های این مطالعه و همچنین انتخاب‌های غذایی سالم برای کودکان آشنا خواهیم شد. 

در این مطالعه، سه پژوهشگر دانشگاه وسترن در اونتاریو (متخصص در زمینه تغذیه و مغز) بیش از 100 مطالعه مختلف را مورد بررسی و بازبینی قرار داده‌اند. این مطالعات که شامل بعضی از پروژه‌های قبلی خود این محققان می‌شد، به بررسی این موضوع می‌پرداختند که انتخاب‌های غذایی نامناسب و بی‌کیفیت چگونه می‌تواند بر مغز کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارد. 

یافته‌های نهایی نشان می‌دهند که مصرف مقادیر بسیار زیاد از هله‌هوله‌ها که در گروه خوراکی‌های ناسالم و پُرکالری قرار می‌گیرند، پیامدهای منفی و مخربی برای رشد مغزی کودکان و نوجوانان دارد. مشکل اصلی به این موضوع برمی‌گردد که مغز نوجوانان در این دوره سنی هنوز در مرحله رشد قشر پیش‌ـ‌پیشانی (pre-frontal cortex) است؛ یعنی همان قسمتی از مغز که مسئولیت اموری مانند حافظه، توجه و کنترل تکانه‌ها را بر عهده دارد. 

به حداقل رساندن میزان استفاده از هله‌هوله‌ها 

محققان می‌گویند از آنجایی که هله‌هوله‌ها می‌توانند توانایی کودک برای کنترل روندهای غذا خوردن را مختل کنند، مصرف میزان زیادی از این خوراکی‌های ناسالم در دوران کودکی و نوجوانی نهایتا به انتخاب‌های غذایی ناسالم‌تر در دوران بزرگسالی منتهی می‌شود درحالی که همین اتفاق می‌تواند در ابتلا به چاقی و اضافه‌وزن در دوران بزرگسالی هم نقش داشته باشد. 

این خوراکی‌های ناسالم نه‌تنها پیامدهای مخربی برای کنترل تکانه‌ها دارند ‌بلکه مطالعات دیگری نشان داده‌اند که بی‌کیفیت بودن رژیم غذایی در دوران نوجوانی با افزایش احتمال ابتلا به افسردگی هم مرتبط است. مطالعه جدید دانشگاه جورجیا هم نشان می‌دهد که مصرف قندهای افزوده در دوران کودکی می‌تواند به اختلال حافظه در دوران بزرگسالی منتهی شود. 

خوراکی‌های سالم برای مغز کودکان 

با توجه به نکات مهمی که گفته شد، حتما شما هم به‌عنوان پدر یا مادر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توان تغییرات لازم را در رژیم غذایی کودکان ایجاد کرد تا از رشد و تکامل مغزی آنها اطمینان یافت. 

محققان در سال 2017 پس از یک بررسی جامع اعلام کردند که رژیم غذایی سالم برای رشد و تکامل مغزی کودکان باید شامل مواد مغذی مهمی مانند پروتئین‌های باکیفیت، کربوهیدرات‌های پیچیده، چربی‌های سالم، ‌آهن و همچنین ویتامین‌های A، C، D و ویتامین‌های خانواده B باشد. از این رو، گزینه‌های خاصی مانند سبزیجات برگدار،‌ ماست یونانی، ماهی‌های چرب و تخم‌مرغ جزو بهترین مواد غذایی برای رشد و تکامل مغزی کودکان هستند. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار