gardeshban.ir

با دیدن اولین نشانه عفونت دستگاه ادراری (UTI) تهیه آب زغال اخته عملاً به یک سنت برای زنان مستعد ابتلا به این مشکل تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۰۴۰۸
تاریخ انتشار : شنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 09
گردشبان (gardeshban.ir) :


با دیدن اولین  نشانه عفونت دستگاه ادراری (UTI)  تهیه آب زغال اخته عملاً به یک سنت برای زنان مستعد ابتلا به این مشکل  تبدیل شده است. این نوشیدنی مدت‌هاست که به عنوان یک درمان خانگی برای دفع این عفونت‌ آزاردهنده در نظر گرفته می‌شود.

 آیا آب زغال اخته واقعا از عفونت ادراری جلوگیری می کند؟

مرکز ملی سلامت تکمیلی (NCCIH) می‌گوید تا به حال تحقیقاتی با کیفیت بالا در مورد اثربخشی آب زغال اخته بر عفونت‌های ادراری انجام نشده است و آنچه در مورد آب زغال اخته مخصوصاً برای کاهش خطر عفونت ادراری مکرر وجود دارد محدود و متناقض است.

استفاده از زغال اخته برای پیشگیری از UTI

اگر در خانه آب زغال اخته  را برای مبارزه با عفونت های ادراری ذخیره کرده اید، یک خبر بد وجود دارد این اکسیر  احتمالا آنقدر که انتظار دارید کمک نمی کند.

 به نظر نمی رسد که آب زغال اخته از نظر آماری تأثیر معنی داری در کاهش موارد UTI داشته باشد.

با این حال ممکن است خود زغال اخته بتواند مقداری از عفونت های ادراری جلوگیری کند و این به خاطر ماده ای  به نام پروانتوسیانیدین (PAC) که در داخل میوه وجود دارد.

دکترکورتنی مور پزشک متخصص اورولوژی می‌گوید: PAC از چسبیدن باکتری‌ها به پوشش مثانه جلوگیری می‌کند و یک پوشش لغزنده در یوروتلیوم (بافت نازکی که مجرای ادراری تحتانی را می پوشاند) ایجاد می کند بنابراین شما فقط می توانید باکتری ها را دفع کنید.

 تئوری این است که PAC زمان ماندن باکتری‌ها را برای ایجاد عفونت کامل در مثانه یا سایر نقاط دستگاه ادراری دشوارتر می‌کند. 

  زغال اخته در کاهش این عفونت ها به همان اندازه مؤثر است که پزشکان آنتی بیوتیک هایی با دوز پایین برای برخی از زنان مستعد عفونت ادراری برای پیشگیری تجویز می کنند.

با این حال نکته کلیدی در اینجا استفاده از محصولات زغال اخته (مانند مکمل‌ها) است نه آب آن، دکتر مور توضیح می دهد که نوشیدن آب زغال اخته  آنقدر مؤثر نیست زیرا معمولاً PAC کافی را ندارد.

او می گوید: شما باید روزی ۲ لیتر آب زغال اخته بنوشید تا به اندازه کافی از ماده موثره آن استفاده کنید و از آنجایی که بسیاری از نوشیدنی های آب زغال اخته حاوی شکر اضافه برای جبران طعم ترش آن هستند می توانند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت و تغذیه شما شوند.

پس بهتر است به جای آب از مکمل زغال اخته استفاده کنید. آنها با مقدار خاصی از PAC  تهیه شده اند بنابراین شما دقیقا می دانید که چه مقدار دریافت می کنید.

 یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۷ در مجله اورولوژی نشان داد که محصولات زغال اخته به طور قابل توجهی میزان عفونت های ادراری را کاهش می دهند. اما مطالعات خاص تر روی افراد مستعد عفونت ادراری، مانند افراد مسن، ساکنان خانه سالمندان، و کسانی که آسیب نخاعی دارند و کنترل مثانه برایشان دشوار است نشان داد که مکمل کرن بری تفاوتی در میزان عفونت ایجاد نمی کند.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا مکمل‌های زغال اخته واقعاً از عفونت ادراری در اکثر زنان جلوگیری می‌کنند یا خیر.

 از آنجایی که هیچ مدرکی مبنی بر آسیب رساندن این نوع مکمل وجود ندارد  احتمال آن وجود دارد که واقعاً کمک کند و ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

کارین ایلبر دکتر اورولوژیست می‌گوید: من بیماران زیادی دارم که  مکمل‌های زغال اخته مصرف می‌کنند که برای جلوگیری از عفونت ادراری کافی است. 

دکتر مور مصرف مکمل های زغال اخته را توصیه می کند. او  می‌گوید: مصرف آن جنبه منفی ندارد و هیچ خطر گوارشی در آن وجود ندارد. اگر بتوانیم با استفاده از این مکمل‌ از عفونت ادراری جلوگیری کنیم می‌توانیم به ذخیره آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمانهای واقعی کمک کنیم.

نحوه انتخاب مکمل کرن بری برای پیشگیری از عفونت ادراری:

 ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. با این که مکمل های زغال اخته به شما آسیب نمی رسانند اما همیشه ایده خوبی است که قبل از امتحان هر مکمل جدید با یک پزشک متخصص صحبت کنید.
برای مثال، اگر از وارفارین، رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید باید از خوردن مکمل زغال اخته اجتناب کنید.

 شواهد متناقض هستند، اما نگرانی این است که زغال اخته ممکن است اثرات ضد انعقادی وارفارین را تقویت کند و منجر به کبودی یا خونریزی بیشتر شود.

شما می توانید تعدادی از محصولات زغال اخته  را در داروخانه ها پیدا کنید، اما همه مکمل ها یکسان ساخته نمی شوند. مکمل‌های غذایی مقررات بسیار کمتری نسبت به داروها دارند و آنچه روی بسته‌بندی درج شده است ممکن است چیزی نباشد که در واقع در داخل آنها وجود دارد. 

 یک مطالعه در سال ۲۰۱۸  نشان داد که ۷۷۶ مکمل غذایی حاوی مواد غیر مجاز هستند، بنابراین باید حواستان جمع باشد تا مطمئن شوید که یک مکمل زغال اخته مناسب دریافت می کنید.

شما باید به دنبال مکملی با کیفیت بالا باشید که دارای نوعی گواهی نامه باشد، مانند گواهی نامه USP Verified Mark یا گواهینامه NSF که تأیید کرده است آنچه شرکت ها گفته اند در مکمل وجود دارد. 

 اگر مکملی توسط یک آزمایشگاه تأیید شده باشد، معمولاً آن را روی برچسب خود تبلیغ می کند. همچنین باید بررسی کنید که محصول حاوی چه مقدار PAC است.  آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که قرص‌های زغال اخته  باید حداقل ۳۶ میلی‌گرم PAC داشته باشند تا عفونت‌های ادراری را کاهش دهند.

بسیاری از مکمل های زغال اخته حاوی ترکیبی از مواد دیگر هستند که ممکن است به طور بالقوه توانایی آنها را برای مبارزه با عفونت های ادراری افزایش دهد. یکی از رایج ترین آنها D-mannose است، قند ساده ای که شبیه گلوکز است.

 یک مطالعه کوچک بالینی نشان داده است که D-mannose ممکن است به پیشگیری (و حتی درمان) UTI کمک کند.

 زمانی که عفونت مثانه دارید اسیدیته زغال اخته می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اگر در زمان ابتلا به عفونت ادراری از مکمل های کرن بری استفاده می کنید و در حال بدتر شدن هستید آن را متوقف کنید. نزد پزشک بروید و ادرار خود را بررسی کنید تا ببینید آیا به آنتی بیوتیک نیاز دارید یا خیر.

پزشک از شما در مورد علائم تان می پرسد و اگر به نظر برسد که عفونت ادراری دارید احتمالاً از شما نمونه ادرار خواسته می شود و بعد شروع به تجویز برخی از آنتی بیوتیک ها می کند. وقتی نتایج آزمایشگاهی آماده شد ممکن است لازم باشد از آنتی بیوتیک های مختلفی استفاده کنید که در مقابله با باکتری ها بهتر عمل می کنند.

خبر خوب این است که علائم وحشتناک عفونت ادراری مثل سوزش ادرار و میل مکرر برای دستشویی رفتن تنها یک یا دو روز پس از مصرف داروی مناسب شروع به از بین رفتن خواهند کرد. فقط آنتی‌بیوتیک‌ها را طبق دستور و یک دوره کامل  مصرف کنید. اگر این کار را انجام ندهید گونه‌ای از باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک ایجاد می کنید که درمان آن‌ها بسیار سخت‌تر است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار