gardeshban.ir

گزارش/
استاندارد ملی الزامات و راهنمایی‎‌هایی برای کاهش انتشار کووید-۱۹ در صنعت گردشگری، در چهل و هشتمین اجلاسیه کمیته ملی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان ملی استاندارد، تصویب شد.
کد خبر: ۵۰۴۴۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
استاندارد ملی الزامات کاهش کووید۱۹ در گردشگری تصویب شد

استاندارد ملی الزامات و راهنمایی ‎هایی برای کاهش انتشار کووید-۱۹ در صنعت گردشگری، روز یکشنبه -دهم بهمن ماه - در چهل و هشتمین اجلاسیه کمیته ملی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان ملی استاندارد، تصویب شد.

این استاندارد ملی که براساس یکی از جدیدترین استانداردهای سازمان بین المللی استاندارد، ISO تدوین شده است ، الزامات و رهنمودهای پایه برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در صنعت گردشگری را تعیین می کند و مکملی برای شیوه نامه های ملی موجود است.

هنسا قادری دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابستهINSO/TC۲۲۸ اظهار داشت: از آغاز همه‎ گیری جهانی کووید ۱۹ ناشی از کروناویروس SARS-CoV-۲ بخش گردشگری به طور جدی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. 

وی افزود: براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری  UNWTO(۲۰۲۱) به دلیل همه‎ گیری جهانی کووید ۱۹، جهان شاهد افت ۷۳ درصدی گردشگری بین‎ المللی نسبت به سال ۲۰۲۰ بوده است، یعنی ۱.۱ میلیارد گردشگر بین‎ المللی کمتر و ۳.۱ تریلون دلار ضرر درآمد صادراتی حاصل از گردشگری؛ علاوه بر این، ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون شغل درحال حاضر تحت تاثیرآن به خطر افتاده است.

قادری بیان کرد: با چنین تاثیر مهمی بر اقتصاد، کشورهای جهان، نیاز به تعریف و پیاده ‎سازی معیارهایی برای کاهش انتشار همه‎ گیری جهانی و بهبود اعتماد به گردشگری برای سفر و مصرف خدمات گردشگری را احساس کردند. 

دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته INSO/TC۲۲۸ گفت: شیوه ‎نامه‎ های ملی، منطق ه‎ای، دولتی و خصوصی با رویکردها و دامنه کاربردهای گوناگون در سراسر جهان برای مقابله با کووید- ۱۹ تدوین شده که هماهنگی این معیارها در یک شیوه ‎نامه واحد به منظور کاهش ریسک انتشارSARS-CoV-۲ و فراهم آوردن چارچوبی برای کشورها به منظور رعایت حداقل الزامات و توصیه های مورد توافق در هنگام وجود ریسک انتقال، امری لازم و ضروری است.

به گفته قادری، معیارهای ذکر شده در این استاندارد با هدف حفاظت از سلامت کارکنان واحدهای گردشگری در مقابل کووید -۱۹ و فراهم آوردن خدمات و محصولات گردشگری ایمن تر برای گردشگران، تعیین شده و به بهبود بخش گردشگری و بازیابی اعتماد مسافران کمک خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: این معیارها به تفکیک بخش های مختلف شامل اقامتگاه ها، گردشگری ماجراجویانه و اکوتوریسم، سواحل، خدمات غذا و پذیرایی ، خدمات گف، اسپای درمانی و اسپای تندرستی، گردشگری رویدادها (MICE) ، موزه ها و محوطه های تاریخی، مناطق طبیعی تحت حفاظت (NPAs)، تفریحات شبانه، غواصی با اسکوبا، محوطه های اسکی، پارک های موضوعی و تفریحی ، جابه جایی گردشگران، بازدیدهای گردشگری، دفاتر اطلاع رسانی به گردشگران، دفاتر خدمات مسافرتی، فضاهای عمومی و اسکله های قایق های تفریحی و فعالیت های دریایی است.

دبیر تدوین استاندارد افزود: وزارتخانه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی- بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – اتاق اصناف ایران-پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری- فرهنگستان زبان وادب فارسی – پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار- فدراسیون غواصی و نجات غریق،- فدراسیون رفتینگ، ذفاتر خدمات مسافرتی، انجمن اوراسیا ، برخی واحدهای اقامتی و گردشگری و فعالان گردشگری، با کمیته متناظر گردشگری وابسته به سازمان ملی استاندارد، در تدوین این استاندارد همکاری تنگاتنگ داشتند. 

قادری گفت: استاندارد ملی الزامات و راهنمایی هایی برای کاهش انتشار کووید -۱۹ در صنعت گردشگری به زودی در وبگاه سازمان ملی استاندارد در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار