gardeshban.ir

دیدیم یک شهر ساحلی و کوچک، در عین حال باستانی و تاریخی است که در استان آیدین و در غرب کشور ترکیه قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۰۴۴۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
دیدیم یک شهر ساحلی و کوچک، در عین حال باستانی و تاریخی است که در استان آیدین و در غرب کشور ترکیه قرار گرفته است. دیدیم ترکیه در کنار دریای اژه واقع شده است به همین دلیل به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان مسافران تبدیل شده است. ساحل شنی زیبا، دریای آبی رنگ، آب و هوای مطبوع و مدیترانه‌ای همگی از ویژگی‌های مثبت این منطقه هستند.

جاذبه‌های تاریخی بسیار زیادی از گذشته‌های دور در این منطقه باقی مانده است که سبب شده است دیدیم علاوه‌براین که یک شهر توریستی و تفریحی باشد، به عنوان یک شهر باستانی و تاریخی نیز به حساب بیاید.

در این مقاله به معرفی یکی از مشهورترین جاذبه‌های دیدیم یعنی معبد آپولو دیدیم ترکیه خواهیم پرداخت.اگر بلیط هواپیما به ترکیه خریداری کرده‌اید و قصد سفر به شهر ساحلی دیدیم را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

معبد آپولو؛ جاذبه باستانی و تاریخی شهر دیدیم ترکیه+عکس

معبد آپولو کجاست؟

معبد آپولو در شهر دیدیم و در کشور ترکیه واقع شده است. از دیدیم به عنوان بهشت گم شده ترکیه نیز یاد می‌شود. این شهر تاریخی کهن دارد و همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. دیدیم آثار تاریخی و بناهای قدمتی دیگری نیز دارد اما بدون شک می‌توان گفت معبد آپولو یک سر و گردن از باقی بناها بالاتر است. معبد آپولو دیدیم در اقامتگاه اژه‌ای شعر دیدیم واقع شده است.

افسانه معبد آپولو

در افسانه‌های معبد آپولو آمده است که یکی از معشوقه‌های زئوس به نام لتو (از اساطیر یونان) باردار می‌شود. لتو از ترس همسر زئوس (هرا) به جزیره به نام دلوس فرار می‌کند. لتو دو فرزند دوقلو با نام‌های آپولو و آرتمیس در این جزیره به دنیا می‌آورد. نام معبد آپولو نیز از نلم یکی از فرزندان لتو به نام آپولو گرفته شده است.

آپولو در یونان باستان به عنوان خدای نور شناخته می‌شود. زیرا در هنگام تولد آپولو، خورشید طلوع می‌کند و در آسمان دیده می‌شود. آپولو به مهارتی همچون پیشگویی و اطلاع از آینده آشنا بود. این مهارت را به یکی از نزدیک‎‌ترین دوستان خود یعنی برانچوس آموزش داد. برانچوس نیز جهت قدردانی از آپولو به دیدم ترکیه سفر کرد و معبدی را به نام آپولو در آن جا بنا کرد.

گچ‌بری‌هایی بر روی دیواره و سردر معبد دیده می‌شوند که همگی به شکل مارهایی در هم تنیده شده هستند. طبق افسانه‌هایی که در گذشته گفته می‌شده است، مارها نماد مدوسا هستند که از آن به عنوان نگهبان معبد یاد می‌شود. مدوسا یکی از ترسناک‌ترین هیولاها در یونان باستان است که طبق افسانه‌ها، هرکسی به آن نگاه کند به سنگ تبدیل می‌شود.

در اطراف معبد آپولو درختان و بوته‌های برگ بو بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد. در داستان‌های قدیمی آمده است که آپولو عاشق دختری به نام دافته می‌شود. آپولو در تمامی روز به تعقیب دافنه می‌پردازد و دافته از خدایان کمک می‌خواهد به همین دلیل خدایان آن را به درخت برگ بو تبدیل می‌کنند. وجود این همه درخت بو در اطراف معبد، نشان دهنده عشق آپولو به دافنه است.

در حال حاضر از معبد باشکوه آپولو، تنها ویرانه‎‌های باستانی باقی مانده است. اما با این حال باز هم می‌توان شمایل کامل معبد را تشخیص داد. ستون‌ها و دیوارهایی که از معبد به جای مانده‌اند، نشان دهنده شکل معبد و شکوه آن هستند. معبد آپولو به دلیل زلزله‌ای که در سال 494 پیش از میلاد اتفاق افتاد، تخریب شد. اگر به معبد آپولو در دیدیم مراجعه کنید، می‌توانید ستون‌های بلند و پایه‌های قوی که دور تا دور آن کشیده شده‌اند را تماشا کنید. آثاری از دیوارهای معبد نیز به جای مانده است که هنوز ویران نشده است.

با وجود این که بخش‌های زیادی از این معبد ویران شده است، باز هم یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری از دید مسافران و گردشگران است. بسیاری از افراد در زمان غروب خورشید به این منطقه مراجعه می‌کنند و در کنار ویرانه‌ها به عکاسی می‌پردازند.

ستون‌ها و پایه‌های به جای مانده از معبد، خاکستری رنگ هستند و رگه‌های آبی، قرمز و مشکی نیز در آن‌ها دیده می‌شود. به گفته مورخان و باستان‌شناسان، معبد آپولو در گذشته خاکستری نبوده و بیشتر آن به رنگ قرمز و آبی بوده است.

باستان شناسان و علاقه‌مندان به تاریخ به این مکان سفر می‌کنند و آن را از لحاظ تاریخی و باستانی مورد بررسی قرار می‌دهند.

به گفته متخصصان تاریخ، معبد آپولو دیدیم یک درب ورودی داشته است. در بخش‌هایی از آن نیز گچ‌بری‌هایی به شکل مار دیده شده است. قسمت‌هایی از این گچ‌بری هنوز هم قابل مشاهده است. مورخان بر این عقیده‌اند که سبک این گچ‌بری‌ها به مدوسا یکی از اسطوره‌های یونان مربوط می‌شود.

بازسازی معبد آپولو

در حال حاضر بخش‌هایی از معبد آپولو در حال بازسازی هستند. پایه‌های فلزی در ساختار این معبد به کار می‌روند که مانع فروریختن ستون‌ها بشوند. این پایه‌ها معبد را در جای خود محکم نگه می‌دارد. یک تیم متشکل از متخصصان و کارشناسان مرمت و تاریخ در حال بازسازی مجموعه هستند. این معبد از ارزش فرهنگی و تاریخی بسیار زیادی برخوردار است به همین دلیل از بهترین افراد در بازسازی آن استفاده شده است.

در ورودی این معبد دو ستون ۱۵ متری دیده می‌شود که توسط پایه نگهداری شده‌اند. در ساختار اولیه این معبد بیش از ۱۲۴ ستون بسیار بلند به کار رفته است.


در گذشته معبد آپولو محل برگزاری جشن‌های شبانه بوده است. مراسم و جشن‌های گوناگونی توسط تمدن‌های قدیمی برگزار می‌شد. بسیاری از مورخان و باستان شناسان بر این باورند که دلیل برگزاری این مراسم خبردار شدن از آینده توسط آپولو بوده است. افرادی که در این جشن‌ها شرکت می‌کردند، با آوازهایی مخصوص به پرستش آپولو خدای نور می‌پرداختند.

مردمان عادی نیز با مشعل‌هایی که به دست داشتند وارد معبد می‌شدند و به دعا و راز و نیاز می‌پرداختند. آپولو برای مردمان و افراد حاضر در جشن سخنرانی‌هایی انجام می‌داد که به واسطه آن‌ها مردم از وقایع آینده باخبر می‌شدند.



جاهای دیدنی نزدیک معبد آپولو

اگر قصد سفر به دیدم و بازدید از معبد آپولو را دارید، حتماً به مکان‌های گردشگری نزدیک معبد آپولو نیز سری بزنید. معبد آتنا یکی دیگر از مشهورترین معابد تاریخی در دنیا است که در دیدیم ترکیه واقع شده است. این معبد در نزدیکی معبد آپولو ساخته شده است و تماشای آن خالی از لطف نیست.

موزه سیده یکی دیگر از مکان‌های گردشگری دیدیم است که در نزدیکی معبد آپولو قرار گرفته است. اگر به موزه سیده مراجعه کردید، می‌توانید سری هم به استیت آگورا بزنید. استیت آگورا یک ساختمان دو طبقه باستانی است که تاریخ نشان می‌دهد از آن به عنوان محلی برای نگهداری کتاب استفاده می‌شده است. در این منطقه می‌توانید مجسمه‌هایی از نمسیس را مشاهده کنید. نمسیس یکی از خدایان یونان است که از آن به عنوان خدای سرنوشت نیز یاد می‌شود.
سخن پایانی

شهر دیدیم آب و هوای مطلوب و مدیترانه‌ای دارد. تابستان‌های این شهر خشک و گرم است و متوسط دمای هوا به ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. زمستان‌های این شهر نیز سرد و بارانی است و میانگین دمای دیدیم در این فصل به ۱۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اگر قصد سفر به دیدیم و خرید بلیط هواپیما را دارید، بهتر است در فصل‌پاییز و بهار اقدام کنید. در این فصل‌ها آب و هوای دیدیم بسیار مطلوب و دلپذیر است. علاوه‌بر معبد آپولو، دیدیم آثار دیدنی دیگری نیز دارد که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار