gardeshban.ir

رویال آلبرت هال، از بناهای تاریخی مشهور و دوست داشتنی شهر لندن به حساب می‌آید که رویدادهای گوناگونی از جمله کنسرت موسیقی کلاسیک، پاپ، اپرا، رقص باله و مراسم اهدای جوایز را میزبانی می‌کند.
کد خبر: ۵۰۴۷۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
«رویال آلبرت هال» (Royal Albert Hall)، نام تالار کنسرتی است که در منطقه‌ی کنزینگتون جنوبی در لندن قرار دارد. این سالن می‌تواند تا 5،272 نفر را در خود جای دهد و هر تابستان از سال 1941 تا به حال، کنسرت‌های «پرامز» (The Proms) را برگزار می‌کند که شامل کنسرت‌های موسیقی کلاسیک و دیگر رویدادهای مختلف می‌شود. رویال آلبرت هال، هیچ بودجه‌ای از طرف دولت دریافت نمی‌کند و از زمان تأسیسش توسط ملکه ویکتوریا در سال 1871، به یکی از بناهای ممتاز انگلیس تبدیل شده و هنرمندان مطرحی در استیج آن برنامه اجرا کرده‌اند.

رویال آلبرت هال لندن، بنای تاریخی مشهور و دوست داشتنی لندن+عکس

این تالار، سالانه بیش از 390 اجرای مختلف از کنسرت‌های کلاسیک، راک، پاپ و اپرا گرفته تا رقص باله، مراسم فارغ‌التحصیلی، جشن‌های خیریه و مراسم اهدای جوایز را در سالن اصلی خود برگزار می‌کند. رویال آلبرت هال، میزبانی بیش از 400 رویداد دیگر را هم برعهده‌ دارد که در سالن‌های دیگر آن اجرا می‌شوند. ابتدا قرار بود نام این مکان را «سالن مرکزی هنر و علوم» (Central Hall of Arts and Sciences) بگذارند؛ اما بنا به درخواست ملکه ویکتوریا، آن را تغییر دادند و به یاد همسر او، یعنی شاهزاده آلبرت نامگذاری کردند که 6 سال قبلش از دنیا رفته بود. یادتان باشد حتماً از «بنای یادبود آلبرت» (Albert Memorial) نیز دیدن کنید که در بخش شمالی این مکان و در «باغ‌های کنزیکتون» واقع شده است.

رویال آلبرت هال در شمار بناهای فهرست‌شده با درجه I قرار گرفته و ارتفاع گنبد آن به 41 متر می‎رسد. «فریز» یا همان حاشیه‌ی زینتی دور ساختمان آن نیز به پیروزی هنر و علوم اشاره دارد. این بنا در سال 2021، تولد 150 سالگی‌اش را جشن خواهد گرفت و به این منظور، هم‌اکنون در حال بازسازی نمای بیرونی آن هستند. اما داخل آن، جذابیت همیشگی خود را حفظ کرده و برای تورهای راهنما و اجراهای گوناگون بر روی عموم باز است. 

رویال آلبرت هال لندن، بنای تاریخی مشهور و دوست داشتنی لندن+عکس

یادتان باشد نقاشی دیواری «پیتر بلیک» (Peter Blake) به نام «Appearing at the Royal Albert Hall» واقع در بخش «درب 12» را از دست ندهید که از هنرمندان پیشروی جنبش هنری «پاپ آرت» در بریتانیا به حساب می‌آمد و در این اثر، بیش از 400 هنرمند معروف در یک قاب قرار گرفته‌اند که از زمان تأسیس این تالار تا به امروز در آن اجرا داشتند. کاخ کنزیکتون، موزه ویکتوریا و آلبرت و هاید پارک نیز در نزدیکی این مکان واقع شده‌اند که در شمار مقاصد دیدنی معروف لندن قرار دارند و پیشنهاد می‌کنیم در مسیرتان، سری هم به آن‌ها بزنید.


نکاتی که درباره رویال آلبرت هال نمی دانستید

از حرف اول نام آلبرت یعنی A، حدود 13،000 بار در بخش‌های مختلف این تالار استفاده شده است.
بزرگ‌ترین فرش تک بافت دنیا در این تالار کنسرت قرار دارد که آن را در کتاب گینس هم به ثبت رسانده‌اند.

بزرگ‌ترین پودینگ کریسمس نیز در این مکان درست شده بود که 10 تُن وزن داشت!

میزبانی تنها باری که مسابقه‌ی «کُشتی سومو» خارج از کشور ژاپن برگزار شد، برعهده‌ی رویال آلبرت هال بود.

رسم نوشیدن چای بعد از ظهر را ملکه ویکتوریا برای اولین بار به مردم بریتانیا معرفی کرد که هنوز هم در این تالار اجرا می‎شود.

«آلفرد هیچکاک»، نقطه‌ی اوج فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» را در سال 1955 میلادی در این تالار فیلمبرداری کرد.

گروه پینک فلوید در سال 1969 در این مکان کنسرت برگزار کردند و بعد از پایان اجرای پر سر و صدایشان، از برگزاری کنسرت در این تالار قدغن شدند.

گیتاریست گروه پینک فلوید، یعنی «دیوید گیلمور» (David Gilmour) در سال 2006، برای اولین بار بعد از ممنوعیتشان در این تالار اجرا داشته است.

«رستوران وردی» (Verdi Restaurant)، در سال 2014 در این تالار تأسیس شد که منوی ناهار و شام آن پیتزا، پاستا و دسرهای سنتی را دربرمی‌گیرد.

مراسم «هفتادمین دوره‌ی جوایز بفتا» یا همان «آکادمی فیلم بریتانیا» برای اولین بار در سال 2017 به جای «تالار اپرای سلطنتی لندن» (Royal Opera House)، در رویال آلبرت هال برگزار شد.


رویال آلبرت هال لندن، بنای تاریخی مشهور و دوست داشتنی لندن+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار