gardeshban.ir

«تل گنجگون» به دنبال مناقشه‌های محلی‌ها کاوش اضطراری شد، اما با وجود مطالعات مغناطیس‌سنجی در ۱۳ گمانه، هیچ‌گونه لایه باستانی و داده فرهنگی بر سطح این محوطه شناسایی نشد.
کد خبر: ۵۰۴۹۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
احسان برهانی‌زاده سرپرست هیأت کاوش اضطراری "تل گنجگون" در شهرستان بویراحمد، با اشاره به موقعیت جغرافیایی تل گنجگون که در فاصله ۳۲۰ متری جانب جنوب غربی روستای گنجگون سفلی، در میانه دره میانکوهی موسوم به تنگ سرخ و در حاشیه رودخانه واقع شده است، تخریب و خاکبرداری تقریباً ۸ متری از رأس تل گنجگون توسط مالک و کشف خمره‌ای با سکه‌های ساسانی در سال ۱۳۸۴ را یادآور شد و افزود: آن اتفاق، حساسیت اهالی منطقه تنگ سرخ و روستاهای اطراف را بیشتر کرد که در نتیجه، مطالباتِ عمومی به منظور تعیین تکلیف این اثر باستانی شکل گرفت.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تل گنجگون گفت: مناقشه‌های روستایی درباره وضعیت فعلی این محوطه ضروری می‌کرد هرچه سریع‌تر برای کاوش اضطراری به منظور مشخص کردن  وضعیت تپه از نظر آثار و بقایای باستان‌شناختی و در نهایت ارائه ضوابطی برای ساماندهی آن اقدام شود.

برهانی‌زاده افزود: کاوش اضطراری تل گنجگون براساس مطالعات مغناطیس‌سنجی تپه توسط کوروش محمدخانی در ۵ نقطه مشخص‌شده توسط او پی‌ریزی و انجام شد، هرچند در ادامه با توجه به ملاحظات محلی تا ۱۳ گمانه افزایش پیدا کرد. در نتیجه کاوش در ۱۳ گمانه به ابعاد ۱×۱ بر سطح محوطه، هیچ‌گونه لایه باستانی و داده فرهنگی شناسایی نشد و می‌توان گفت لایه‌های این تپه در حال حاضر طبیعی بوده است.

کاوش

روستایی‌ها روایت کرده‌اند که روی این تپه قلعه‌ای وجود داشته که در سال ۱۳۸۵ زمین آن توسط یکی از اهالی، تملک و بعد خاکبرداری شده و مقداری هم اشیای تاریخی از جمله یک کوزه با ۷۰۰ سکه نقره ساسانی کشف شده است که البته بعدها مدیرکل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد گفته آن سکه‌ها به این اداره تحویل داده شده است. روستایی‌ها نسبت به تملک این فرد بر تپه‌ای که ادعای استقرار قلعه‌ای در گذشته و تاریخی بودن آن را دارند، معترض هستند، درحالی‌که کاوش‌های باستان‌شناسان به هیچ لایه باستانی در این منطقه نرسیده است.

کاوش
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار