gardeshban.ir

خیابان آندراس (آندراشی) که به عنوان یکی از مجموعه‌های میراث جهانی ثبت شده یونسکو در کشور مجارستان به گردشگران معرفی می‌شود، در واقع برای ارتباط مرکز شهر با پارک شهر (Városliget) احداث شد.
کد خبر: ۵۰۵۳۵
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
ساخت و ساز خیابان آندراسی از سال 1872 آغاز شد و در سال 1885 شکل واقعی خیابان را به خود گرفت. کاخ‌ها و خانه‌های سبک «نئو رنسانس» توسط معماران به نام و شناخته شده‌ی آن عصر، در طول این خیابان خودنمایی می‌کنند. بلافاصله پس از ساخت و ساز، اشراف، بانک‌داران، زمین‌داران و نجیب زادگان به این خیابان نقل مکان کردند. نام خیابان نیز از نام نخست وزیر «آندراس» (Gyula Andrássy) از اصلی‌ترین حامیان ساخت چنین خیابانی گرفته شده است.

این خیابان از همان زمان تکمیل شدن در سال 1885، به عنوان شاهکاری از طراحی شهری و حتی طراحی حمل ونقل شهری شناخته می‌شد. خیلی زود ایده ساخت قطار شهری نیز در امتداد این خیابان مطرح گردید و راه آهن زیرزمینی «میلنیوم» (Millennium)، به عنوان نخستین خط مترو در اروپا در این خیابان، در سال 1896 احداث شد. این خط، مردم را از مرکز شهر به مکان اصلی برگزاری جشن‌های هزاره می‌رساند.



از هنگام مراسم افتتاحیه تاکنون، این خیابان نام‌های گوناگونی داشته است. «آندراس» از سال 1885، یعنی از زمان ساخت، «استالین» پس از جنگ جهانی دوم، «جوان مجارستانی» در سال 1956، «جمهوری مردم» از سال 1956 تا 1989 و «آندراسی» از 1989 تاکنون، نام هایی است که این خیابان برخود دیده است. مهم نیست نام این خیابان به طور رسمی چه باشد! اهالی بوداپست همیشه خیابان مورد علاقه‌شان را به همین نام می‌خواندند. در سال‌های اخیر، خیابان آندراس بسیار شیک شده که جذابیت آن به خاطر وجود آثار طراحان به نام و مشهور دنیاست. 



این خیابان مناسب پیاده‌روی‌های عصرگاهی است. نیاز به یادآوری نیست که تعداد بسیار زیادی کافه و رستوران در امتداد خیابان قرار دارند که می‌توانند خاطرات تکرار نشدنی‌ را برایتان رقم بزنند.. هرجا که احساس خستگی کردید می‌توانید سوار مترو شوید. «خانه اپرای دولت» نیز از جمله مکان‌هایی است که در این خیابان خواهید یافت. بوتیک‌های مجللی که در امتداد خیابان قرار دارند نیز، فرصتی مناسب برای خرید را پیش روی شما می‌گذارند.



میدان اوکتاگون

تقاطع خیابان آندراس با بلوار بزرگ یا گرند بلوار، به شکل یک هشت ضلعی درآمده است و به نام «اوکتاگون» (Oktogon) خوانده می‌شود. اینجا نیز مانند بسیاری مکان‌ها در بوداپست، نام‌های گوناگونی در طول تاریخ داشته است. در میانه ی سال های 1936 تا 1945، به نام میدان «موسولینی» شناخته می‌شد. در طول دوره‌ی حکومت کمونیستی، برای حدود 40 سال، نام این میدان «هفتم نوامبر» بود. امروزه میدان «هشت ضلعی» بسیار شلوغ و پر رفت و آمد است. یکی از ایستگاه های مترو «میلنیوم» نیز در این میدان واقع شده است. این میدان، مکان مناسبی برای خرید از فروشگاه ها و بندهای مشهور و معتبر است.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار