gardeshban.ir

گزارش/
در حالی که کمتر از ۴۵ روز تا نوروز ۱۴۰۱ باقیمانده و پیک ششم کرونا و شیوع امیکرون در حال اوج گرفتن است، نگرانی‌ها برای آغاز محدودیت‌های کرونایی آغاز شده است. محدودیت‌هایی که می‌تواند بار دیگر گریبان گردشگری و صنایع وابسته به آن را بگیرد.
کد خبر: ۵۰۵۷۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
مشهد نوروز ۱۴۰۱ را باز هم از دست می‌دهد؟

بدون شک گردشگری تنها صنعتی است که بیشترین آسیب را در دوران کرونا تجربه کرده است. شیوع امیکرون در اروپا مجددا سفرها را محدود کرده و در برخی کشورها نیز ورود گردشگران ممنوع شده است. آغاز پیک ششم کرونا در این موقع از سال نگرانی‌های مردم را نیز دو چندان کرده؛ چراکه پنج پیک گذشته شرایط خوبی را در ایران ایجاد نکرده است و مردم و صنعت گردشگری تجربه خوبی از آن ندارند. این در صورتی است که تاسیسات گردشگری و صنایع وابسته آن در شهرهای گردشگرپذیر همچون مشهد، نگاه ویژه‌ای به بازار نوروز ۱۴۰۱ داشته و روی آن حساب باز کرده‌اند.

ایران در نوروز ۱۴۰۰ شرایط کرونایی مساعدی را پشت‌سر گذاشت، اما دولت برای جلوگیری از افزایش شدت کرونا تبلیغ سفر را ممنوع و مردم را به پرهیز از سفرهای نوروزی تشویق می‌کرد. یک بام و دو هوای وضعیت کشور در نوروز ۱۴۰۰ نه وضعیت گردشگری را بهبود بخشید و نه از شیوع کرونا جلوگیری کرد که نتیجه آن آغاز پیک چهارم کرونا دو تا سه هفته پس از نوروز بود.

وضعیت کنونی کشور و اوج‌گیری کرونا مجددا نگرانی‌ها را افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود که گردشگری ایران بار دیگر نوروز، بهترین بازار خود را از دست بدهد. ممنوعیت ورود گردشگران خارجی به خصوص گردشگران سلامت که مهم‌ترین بازار گردشگری ایران و مشهد را تشکیل می‌دهند، نیز در هاله‌ای از ابهام است.

حسین نیکونام، یک فعال گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیش‌بینی خود از وضعیت نوروز ۱۴۰۱ پس از آغاز پیک ششم کرونا در ایران اظهار کرد: با توجه به آمارهای جهانی وضعیت کشورهای اروپایی به لحاظ شیوع امیکرون بهم ریخته و شرایط بسیاری از کشورهای اروپایی به پیش از دوران واکسیناسیون خود بازگشته است. تعداد تلفات در ایران نیز اندک است، اما با توجه به بازدیدهایی که از مراکز درمانی داشته‌ام، آمار بیمارستان‌های ایران نیز به شدت در حال افزایش است و بعید می‌دانم تا پیش از پایان بهمن وضعیت پایداری داشته باشیم و در اوایل اسفند ماه در اوج پیک ششم قرار می‌گیریم.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران اضافه کرد: از سوی دیگر امیکرون حداقل در ایران و کشورهای منطقه تلفات پایینی داشته است. همچنین کشورهای بازار هدف ایران که عمدتا عراق و افغانستان هستند اهمیتی به سویه‌های مختلف کرونا نمی‌دهند. درست است که این کشورها سیستم بهداشت درستی ندارند تا آمارهای دقیقی ارائه دهند، اما مردم آن‌ها یا واکسینه شده‌اند یا اینکه موضوع کرونا برایشان خسته‌کننده شده است.

نیکونام تصریح کرد: اگر ایران برای پذیرش این گردشگران مشکلی نداشته باشد، یقین دارم آن‌ها به ایران سفر خواهند کرد، اما از هفته پایانی بهمن تا اواخر اسفند ماه روزهای سختی در ایران خواهیم داشت. فکر می‌کنم در اوایل اسفند ماه مجددا ورود گردشگران خارجی به ایران ممنوع شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به احتمال آغاز ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها چه وضعیتی برای گردشگری ایران در نوروز ۱۴۰۱ متصور است، گفت: متاسفانه پیک ششم کرونا در زمان بدی رخ داده است و با این شرایط فکر می‌کنم یک بار دیگر بازار نوروز در ایران را از دست خواهیم داد.

حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی همچنین در خصوص پیش‌بینی‌اش از وضعیت نوروز ۱۴۰۱ عنوان کرد: تمام پیش‌بینی‌های لازم با کمک تمام دستگاه‌ها برای نوروز ۱۴۰۱ انجام شده، اما با توجه به پیک جدید که به نوروز نیز منتهی می‌شود، تصمیمات نهایی گرفته نشده و منتظر شرایط کرونایی کشور در روزهای پایانی اسفند هستیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار