gardeshban.ir

هنگامی که درباره جاذبه‌های طبیعی اسپانیا سخن به میان می‌آید، همواره از مشاهده تنوع این میراث طبیعی شگفت‌زده می‌شویم.
کد خبر: ۵۲۶۶۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱-1401 January 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
از بهشت دوستداران طبیعت یعنی پارک ملی «سنت مائوریجی» گرفته تا جزایر بکر پارک ملی «کابررا» و همچنین آتشفشان تنریف (سومین آتشفشان بزرگ جهان) که تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی اسپانیا هستند.

کوتاه کردن فهرست جاذبه‌های طبیعی اسپانیا کاری دشوار است اما با این حال در ادامه به معرفی 5 چشم‌انداز برتر اکوتوریسم در اسپانیا می‌پردازیم.

1. پارک ملی «کوهستان های سیرا نوادا»

یکی از پرطرفدارترین مقاصد اکوتوریسم اسپانیا، پارک ملی «سیرا نوادا» است. با این که این کوهستان برای اسکی بسیار پرطرفدار است، اما جاذبه‌های آن تنها به این ورزش محدود نمی‌شود. این کوهستان با دارا بودن بیش از 20 قله بالای 3000 متر، چشم‌اندازهای بدیع و زیبایی را فراهم می‌آورد. در این منطقه همچنین تعداد قابل توجهی چشمه‌های طبیعی آب معدنی و 50 دریاچه وجود دارد. 

این پارک ملی وسعتی حدود 85000 هکتار را پوشش می‌دهد که از منطقه «آلپوخارا» تا «ال مارکسادو» و منطقه «لکرین» را در بر می‌گیرد. تنوع زیستی در این منطقه شامل 2100 گونه گیاهی است که 60 نمونه از آن‏‏ها تنها در این پارک ملی یافت می‌شوند. این منطقه به عنوان ذخیرهگاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است که منزلگاه حیواناتی ازجمله عقاب آسیایی، گراز وحشی، گورکن و جمعیت زیادی از بزکوهی است.

بوم گردی در اسپانیا در میان 5 چشم انداز طبیعی+ عکس

2. خرس‌های قهوه‌ای کانتابری در «سومیدو»

خرس ها موجوداتی جذاب برای گردشگران به حساب می‌آیند. طبیعت‌گردان همواره در سفرهای خود به دنبال موقعیتی برای مشاهده خرس‌ها می‌گردند. پارک طبیعی «سومیدو»، با فاصله 4 ساعته از هتل‌های بیلبائو، تنها جایی است که می‌توان امیدوار بود که یکی از این خرس‌های قهوه‌ای در محدوده دید انسان قرار گیرد. این خرس‌ها به جثه کوچک خود شهرت دارند به طوری که وزن یک خرس قهوه‌ای کانتابری ماده، چیزی حدود 84 ولی خرس‌های نر در حدود 110 تا 135 کیلو گرم وزن دارند. 

«انجمن خرس قهوه ای اسپانیا» نهادی است که از خرس‌ها در برابر مخاطرات محافظت می‌کند. حاصل فعالیت‌های این نهاد، افزایش تعداد خرس‌ها به 150 قلاده است. به طور میانگین در هر 39000 هکتار 40 خرس قهوه‌ای وجود دارد. محیط‌بانان منطقه با رعایت نکات ایمنی و فنی، گردشگران را به تماشای زیستگاه خرس قهوه‌ای که جنگل‌های همیشه سبز که در مراتع این منطقه قرار دارد، راهنمایی می‌کنند.

بوم گردی در اسپانیا در میان 5 چشم انداز طبیعی+ عکس

3. نقاشی‌های غارهای پالئولتیک در ساحل کانتابریا

گردشگرانی که پس از تماشای نقاشی‌های غار‌های شیلی و پتروگلیف‌های اردن، باز هم مشتاق تماشای این آثار هنری کهن هستند، می‌توانند از نقاشی‌های دوره پالئولتیک در غارهای ساحل کانتابری بازدید کنند. این مجموعه شامل 17 غار مملو از نقاشی‌های دوران پالئولتیک یا پارینه سنگی است که به 35000 تا 9000 پیش از میلاد باز می‌گردند. معروف‌ترین آن ها، غار «آلتامیرا»ست؛ اما سایر غارها مانند «پنیا د کاندامو» که تالار بزرگی از طراحی‌هایی است که به وسیله خراش روی دیوارهای غار ایجاد شدند، نیز قابل توجه‌اند. 

از دیگر نمونه این غارها می‌توان به غار «لاس مونداس» اشاره کرد که تصویر پیکر حیوانات به صورت رنگی بر دیوار آن خودنمایی می‌کنند. همچنین غار «کاستیو» 275 تصویر پیکره را در خود جای داده و از اولین نمونه‌های باقی مانده هنر بشر است. مجموعه این غارها در سال 2008 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

بوم گردی در اسپانیا در میان 5 چشم انداز طبیعی+ عکس

4. حیات وحش در پارک ملی «دونیانا»

پارک ملی دونیانا در آندلس، شامل تالاب، رودخانه‌های کم عمق با شن و ماسه سواحل آتلانتیک در جنوب اسپانیا است. این منطقه به واسطه‌ی همکاری موسسه حیات وحش و دولت اسپانیا در سال 1963 مورد توجه قرار گرفت. این سرزمین مرطوب دارای شکل خاصی از تنوع زیستی است که در تمام قاره اروپا منحصر به فرد است. تنوع در اکوسیستم در مساحت 135 متر مربع منطقه حفاظت شده شامل هزاران پرنده مهاجر (از اروپا و آفریقا)، گوزن سرخ اسپانیایی، گورکن اروپایی، میمون پوزه دراز مصری، سیاه گوش ایبری و همچنین عقاب باشکوه اسپانیایی می‌باشد. درنهایت می‌توان گفت این سایت میراث جهانی یونسکو یکی از مقصدهای اکوتوریسم اسپانیا است که حتماً باید دید.

بوم گردی در اسپانیا در میان 5 چشم انداز طبیعی+ عکس

5. پارک ملی آرچیپلاگو کابررا

این پارک ملی در مجموعه جزیره‌های بالئاری در جنوب مایورکا قرار دارد. آرچیپلاگو با مساحت 100 متر مربع، مقصدی است که هر گردشگرِ دوستدار طبیعت آرزوی دیدن آن را دارد. پارک ملی آرچیپلاگو تا سال 1986 زیر نظر ارتش بود و کسی حق ورود نداشت. این مجموعه جزیره‌ها که شامل 19 جزیره است تقریباً دست نخورده باقی مانده و تبدیل به بهشت حیات وحش همچنین ورزشکاران پرش از ارتفاع و طبیعت دوستان است. 

ورود به پارک محدود به روزی 200 نفر است و ورود جمعیت بیش از این تعداد به پارک ممکن نیست؛ چرا که بیش از 200 نفر خارج از تحمل این محیط طبیعی است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، می‌توان به بازدید از قلعه کابررا و پیاده روی تا منطقه چشم انداز «نابلا میراندا» و همچنین قایقرانی در یکی از بکرترین منطقه از آب‌های مدیترانه اشاره کرد که از دیگر فعالیت‌های تفریحی این پارک ملی است.


بوم گردی در اسپانیا در میان 5 چشم انداز طبیعی+ عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار