gardeshban.ir

خانه ابریشمی رشت یکی از زیباترین بناهای تاریخی استان گیلان است که قدمت آن به دوره قاجار برمی­‌گردد.
کد خبر: ۵۲۹۹۳
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
رشت از جمله شهرهایی است که چندین بنای زیبا و منحصر به فرد تاریخی را در گوشه گوشه خود جای داده است. یکی از این بناها خانه ابریشمی رشت نام دارد که قدمت آن به دوران قاجار می‌­رسد. گفته می‌­شود این خانه در ابتدا متعلق به خانواده­ای بوده است که به نام حاج میر اسماعیل حاکمی مشهور هستند. 

جالب است بدانید که حاج اسماعیل حاکمی در دوران ناصرالدین شاه قاجار، منصب کلانتری رشت را بر عهده داشته است. با گذشت زمان این خانه به شخصی به اسم حاج میرزا احمد ابریشمی فروخته می­‌شود و بعد از آن عنوان خانه ابریشمی در رشت به این بنا اختصاص داده می­‌شود.

خانه ابریشمی رشت یکی از زیباترین بناهای تاریخی استان گیلان است که قدمت آن به دوره قاجار برمی­‌گردد. این خانه وسعتی ۲۰۰۰ متری دارد و زیربنای آن ۶۵۰ متر مکعب است. حیاط باصفا و زیبا، حوض بزرگ و باغچه ­های دیدنی، درخت­های تنومند قدیمی، پنجره­ های متعدد و … همگی این خانه را به مکانی بسیار جذاب برای بازدید تبدیل کرده‌­اند.

خانه ابریشمی یکی از خانه‌هایی است که از دوران قاجار در رشت به‌جا مانده است. خانه‌ی ابریشمی متعلق به خانواده‌ی حاج میر اسماعیل حاکمی، از اهالی پیر بازار رشت است. او در دوران ناصرالدین شاه، کلانتر رشت بود و در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی، حاج میرزا احمد ابریشمی این خانه را خرید و نام خانه‌ی ابریشمی به خود گرفت. این خانه در زمینی به مساحت تقریبی ۲ هزار متر مربع و زیربنای ۶۵۰ متر مربع ساخته شده است و بنای اصلی آن شامل ۲ طبقه است و هر طبقه ۸ اتاق دارد. خانه‌ ابریشمی که از دیدنی های رشت به شمار می‌رود، در سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۳۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانه ابریشمی رشت کجاست ؟

برای پیدا کردن خانه تاریخی ابریشمی رشت باید سراغ میدان بسیج یا همان میدان صیقلان را از اهالی شهر بگیرید. سپس در قسمت جنوب شرقی این میدان به دنبال کوچه شاعری باشید. این همان کوچه­ای است که این خانه قدیمی در آن واقع شده است.

اگر عکس خانه ابریشمی رشت گیلان را ببینید، با فضایی بزرگ به وسعت ۲۰۰۰ متر مربع روبرو می­شوید که ۶۵۰ متر مربع از آن زیربنای ساختمان است. حوض زیبای وسط حیاط، پنجره­های فراوان خانه، درخت­ها و باغچه­های بی­نظیر و … همگی نشان از یک خانه تاریخی اصیل و خارق العاده دارند.

برای بازدید از این خانه کافی است ابتدا محل اسکان مناسبی را در رشت یا حوالی آن بیابید که برای این کار می­توانید از سایت ویلا رابط کمک بگیرید. به این ترتیب برای پیدا کردن ویلا شمال به دردسر نخواهید افتاد و با رسیدن به مقصد و پس از صرف مدت زمانی برای استراحت، می­توانید یک تور یک روزه گردشگری در رشت و بازدید از خانه ابریشمی رشت را در برنامه خود قرار دهید.






مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار