gardeshban.ir

پنیر لیقوان یکی از پنیر های بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی می باشد که بیشتر مربوط به آذربایجان و تبریز می باشد و می توانید به راحتی بدون مایه یا قرص به راحتی در خانه تهیه کنید.
کد خبر: ۵۳۰۸۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 07
گردشبان (gardeshban.ir) :



پنیر لیقوان یکی از پنیر های بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی می باشد که بیشتر مربوط به آذربایجان و تبریز می باشد و می توانید به راحتی بدون مایه یا قرص به راحتی در خانه تهیه کنید.

این پنیر در روستای لیقوان در دامنه شمالی سهند از توابع تبریز ایران تهیه می شود و می توان گفت بیش از ۲۰۰ تولید کننده پنیر دارند. پنیر لیقوان با شیر تازه گوسفند تهیه می شود و دارای سوراخ های بخصوصی هستند. 

در این روستا آب و هوا به قدری خوب می باشد که باعث شده است بیشتر اهالی این روستا به پرورش و تولید شیر و پنیر و ماست مشغول هستند. اما برای تهیه پنیر ها باید از شیر تازه و پر چرب گوسفندی استفاده کنید و اصلا شیر های پاستوریزه برای تهیه پنیر مناسب نیستند زیرا چربی آن گرفته شده است و نمی توانید یک پنیر با کیفیت تهیه کنید. 

روستای لیقوان به عنوان پایتخت پنیر ایران یاد می شود و تبدیل به برندی مشهور شده است تا جایی که پنیر از طریق چمدان به کشور آمریکا، کانادا، ژاپن، آلمان صادر می شود. 

مواد لازم برای تهیه پنیر لیقوان خانگی

شیر ۱ لیتر

سرکه سفید ۳ ق غذا خوری

نمک به مقدار لازم
 
طرز تهیه پنیر لیقوان تبریزی اصل

مرحله اول: جوش آوردن شیر

برای تهیه پنیر همان طور که گفته شده نیاز به شیر پرب چرب دارید و می توانید آن را از لبنیاتی تهیه کنید. شیر را داخل قابلمه تمیز بریزید و روی حرارت کم قرار دهید و مداوم هم بزنید و بالا سر شیر باشید تا سر نرود. می توانید یک قاشق استیل یا ملاقه داخل شیر قرار دهید که باعث سر نرفتن شیر می شود.
 
مرحله دوم: افزودن سرکه

وقتی شیر شروع به قل زدن کردن آن را از روی حرارت بردارید و صبر کنید کمی از قل زدن بیفند. سپس سرکه را اضافه کنید و هم بزنید تا شیر شروع به بریدن کند. سپس قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید تا شیر بریده بریده شود و آب آن کمی زرد مایل به سبز شود.

مرحله سوم: صاف کردن

در ادامه باید یک پارچه تنظیف را روی یک توری قرار دهید و داخل یک قابلمه قرار دهید و شیر های بریده شده را با کمک کفگیر از قابلمه جدا کنید و داخل پارچه تنظیف بریزید و خوب فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس جسم سنگین روی آن قرار دهید و برای ۴۵ دقیقه بگذارید تا پنیر خوب سفت شود.
 
مرحله چهارم: تهیه پنیر لیقوان تبریز

آب داخل قابلمه را صاف کنید و داخل ظرف مورد نظر که می خواهید پنیر را در آن قرار دهید بریزید و کمی نمک اضافه کنید و هم بزنید. پنیر را از داخل دستمال خارج کنید و برش بزنید و داخل آب و نمک قرار دهید و پنیر را در یخچال قرار دهید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه لیقوان گوسفندی

اگر از سرکه سیب خانگی استفاده کنید طعم بسیار بهتری به این پنیر می دهد.

جسمی که روی پارچه قرار می دهید باید سنگین باشد تا پنیر را به صورت قالبی در بیاید.

مقدار نمک را می توانید به دلخواه خود تنظیم کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار