gardeshban.ir

اگر می‌خواهید در بهار امسال شاهد رقص فلامینگوها و درناها باشید پیشنهاد می‌کنیم به عروس تالاب‌های شمال غرب ایران سفر کنید.
کد خبر: ۵۳۱۴۴
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
اینجا نه دریاچه هیلیار در استرالیاست که از آب‌های صورتی رنگش شگفت زده شوید و نه دالول اتیوپی که رسوبات نمک و بقایای آتشفشانی چشمه‌های آب گرم ، سبز و زردش چشمتان را بگیرد. اینجا عروس تالاب‌های شمال غرب ایران تالاب بین المللی قره قشلاق است.

۱۳ کیلومتر که از بناب، شهر کباب و دوچرخه بگذریم در حاشیه جنوبی پارک ملی ارومیه و بین رودخانه‌های صوفی چای و زرینه رود تالاب بین‌المللی قره قشلاق در جنوب آذربایجان شرقی با وسعتی حدود ۴۰ هزار هکتار جای گرفته است، به این منطقه که وارد می‌شوید تا چشم کار می‌کند انبوهی درختان گز کوتاه و نیزارهای نسبتا وسیع خودنمایی می‌کند حتی کوه‌های این محدوده نیز سرسبز است و این شرایط برای زادآوری و اتراق پرندگان بسیار مناسب است.

این تالاب بین‌المللی از نظر موقعیت جغرافیایی و طبیعی برای گونه‌های مختلف پرندگان جذاب است، به‌همین خاطر گونه‌های گیاهی و جانوری کم نظیری در این منطقه دیده می‌شود و تاکنون بیش از ۲۰۰ گونه پرنده در این محدوده شناسایی شده است.

تالاب بین‌المللی قره قشلاق اکوسیستم و زیستگاه ویژه و چشم انداز زیبا و بکری دارد که سالانه میزبان گونه‌های متنوعی از پرندگان مهاجر است، شما می‌توانید در آبگیرهای این تالاب شاهد پرواز و رقص پرندگانی همچون انواع مرغابی تنجه، خوتکا،اردک سرسبز و آنقوت، فلامینگو، درنا و غاز باشید البته پیش از آن‌که هوای شکار پرندگان به سرتان بزند باید بدانید که از سال ۱۳۶۴ تاکنون این منطقه به‌عنوان منطقه شکار ممنوع مشخص شده و امکان شکار نیست.

حضور پرندگان مختلف و زیبایی‌های این تالاب چنان گسترده و چشمگیر است که این تالاب را بهشت پرندگان می‌نامند به‌همین خاطر گردشگران و طبیعت گردان بسیاری برای گذران اوقاتی آرام و عکاسی به این منطقه سفر و چند روزی را در این پارک ملی سپری می کنند.

یادتان باشد پیش از سفر به این طبیعت زیبا قلاب ماهیگیری هم با خودتان نبرید زیرا جالب است بدانید در این تالاب ماهی زندگی نمی‌کند و اگر می‌خواهید ماهی صید کنید باید به سمت  زرینه رود و سیمینه رود بروید تا ماهی سیاه و کپور در آب ببینید.

هر چند این منطقه از پتانسیل گردشگری بالایی برخوردار است اما  هنوز محدوه تالاب بین‌المللی قره قشلاق به امکانات رفاهی و گردشگری مجهز نشده و شما باید هرچه که برای یک سفر نیاز دارید را همراه خود ببرید و به امید اقامتگاه و فروشگاه محلی  دست خالی و بدون آذوقه حرکت نکنید.

بهترین فصل سفر به تالاب بین‌المللی قره قشلاق بهار و تابستان است زیرا آب و هوای منطقه در این فصول سال بسیار معتدل و مطبوع است و با توجه به اینکه تالاب بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی قرار گرفته دسترسی آن برای مردم بومی  بسیار آسان است و از آنجایی که این منطقه دارای طبیعت سرسبز و گونه‌های مختلف پرندگان است شما هم می‌توانیددر ایام نوروز  برای پرنده نگری و تفریج در طبیعت چند روزی  را در این منطقه اقامت کنید.

تالاب قره قشلاق  بین سه شهر بناب، ملکان و میاندوآب قرار گرفته و برای اینکه خود را به این تالاب بین المللی برسانید باید از جاده بناب به سمت ملکان عبور کنید که البته هنوز جاده آسفالت و مسیر همواری ندارد اما زیبایی‌های تالاب و حضور پرندگان مختلف در این منطقه برای هر گردشگر و دوستدار محیط زیست جذاب است. صدای آب و آواز پرندگان و رقص فلامینگوها و درناها حکایت از آن دارد که اینجا زندگی جاریست.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار