gardeshban.ir

در بلندترین قسمت باروهای شهر مالاگا می‌توان دو قلعه نظامی «القصبه» یا «آلکازابا» (Alcazaba) و «خیبرالفارو» (Gibralfaro) را مشاهده کرد که هر دو متعلق به دوران حکومت مورها هستند.
کد خبر: ۵۳۱۵۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
مالاگا اخیراً در میان مقاصد گردشگری شروع به درخشش کرده و سالانه بیش از ۷۵۰,۰۰۰ مسافر با کشتی‌های کروز در این منطقه به گردش می‌پردازند؛ با توجه به این مقوله، بازسازی‌هایی که بر روی مهم‌ترین یادمان‌های تاریخی شهر صورت گرفته دور از انتظار نیست. 

بازدید از این منطقه تاریخی یکی از بایدهای سفر به مالاگا محسوب می‌شود و شکوه و عظمتی که در کنار زیبایی مناظر آن می‌یابید شما را مسحور خود خواهد کرد. گفته می‌شود قسمت‌هایی از القصبه بر روی ویرانه‌های سازه‌های رومی ساخته شده است.

در بلندترین نقطه منطقه، برج‌های قلعه خیبرالفارو را خواهید دید که با عظمت خاصی در ارتفاع ۱۳۰ متری بالای دروازه شهر قرار داشته و نمایی ۳۶۰ درجه از کل منطقه را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. این قلعه که جدیدترین سازه مجموعه به حساب می‌آید، در قرن ۱۴ توسط یوسف اول ساخته شده و گفته می‌شود بر روی ویرانه‌های یک فانوس دریایی فنیقی قرار دارد. نام خیبرالفارو در واقع ترکیبی عربی-فنیقی به معنی «صخره فانوس دریایی» است.

القصبه کمی پایین‌تر از خیبرالفارو قرار دارد اما این دو قلعه به هم راه داشته و ورودیه‌ای که توسط گردشگران پرداخته می‌شود شامل بازدید از هر دو مجموعه است. القصبه در زبان عربی به معنی دژ می‌باشد. مالاگا یک شهر ورودی مهم برای پادشاهی گرانادا بود اما بعد از سقوط آنها در برابر پادشاهان مسیحی تبدیل به یک شهر خودمختار تحت حکومت خاندان الجزایری «زیرید» (Zirid) شد. در همین زمان بود که شاه بادیس از همین خاندان، القصبه را در قرن ۱۱ ساخت.

درون القصبه دژ نظامی مورهای مالاگا را مشاهده خواهید کرد؛ همچنین کاخ «گرِنادین» (Grenadine)، محل زندگی حکمرانان شهر در زمان حکومت نیز در همین ناحیه قرار دارد. قسمت‌هایی از این کاخ، قدیمی‌تر از الحمرا بوده و شاید در واقع تأثیراتی نیز بر روی ساخت آن گذاشته باشد. بسیاری از بازدیدکنندگان القصبه مالاگا، آن را زیباتر از الحمرا می‌دانند؛ هر چند بسیار واضح است که باغ‌های القصبه مالاگا کوچک‌تر بوده و به اندازه باغ‌های الحمرا تحسین برانگیز نیستند.

هر چند القصبه «آلمریا» (Almeria) بزرگ‌ترین دژ در قلمروی تحت حکومت مورهای اندلس بود، القصبه مالاگا کامل‌ترین و بهترین نمونه باقیمانده اسپانیا محسوب می‌شود که با عظمت و شکوهش شما را دعوت به گشت و گذار می‌کند. توصیه می‌کنیم برای گردش کامل در القصبه حداقل سه ساعت کامل در نظر بگیرید. بخشی از علت بزرگی القصبه به خاطر دیوارهای دفاعی دور تپه با برج‌های عظیم، دروازه‌ها و ورودی‌های دو لایه است که همگی برای افزایش قدرت دفاعی این استحکامات در نظر گرفته شده‌اند. تقریباً حمله به این دژ غیرممکن بود. علیرغم اینکه این مجموعه برای مدت ۸۰۰ سال تحت حکومت مسلمانان بوده، تقریباً بخش بسیار اندکی از آن بازه زمانی در صلح و آرامش کامل طی شده است.

در دیوارهای القصبه برج‌ها و دروازه‌های متعددی وجود دارند، دروازه‌های «بووِدا» (Boveda)، «کلومْناس» (Columnas)، «توره دِل کریستو» (Torre del Cristo)، «کوراتوس دِ گرانادا» (Cuartos de Granada) و «توره دل اومِناخه» (Torre del Homenaje) جایی که فردیناند و ایزابلا پرچمشان را بعد از فتح مالاگا در سال ۱۴۸۷ برافراشتند بخش‌هایی از این قلعه هستند.

بخش‌های جالب توجه تور القصبه مکان‌های زندگی حکمرانان مور در «کوارتوس دِ گرانادا» هستند. هنوز هم می‌توان شیوه زندگی مردم آن زمان را به خوبی مشاهده کرد و دیوارهای تزئین شده و ستون‌های زیبا چیزی نیستند که بتوان به راحتی از آن‌ها گذشت. درودگری و طراحی خاص «مودِخار» (Mudejar) در سقف‌ها و پنل‌های چوبی به وضوح قابل مشاهده است و پاسیوهای متعددی که رو به حوضچه‌ها و باغ‌های کوچک قرار دارند توجه شما را جلب خواهند کرد. موزه باستان‌شناسی کوچک اما جذاب مالاگا نیز در القصبه قرار دارد.


دژ القصبه و قلعه خیبرالفارو؛ جاذبه تاریخی و دیدنی مالاگا+ عکس

دژ القصبه و قلعه خیبرالفارو؛ جاذبه تاریخی و دیدنی مالاگا+ عکس

دژ القصبه و قلعه خیبرالفارو؛ جاذبه تاریخی و دیدنی مالاگا+ عکس

دژ القصبه و قلعه خیبرالفارو؛ جاذبه تاریخی و دیدنی مالاگا+ عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار