gardeshban.ir

غار چهل پله خضرلو در چالدران در آذربایجان غربی است که از جاهای دیدنی آن می باشد که در روستای خضرلو قرار دارد.
کد خبر: ۵۳۲۱۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
غار چهل پله خضرلو در چالدران در آذربایجان غربی است که از جاهای دیدنی آن می باشد که در روستای خضرلو قرار دارد. این غار که از دوره حکومت باستانی اوراتوری برجای مانده است،با نام غار قلعه حیدری هم شناخته می‌شود.دلیل نامگذاری این غار به علت تعداد پله‌های رسیدن به آن است.در گذشته تعداد این پله‌ها بیشتر بود که با گذشت زمان و فرسایش زمین،۱۰ عدد از آن‌ها خراب شدندو فقط ۳۰ پله باقی مانده است.

روستای حضرلو از توابع شهرستان چایپاره  (قره ضیاءالدین) که در فاصله ۴۶ کیلومتری چالدران و ۲۰ کیلومتر مانده به قره ضیاالدین قرار گرفته است. نام محلی روستای خضرلو سارای خدرسی است.

غار چهل پله آثاری بجا مانده از دوره حکومت باستانی اوراتوری است  و در دامنه تپه باستانی منتهی‌الیه غربی روستا وجود دارد. قطره دهانه این غار حدود ۴ متر است.

دلیل نامگذاری غار به تعداد پله های آن مرتبط است. در قدیم تعداد پله های غار بیشتر بوده اما با گذشت زمان و فرسایش زمین و همین طور ریزش کناره های غار پرشده بود اما اواخر با حفاریهای غیر مجاز انجام گرفته به وسیله سودا گران گنجینه های زیر زمینی تعداد دیگری از پله های آن پیدا شده است و به ۳۰ پله رسیده است.

در گذشته این غار به عنوان سرداب مورد استفاده قرار می گرفت و مردم آنجا ضمن پایین رفتن از پله ها آب خوراکی مورد احتیاج خودشان را از ته غار با کوزه برمی داشتند.

لازم به گفتن است با دیدن آثار به جای مانده از بقایای حفاریهای انجام گرفته و هم ظروف سفالی و خمره شکسته های اطراف غار که فراوان وجود دارد، احتمال بودن ذخایر زیر زمینی طلا هست.

این غار به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری روستای خضرلو و شهرستان چالدران همیشه علاقه‌مندان و دانش آموزان در اردوهای تفریحی از آن بازدید می کنند.

سنگ های اطراف غار از نوع رسوبی می باشند. در تپه های اطراف غار، بقایای پی ساختمانهای باستانی قرار دارد که نشان می دهد در زمان باستان انسانهایی در آنجا زندگی می کرده اند و کشف قبرستان افراد آن در پای کوه و پیدا شدن تعدادی از اموات آنها که در بعضی از آنها در کنار مرده هایشان در قبر رشته های تسبیح و منجوق مهر تاییدی بر این ادعا می باشد. این بناهای ساختمانی از سنگهای بزرگ و سنگین ساخته شده که مشخص نیست در آن موقع با چه وسیله ای سنگهای بزرگ را به بالای تپه منتقل کرده اند.


غار چهل پله خضرلو؛ جاذبه دیدنی آذربایجان غربی+ عکس

غار چهل پله خضرلو؛ جاذبه دیدنی آذربایجان غربی+ عکس

غار چهل پله خضرلو؛ جاذبه دیدنی آذربایجان غربی+ عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار