gardeshban.ir

دمپخت سير، يک غذاي خوشمزه و ساده شيرازي است. اين غذا بسيار زيباست و در عين حال خيلي سريع آماده مي شود.
کد خبر: ۵۳۲۶۳
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 16
گردشبان (gardeshban.ir) :



دمپخت سير، يک غذاي خوشمزه و ساده شيرازي است. اين غذا بسيار زيباست و در عين حال خيلي سريع آماده مي شود. به طور کلي دمپخت هاي ايراني را با برنج اعلاي ايراني يا برنج نيم دانه ايراني درست مي کنند. از آن جايي که دمپخت سير را با سير تازه درست مي کنند؛ دمپخت سير در فصل هايي که سير تازه در دسترس است پخته مي شود. ما در اين مقاله به آموزش دمپخت سير شيرازي مي پردازيم. 

مواد لازم براي ۴ نفر

عدس۱ پيمانه
برنج۲ پيمانه
هويج۱ عدد
تره، جعفري، شويد۲۰۰ گرم
سير تازه به ميزان دلخواه
نمک به ميزان لازم
فلفل به ميزان لازم
زرچوبه به ميزان لازم

طرز تهيه دمپخت سير 

مرحله اول

براي تهيه دمپخت سير خوشمزه و مخصوص به روش اصيل شيرازي ابتدا بايد برنج را پاک کرده و خوب بشوييد. برنج را نسبت به نوع آن چند ساعتي در آب و کمي نمک بخيسانيد. البته بهتر است عدس را نيز يک ساعتي بخيسانيد.
 
مرحله دوم

هويج ها را شسته و پوست بگيريد. در دو قابلمه کوچک آب بريزيد. هويج را بر روي تخته برش به شکل نگيني خرد کنيد. هويج را در يکي از قابلمه ها ريخته و بگذاريد تا کمي نرم شود. البته مي توانيد آن را بخارپز نيز بکنيد.
 
مرحله سوم

در قابلمه ديگر عدس را ريخته و بگذاريد تا بپزد و آب آن کشيده شود. يادتان باشد که اگر عدس بيش از اندازه بپزد له مي شود. برنجي را که از قبل خيسانده ايد به همره ۲ پيمانه آب و همين طور سبزي هاي خرد شده بپزيد.
 
مرحله چهارم

براي خوش رنگ شدن پلو مي توانيد در صورت تمايل به آن کمي زردچوبه اضافه کنيد. وقتي که کمي از آب برنج کشيده شد؛ عدس پخته شده، هويج و همين طور سير هاي خرد شده را به آن اضافه مي کنيم و با هم ترکيب مي کنيم.

مرحله پنجم

ابتدا برنج را با مواد به خوبي مخلوط کرده تا يکدست شوند، سپس روي آن دمکني مي گذاريم تا بپزد. پيشنهاد ما به شما اين است که دمپخت سير شيرازي را به همراه ترشي ليته يا سالاد شيرازي سرو کنيد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار