gardeshban.ir

معاون سازمان حج و زیارت به افرادی که امسال واجد شرایطِ عربستان برای سفر حج نیستند، توصیه کرد با توجه به نوسانات نرخ ارز، از نوبت حج خود انصراف ندهند.
کد خبر: ۵۳۳۲۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
توصیه به منصرف‌شدگان از حج


عربستان حج امسال را به خاطر کرونا به زائران زیر ۶۵ سال محدود کرده است، در ایران از بین حدود ۷۴ هزار زائری که سال ۹۹ آماده سفر حج بودند اما با همه‌گیری کرونا از این سفر بازماندند، ۲۲ هزار نفر بالای ۶۵ سال هستند. بسیاری از آن زائران منتظر زوج‌هایی هستند که اکنون یک نفرشان واجد شرط سنی حج اعزام است. برخی نیز متاثر از شرایط اقتصادی استطاعات جسمی و مالی خود را از دست داده و درخواست انصراف از حج دارند. اکبر رضایی، ‌معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت اما به این افراد توصیه می‌کند که از نوبت خود انصراف ندهند.

توجیه او برای این توصیه، تثبیت نرخ ارز در سال ۱۳۹۹ برای زائرانی است که قرار بود اعزام شوند و هزینه خود را پرداخته بودند، اما با همه‌گیری کرونا و تعلیق حج، ‌ از این سفر بازماندند. آن سال با مصوبه دولت، نرخ ارز مورد نیاز حجاج به مبلغ ۹ هزار تومان تثبیت شد که معاون سازمان حج و زیارت می‌گوید اگر زائری بالای ۶۵ سال دارد و طبق شرط سنی عربستان امسال امکان تشرف ندارد، به خاطر تثبیت نرخ ارز و  با توجه به نوسانات ارز در کشور، تا حد امکان از نوبت خود انصراف ندهد.

رضایی اضافه می‌کند: اگر زائری قصد انصراف دارد، هیچ مانعی وجود ندارد، می‌تواند هزینه خود را پس بگیرد، ولی ما به هیچ عنوان صلاح نمی‌دانیم این افراد انصراف دهند، ‌ چون حتی اگر این افراد امسال به حج نروند، اولویت تشرف و نرخ ثبیت‌شده ارز برای آن‌ها همچنان محفوظ خواهد ماند.

او همچنین می‌گوید:‌ پس از اعلام شرایط عربستان که حج امسال را فقط به زائران زیر ۶۵ سال محدود کرده است، تقاضاهایی برای انصراف به دست ما رسیده است. برخی هم مشکل معیشتی داشتند، هرچند آن مشکل را از جای دیگری غیر از حج حل می‌کنند. با توجه به مدت انتظار حج، ما برای این‌که حق این زائران ضایع نشود چنین توصیه‌ای داریم.  

سازمان حج و زیارت هزینه حج ۱۴۰۱ را در پایین‌ترین حالت ۳۴ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان و در بالاترین قیمت ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. رییس سازمان حج و زیارت نیز حج امسال را آخرین حج ارزان اعلام کرده که با دلار ۹ هزار تومان انجام می‌شود. از همین رو، او به همراهان زائران کهنسان و کم‌توان جسمی و زوج‌هایی که به دلیل شرط سنی عربستان فقط یک‌ نفرشان امکان اعزام دارد، توصیه کرده است حج امسال را از دست ندهند؛ چرا که قیمت حج با توجه به نوسان ارز در سال‌های آینده بالاتر خواهد رفت.

حسینی همچنین به زائرانی که سنشان بالاتر از ۶۵ است و در سال ۹۹ ثبت‌نام کرده‌اند، اما از حج امسال محروم شده‌اند، گفت که آن‌ها در اولویت اعزام برای سال‌های بعد هستند. نوبت این زائران همچنان محفوظ است و در اولین سالی که عربستان شرط سنی را بردارد این زائران اعزام می‌شوند. بنابراین نگران نباشند، انصراف ندهند و پولشان را برداشت نکنند.

به گفته رییس سازمان حج و زیارت، درحال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج هستند که انتظار آن‌ها تا ۱۵ سال طول می‌کشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار