gardeshban.ir

کوروش روستایی به عنوان سرپرست پژوهشکده باستان‌شناسی منصوب شد.
کد خبر: ۵۳۳۲۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
انتصاب جدید در پژوهشکده باستان‌شناسی


پیش‌تر محمد مرتضایی ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی را به عهده داشت که گفته شده از این سمت استعفا کرده است. او حدود پنج‌ماه این مسؤولیت را به عهده داشت. اینک، کوروش روستایی با حکم مصیب امیری، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به سرپرستی این پژوهشکده منصوب شده است. انتصاب روستایی واکنش مثبت بسیاری از باستان‌شناسان را به دنبال داشته است. باستان‌شناسی ایران در دهه‌های اخیر با مشکلات بسیاری، از جمله به هجران کشیده شدن باستان‌شناسان پیشکسوت و شناخته‌شده، کمبود اعتبارات برای کاوش‌های باستان‌شناسی و حفاظت از آن‌ها، غارت و حفاری‌های غیرمجاز، تعرض به حریم و عرصه محوطه‌های تاریخی و تحریف و تغییر مفاهیم باستان‌شناسی، دست و پنجه نرم می‌کند.

در حکم کوروش روستایی اهم وظایفی که واگذار شده، ‌ به این شرح است: سامان‌دهی بهینه پژوهش‌های باستان‌شناسی کشور، تعیین اولویت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه‌های تخصصی، برنامه‌ریزی و همکاری در تهیه و تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور، نظارت مستقیم بر حسن انجام وظایف مدیران گروه‌های پژوهشی، اعضاء هیأت علمی و کارشناسان، تهیه و تدوین گزارش‌های علمی، آمار و اطلاعات فعالیت‌های پژوهشکده، بررسی و شناسایی و پیشنهاد ثبت آثار شاخص واجد ارزش کشور، پیشنهاد طرح‌های پژوهشی کاربردی در حوزه وظایف پژوهشکده، همکاری و مشارکت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در طرح‌های پژوهشی‌های کاربردی با توجه به اولویت‌های پژوهشگاه و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، تلاش برای تدوین و تالیف و ترجمه کتاب‌های باستان‌شناسی و مجلات علمی در سطوح تخصصی و عمومی، برنامه‌ریزی برای همایش‌های باستان‌شناسی در سطوح ملی و بین‌المللی و نشست‌های تخصصی، استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی ادارات کل استانی وزارت متبوع، هماهنگی با ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها و اخذ اولویت‌های پژوهشی برای تعیین اولویت‌های پژوهشی کشور در حوزه باستان‌شناسی، بهره‌گیری از ظرفیت پایان نامه‌های تحصیلی مرتبط در حوزه کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و... .

در این حکم همچنین آمده است: انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی دقیق، سازماندهی مناسب و اهتمام لازم با بهره‌گیری از توان صاحب‌نظران و کارشناسان متعهد و متخصص در راستای اهداف پژوهشگاه به ویژه سند راهبردی پژوهشگاه صورت گیرد.

کوروش روستایی، باستان‌شناس دوره پیش‌از تاریخ است که دو دهه در هیأت‌علمی پژوهشکده باستان‌شناسی عضویت داشته و ۵۰ عنوان مقاله علمی منتشر کرده و نگارش سه کتاب به زبان‌های فارسی و انگلیسی را در کارنامه علمی خود ثبت کرده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار