gardeshban.ir

کاخ کاترین، قصر امپراطوری قبلی روسیه و یکی از بزرگترین کاخ‌ها در مجاورت سنت پترزبورگ است. این کاخ در شهر «پوشکین» یا «تزارسکویه سلوی» سابق (Tsarskoye Selo)، در 25 کیلومتری سنت پترزبورگ قرار دارد.
کد خبر: ۵۳۳۳۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
در قرن 17 قبل از روی کار آمدن پتر کبیر، سنت پترزبورگ کنونی، منطقه‌ای ارزشمند بود که «ساری» (Saari) به معنای جزیره (در زبان فنلاندی) نامیده می‌شد. سرانجام پتر کبیر این مناطق را به تصرف در آورد و ساری را در سال 1708 به همسرش کاترین هدیه داد. 

کاخ کاترین و داستان اتاق مشهور آمبر

این کاخ در این مکان  و در سال 1717 تحت نظارت مستقیم معمار آلمانی، «یوهان فردریش براون‌اشتاین» (Braunstein)، به عنوان اقامتگاه تابستانی ملکه کاترین اول ساخته شد. در سال 1743 ملکه الیزابت از معمار روسی، «میخائیل زمتسف» (Zemtsov) و «آندری کواسف» (Andrey Kvasov) خواست که اقدام به توسعه و زیباسازی کاخ نمایند. دقیقاً در دوره سلطنت ملکه الیزابت، کاخ به سبک و شکل کنونی درآمد.

کاخ کاترین و داستان اتاق مشهور آمبر

در ماه می سال 1752 الیزابت از معماری به نام «بارتولومئو فرانسیسکو راسترلی» خواست که کاخ را بازسازی کند، زیرا به نظرش کاخ بسیار قدیمی و کوچک بود. بعد از گسترش و بازسازی که چهار سال طول کشید، کاخ جدید به سبک معماری باروک (Baroque) روسی به طور کامل ساخته شد. 

در 30 جولای 1756 مراسم گشایش کاخ 325 متری، مقامات روس و مهمانان خارجی را شگفت‌زده کرد. عظمت کاخ در نگاه اول به چشم می‌آید. گام آخر در ساخت و ساز و دکوراسیون کاخ کاترین، راه پله‌ی اصلی به سبک معماری «روکوکو» (Rococo) است که در سال 1836 توسط معمار روسی، «مونیگتی» (Monighetti) ساخته شد.

بعد از انقلاب اکتبر، کاخ کاترین تبدیل به موزه شد. در زمان اشغال آلمان‌ها، این مجموعه  آسیب دید، کاخ‌ها غارت شدند و بسیاری از نمایشگاه‌ها و آثار هنری در آتش سوختند. امروزه این مجموعه توسط «بارانف» (N. Baranov)، «کدرینسکی» (A. Kedrinskiy)، «تومانف» (N. Tumanov) و سایرین به طور کامل به حالت اول بازگردانده شده و با 32 غرفه در حال فعالیت است. جذاب‌ترین قسمت کاخ برای گردشگران، اتاق مشهور «آمبر» (Amber) است که در سال 2003 بازسازی شد.

دکوراسیون اصلی اتاق آمبر در اوایل قرن 18 در ایالت «پروشا» (Prussia) ساخته شده بود و در سال 1716 توسط پادشاه «فردریش ویلهلم اول» به پیتر اول هدیه داده شد. در خلال جنگ جهانی دوم، دکوراسیون اتاق آمبر توسط اشغال‌گران آلمانی به کالینینگراد برده شد. سرانجام ماجرای این اتاق دیگر مشخص نشد. در سال 1979 کار بازسازی اتاق آمبر آغاز شد و همزمان با سیصدمین سالگرد سنت پترزبورگ به طور کامل بازسازی شد که در بازسازی آن شرکت‌های آلمانی نیز نقش داشتند. سرنوشت تجهیزات اصلی اتاق، هنوز هم پشت پرده‌ای از شایعات و افسانه‌ها قرار دارد.


کاخ کاترین و داستان اتاق مشهور آمبر

کاخ کاترین و داستان اتاق مشهور آمبر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار