gardeshban.ir

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در طرح استفاده بهینه از اشیای باستانی به دنبال پیش‌بینی سازوکاری هستیم که دارندگان این آثار بتوانند آن را به دولت بفروشند.
کد خبر: ۵۳۳۷۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 22
گردشبان (gardeshban.ir) :



حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر درباره طرح استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها، اظهار داشت: بنده طراح این طرح هستم و هدف ما از تدوین این طرح، جلوگیری از فساد است. این طرح به تازگی تدوین شده و هنوز به هیئت رئیسه مجلس ارائه نشده است.

وی بیان کرد: برخی از افراد ممکن است در منازل خود اشیای قیمتی و عتیقه داشته باشند اما آن را پنهان می‌کنند. یکی از عوامل این مسئله آن است که ما راهکاری برای مردم در این زمینه نظر نگرفتیم. باید سازوکاری فراهم شود که اگر فردی اشیای قیمتی در منزل خود دارد، بتواند آن را عرضه کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است فردی از اجداد خود اشیای قیمتی با بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته باشد و نداند که باید با این اشیا چه کار کنند و باید چه مسیری را طی کند. باید سازوکاری فراهم شود تا این افراد بتوانند اشیای قیمتی و عتیقه خود را تبدیل به سرمایه نقدی کنند.

پژمانفر اظهار داشت: البته ما در طرح استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها تاکید کردیم که به هیچ وجه کسی نمی‌تواند برای پیدا کردن اشیای قیمتی و گنج حفاری کند و حفاری غیرمجاز ممنوع و عمل مجرمانه است و با کسانی که این کار را انجام دهند، برخورد خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: معمولاً این اشیا به صورت قاچاق در اختیار افراد شیاد و سوءاستفاده‌گر می‌افتد و به کشورهای خارجی قاچاق می‌شود. برخی از این اشیا هم از بین می‌روند. برای مثال، برخی از افراد سودجو سکه‌های قدیمی طلا را آب می‌کنند و تبدیل به شمش طلا می‌شود که این یک جنایت بزرگ نسبت به سرمایه فرهنگی کشورمان است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما به دنبال آن هستیم که شرایطی فراهم شود تا دارندگان این سرمایه‌ها بتوانند آن را برای فروش عرضه کنند. دولت اولین نهادی است که باید بتواند این سرمایه‌ها را خریداری کند.

وی گفت: ممکن است فردی اشیای باستانی داشته باشد که بیش از ۱۰۰ سال هم قدمت دارد اما ارزش ملی نداشته باشد و کسی آن را خریداری نکند، ما در این طرح پیش‌بینی کردیم که این افراد در این شرایط می‌توانند این اشیا را به فروشندگان غیردولتی عرضه کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار