gardeshban.ir

منطقه دودانگه ساری به سبب دارا بودن چشم اندازهای زیبا و جنگل ‌های خزری و برخورداری از بزرگترین سد بتونی سلیمان تنگه از مناطق محبوب برای گردشگری محسوب میشود. دریاچه سد شهید رجایی یا همان سد سلیمان تنگه نیز یکی از مناطق گردشگری مازندران است که در روستای ورکی شهرستان ساری واقع شده است.
کد خبر: ۵۳۴۴۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
در میان انبوهی از سرسبزی، طراوت و مسیر خروشان رودخانه دودانگه ساری، سدی عظیم و باشکوه به نام سد شهید رجایی ساخته شده که مردم محلی به آن سد سلیمان تنگه می‌ گویند. سد و طبیعت زیبای منطقه شمارا افسون می کند.

دریاچه سد ماهی ‌های متنوعی دارد و افراد می ‌توانند بخشی از زمان خود را به ماهیگیری و قایقرانی در این مکان اختصاص دهند.

امکانات کمپ تقریباً برای اقامت مناسب است. آب آشامیدنی، سرویس ‌های بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق ‌های کنار رودخانه، رستوران و سوپرمارکت از دیگر امکانات این مکان است.

منطقه دودانگه ساری به سبب دارا بودن چشم اندازهای زیبا و جنگل ‌های خزری و برخورداری از بزرگترین سد بتونی سلیمان تنگه از مناطق محبوب برای گردشگری محسوب میشود. دریاچه سد شهید رجایی یا همان سد سلیمان تنگه نیز یکی از مناطق گردشگری مازندران است که در روستای ورکی شهرستان ساری واقع شده است.

در این منطقه در مسیر سد، پارک کودک مانندی وجود دارد که محلی برای سرسره بازی و یادآوری خاطرات کودکی است. در ادامه مسیر و عبور از پیچ های جاده در نهایت به سد و طبیعت زیبای منطقه میرسیم، منظره ای جذاب و درعین حال خوفناک و باشکوه در جایی که از یک طرف به جنگلهای انبوه ختم میشود و از سمت دیگر به سدی عظیم و پر آب که در مقابل عظمت آن انسان حس حقارت و کوچک بودن پیدا می کند.

کاربری اصلی این سد تأمین آب کشاورزی زمین‌های اطراف و تأمین آب آشامیدنی است. علاوه بر آن نیروگاهی نیز برای تولید برق در سد تعبیه شده ‌است. این منطقه همچنین بعنوان مکانی تفریحی و اقامتی مطرح است

سد سلیمان تنگه در سال ۱۳۷۹ برای بازدید مسافرین و گردشگران آماده شد، محیط اطراف و رودخانه آن به منظور گردش و اقامت مخصوصاً برای تورهای گردشگری بسیار مناسب است. از امکانات گردشگری این محیط می ‌توان به اقامت شبانه در کنار رودخانه تجن و در دهکده آرامش، قایقرانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی، پدال‌ رو در اسکله شیرین رود، بازدید از تاج سد با گرفتن بلیط در روزها و نیز ماهیگیری اشاره نمود.

وجود ویلاهای دو خوابه، چهار خوابه، اردویی، سالن ‌های اجتماعات سر پوشیده و روباز، رستوران ‌ها و سالن‌ های غذا خوری به سبک ‌های مختلف، زمین ورزش و پارک بازی، پیست تپه پیمایی و جنگل نوردی، آلاچیق از دیگر امکانات و پتانسیل‌ هایی است که در این مجتمع تفریحی، سیاحتی برای استفاده گردشگران تدارک دیده ‌است.

لازم به ذکر است که مطالعات ساخت این سد که در سال ۱۳۳۶ شروع شد با شروع عملیات اجرایی آن در شهریور سال ۱۳۷۰ ادامه پیدا کرده و در سال ۱۳۷۵ نیز به پایان رسید.

جاذبه‌های دودانگه

دشت فریم سرا از کهن ترین دشت‌ های میان کوهی به لحاظ قدمت تاریخی در این منطقه است که از شالیزارها، برکه ‌ها و آب ‌بندان ‌ها و کوه‌ های صخره ‌ای که در حد فاصل دودانگه، سوادکوه و سمنان قرار دارد، تشکیل شده و سبب گردیده در برخی از فصلهای سال، شاهد برف در کوه‌ های صخره‌ ای باشیم. این امر جذابیت این منطقه را دو چندان کرده است.

برج رِسکِت که مربوط به سده  ۵ ه‍.ق است و در کنار روستای رسکت واقع شده، در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شماره ثبت ۱۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از قدیمی ‌ترین برج‌ های آرامگاهی ایران است.

آبشار اُبُن دو دانگه که از مکانهای زیبای این منطقه است که در نزدیکی روستای سنگده با ویژگی های زیبایی هر سال گردشگران زیادی را به سمت خود فرا می ‌خواند.

تکیه روستای علی آباد که مرمت شده، در حال حاضر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است. مهمترین ویژگی این تکیه خانه، خشت ‌های خام و بند کشی‌ های تزئین شده با آجر است.

همچنین جنگل‌ های سنگده و آب معدنی گرگین آباد از جاذبه‌های دیدنی منطقه تاریخی طبیعی دودانگه است.

جاذبه‌های ساری

شهرستان ساری از جذاب ‌ترین و زیبا ترین مناطق شمالی کشور و مرکز استان مازندران است که از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان میاندرود، از جنوب به استان سمنان، از غرب به شهرستان قائم شهر و از شمال به دریای خزر محدود است.

این شهرستان از طبیعتی گیرا، جذاب و ارزشمند برخوردار است و همواره مورد توجه حکام محلی قرار داشته است، به همین لحاظ عمارت ‌ها و کاخ‌ های قدیمی در کنار طبیعت جذاب این منطقه مهم ترین بناهای دیدنی این شهرستان را تشکیل می ‌دهند.

مسجد جامه هزارساله، خانه کلبادی، سواحل زیبای فرح‌ آباد، آبشار داراب‌ کلا، پارک جنگلی شهید زارع، رودخانه‌ های متعدد و مجموعه تالاب سراندون و بالندون، آب انبار میرزا مهدی، آب انبار نو، امامزاده عباس، امامزاده یحیی، برج رسکت، برج سلطان زین ‌العابدین و مجموعه کاخ‌ های فرح آباد از جمله مهمترین مکان‌ های دیدنی ساری به شمار می ‌آیند.

چشمه آب معدنی سورت در ساری در مسیر جاده ساری- سمنان در روستای سورت که جزو بخش چهاردانگه است، در دهستان پشت کوه واقع شده است. مسیر دسترسی به این چشمه از جنوب ساری، آغاز و بعد از طی مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر به روستای سورت می‌ رسید. چشمه سورت دارای دو چشمه با آبهای کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است که بین این دو چشمه، چشمه آب شور آن بسیار معروف است. آب شور آن در استخرهای آبی بزرگ و کوچک در جریان است که عمدتاً در تابستان برای آبتنی استفاده می‌ شود و برای درمان درد های کمر، پا و روماتیسم و امراض پوستی نیز سودمند است.

پارک شهید زارع به علت مجاورت با تپه ‌های جنگلی کم ارتفاع در دامنه البرز، از منظره‌ای زیبا برخوردار است. در این منطقه امکاناتی از قبیل سرویس‌ های بهداشتی، آلاچیق، کافی شاپ، قهوه‌خانه سنتی، نمازخانه، زمین اسکیت، محوطه بازی و سکو های برداشت آب در نظر گرفته‌ شده است.

بنای تاریخی برج رسکت در چهل کیلومتری جنوب غرب شهر ساری قرار دارد. مسیر دسترسی به آن از ساری، آغاز و پس از عبور از دو راهی کیاسر و سد سلیمان تنگه به روستای رسکت در بخش دودانگه و برج می ‌رسد. این بنا از آجر ساخته شده و تزئینات آن شامل مقرنس کاری، دو کتیبه آجری به خط کوفی و پهلوی ساسانی است. این برج احتمالاً مقبره یکی از شهریاران آل باوند بوده و مربوط به قرن پنجم هجری قمری است. وجود خط پهلوی در این بنا به این دلیل است که خط رایج در مازندران تا قرن‌ ها پس از حمله اعراب به ایران همچنان خط پهلوی بود.

مجموعه تاریخی فرح آباد در ۲۸ کیلومتری شمال ساری و در سه کیلومتری ساحل دریای خزر قرار دارد. این مجموعه شامل مسجد، پل، دیوارهای برجای مانده از یک کاخ سلطنتی است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و تفرجگاه ساحلی صفوی بوده است. مسجد با ایوانهای رفیع، شبستان ‌ها، حجره‌ ها و مناره ‌ها از مهمترین بناهای تاریخی استان مازندران به شمار می ‌رود.

مسجد جامع ساری از بناهای زیبای این شهر است و قدمت این مسجد را به بیش از هزار سال تخمین می ‌زنند. این مسجد در مرکز شهر و در مجاورت بازار نرگسیه قرار دارد.

عمارت منوچهرخان کلبادی واقع در محله آب انبار نو حدود ۱۳۰ سال پیش به دستور سردار جلیل از امرای ارتش وقت ساخته شد. سبک معماری این ساختمان از تکایای دوره‌ای قاجاری برگرفته شده و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. بنای اصلی این عمارت دارای بامی شیروانی و سفال پوش است. جای جای این عمارت یادآور شیوه‌ های هنرهای تزئینی دوره قاجاری است. مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر بوده و بنای تاریخی حمام وزیری در محوطه این خانه زیبا قرار دارد.

سد شهید رجایی که از آن با عنوان سد سلیمان تنگه نیز یاد می ‌شود در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری واقع در بخش دودانگه و در نزدیکی روستای افراچال می ‌باشد.
مسیر دسترسی به این منطقه از جنوب ساری به سمت جاده کیاسر و به سمنان آغاز می ‌شود و بعد از طی مسافتی حدود ۶۵ کیلومتر به سد خواهید رسید.

مازندران، ساری، بزرگراه هفتاد آسیا، جاده فریم















مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار