gardeshban.ir

اگر مشتاق خرید بلیط هواپیما اصفهان هستید، جالب است بدانید که در موسیقی قدیم ایران مقامی به نام مقام اصفهان بوده است. از این رو موضوع موسیقی در این شهر بسیار پر رنگ است.
کد خبر: ۵۳۴۶۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
اصفهان را بی دلیل نیست که نصف جهان خطاب می‌کنند. این شهر نیمی از حافظه‌ تاریخی ایران را در خود جای داده است و چه از نظر ابنیه تاریخی و چه از نظر فرهنگی جز جدایی ناپذیر ایران محسوب می‌شود. اگرچه این شهر بیشتر به واسطه‌ بناهای تاریخی‌ معروف‌ش مانند چهل ستون، مسجد شیخ لطف الله و غیره شناخته می‌شود، اما مکان‌ها و مناطق دیدنی زیادی وجود دارد که از چشم گردشگران و مسافران مغفول مانده است. یکی از این مکان‌های دیدنی موزه موسیقی اصفهان است. اصفهان را به جرات می‌توان مهد موسیقی اصیل ایرانی دانست. 

اگر مشتاق خرید بلیط هواپیما اصفهان هستید، جالب است بدانید که در موسیقی قدیم ایران مقامی به نام مقام اصفهان بوده است. از این رو موضوع موسیقی در این شهر بسیار پر رنگ است. موزه موسیقی اصفهان، موزه‌ای خاص و منحصر به فرد است که توانسته در مدت زمان اندکی نظر مسافران داخلی و خارجی را به خود جلب کند. این موزه اولین موزه خصوصی ایران است.



چرا بازدید از موزه موسیقی اصفهان پیشنهاد می‌شود؟

در این مکان شما با سطح دیگری از موزه گردی آشنا می‌شوید و می‌توان گفت نسبت به تمامی موزه‌های ایران از نظر ارائه خدمات حرفه‌ای‌تر عمل می‌کنند.

در این موزه با بیش از ۳۰۰ ساز موسقی آشنا می‌شوید و به علاوه از اجرای موسیقی زنده نیز لذت خواهید برد.

فروشگاهی از آلات موسیقی و صنایع دیگر مخصوص اصفهان در این موزه دایر است.

سازهایی در این موزه خواهید دید که در هیچ کشور دیگری آن‌ها را نمی‌یابید.

حضور کارشناسان متخصص و آشنا به موسیقی برای توضیح آلات موسیقی که به زبان‌های دیگر کشورهای دنیا نیز مسلط هستند( مانند فرانسه و انگلیسی و ... )، یکی دیگر از جنبه‌های منحصر به فرد آن است.

امکان تور مجازی از دیگر ویژگی‌های این موزه مدرن است که تجربه‌ جدیدی را برای شما به ارمغان می‌آورد.



تاریخچه موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان نخستین و تنها موزه موسیقی خصوصی در کشور است که توسط دو تن از موسیقی‌دانان علاقه‌مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی، در یازدهم آذر سال ۱۳۹۴ تاسیس شد. این موزه در همین مدت زمان کوتاه توانسته نظر عده زیادی را به خود جلب کند. طبق بررسی‌های انجام شده، در بسیاری از سایت‌های داخلی و خارجی این موزه بسیار محبوب بوده و گردشگران از بازدید آن رضایت داشته‌اند.

بخش‌های مختلف موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

تالار سازهای ملی: در این تالار می‌توانید از سازهای اصیل سنتی که در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد دیدن کنید. به علاوه امکانات صوتی و تصویری موزه به شما در درک بهتر این سازها کمک می‌کند.

تالار سازهای محلی: تالار سازهای محلی همان طور که از اسمش پیداست، به موسیقی محلی مناطق مختلف ایران اختصاص یافته است. در این تالار می‌توانید از سازها و موسیقی محلی لذت ببرید و از اطلاعات راهنمایان موزه راجع به موسیقی محلی بهره‌مند شوید.

سرای سرآهنگان: بنیان گذاران موزه برای ادای احترام به اساتید موسیقی ایران قسمتی را به نام سرای سرآهنگان در نظر گرفته‌اند که در آنجا با زندگی‌نامه و آثار این افراد آشنا خواهید شد.

موسیقی سرا: از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد موزه موسیقی اصفهان قسمت موسیقی سرا است. در این قسمت می‌توانید به یک اجرای موسیقی دلچسب گوش دهید و از صدای سازهایی که در موزه مشاهده کرده‌اید لذت ببرید.

کارگاه سازسازی: این بخش یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های موزه است. در اینجا با نحوه‌‌ ساخت و جنس سازهای ایرانی آشنا می‌شوید که برای علاقه‌مندان به موسیقی اصیل بسیار جذاب و آموزنده خواهد بود.



در موزه موسیقی اصفهان از چه سازهایی می‌توان بازدید کرد؟

قبل از خرید بلیط هواپیما و سفر به اصفهان و بازدید از این موزه زیبا باید بدانید که در موزه موسیقی اصفهان بیش از سیصد ساز وجود دارد. 

از جمله این سازها می‌توان به ساز قانون اشاره کرد که یکی از کهن‌ترین سازهای ایرانی محسوب می‌شود و توسط فارابی اختراع شده است. ساز دیگر، سازی زهی به نام قیچک است. قیچک ساز محلی جنوب شرقی ایران به خصوص سیستان و بلوچستان است. 

چنگ، ساز دیگری است که در موزه موسیقی با آن آشنا خواهید شد که نیاز به معرفی ندارد. زیرا از مشهورترین و باستانی‌ترین سازهای ایرانی قلمداد می‌شود. ساز تار نیز از سازهای موجود در موزه است که به نوعی ساز چند ملیتی است. زیرا در کشورهای همسایه ایران نیز نواختن این ساز رایج است. همچنین می‌توانید با نحوه‌ ساختن این ساز و اجزا و جنس چوب به کار رفته در آن در کارگاه ساز آشنا شوید که تجربه‌ بسیار جذابی خواهد بود. سازهای دیگری از جمله رباب، بربط، نی، کمانچه، تمبک، سنتور و غیره را نیز می‌توانید در این موزه بیابید.

چگونه به موزه موسیقی اصفهان برویم؟

اگر با وسیله شخصی خود به موزه می‌روید، می‌توانید از خیابان توحید میانی-خیابان شهید قندی(مهرداد) پلاک ۷۴ موزه را پیدا کنید. ولی اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌‌کنید اتوبوس‌های میدان شهدا به سمت ایستگاه زاینده رود را سوار شوید و در خیابان حکیم نظامی پیاده شوید. با کمی پیاده روی به سمت خیابان شهید قندی می‌توانید به موزه برسید.

هزینه و زمان بازدید از موزه موسیقی اصفهان چقدر است؟

موزه موسیقی اصفهان برای هر نفر ورودیه در نظر گرفته است. گردش در این موزه با شنیدن موسیقی زنده عجین و بسیار خاطره انگیز می‌شود. نکته‌ قابل توجه این‌ است که این مبلغ برای گردشگران ایرانی و خارجی متفاوت است. در واقع برای بازدید کنندگان خارجی این هزینه کمی بیشتر است. با توجه به جذابیت خاص موزه، معمولا مهمانان ۲ الی ۴ ساعت از زمان خود را به بازدید از آن اختصاص می‌دهند.

در نزدیکی موزه موسیقی اصفهان از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

کلیسای وانک: ۲۰۰ متر
کلیسای بیت‌اللحم: ۴۰۰ متر
آرامگاه صائب تبریزی: ۲.۴ کیلومتر
پل خواجو: ۳.۵ کیلومتر
مسجد شاه (مسجد امام): ۴.۵ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه موسیقی اصفهان برای اقامت وجود دارد؟

هتل جلفا: ۵۵۰ متر
هتل مدرس:۱.۲ کیلومتر
هتل کارون: ۱.۷ کیلومتر
هتل پارسیان کوثر:۱.۹ کیلومتر
هتل چهل پنجره:۲.۱ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه موسیقی اصفهان هستند؟

رستوران آرک آ: ۷۰۰ متر
رستوران صفه: ۷۰۰ متر
رستوران تورنج: ۱ کیلومتر
رستوران میلان: ۲.۱ کیلومتر
رستوران شهرزاد:۳.۲ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار