gardeshban.ir

تنگ مهریان یاسوج که از آن با عنوان تنگ مهریون نیز یاد می‌شود یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است.
کد خبر: ۵۳۴۸۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
تنگ مهریان یاسوج که از آن با عنوان تنگ مهریون نیز یاد می‌شود یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است. تنگ مهریون در مسیر یاسوج به اقلید و در فاصله 2 کیلومتری روستای مهریان قرار دارد. 

این تنگه با قرار گرفتن در میان دیواره‌های سر به فلک‌کشیده دنا و با درختان بید مجنون، چنار و بلوطی که آن را احاطه کرده‌اند، یکی از تماشایی‌ترین جلوه‌های طبیعی را در این مکان کم‌تر شناخته شده ایجاد کرده است.

در فصل بهار و تابستان، آواز دلنشین رودخانه‌های آب‌نهر و مهریان و همچنین، آب‌وهوای دلنشین منطقه، این تنگه را به مکانی آرامش‌بخش تبدیل می‌کند. این در حالی است که در سرمای زمستان تنگ مهریان و زمین‌های پر فراز و نشیب اطراف آن با لایه‌ ضخیمی از برف پوشیده می‌شود؛ به‌اندازه‌ای که بسیاری از افراد در فصل سرما از ارتفاعات این ناحیه به‌عنوان پیست اسکی بهره می‌برند.

این منطقه چهار فصل و زیبا در مقاطع گوناگون سال از ویژگی‌های فریبنده متنوعی برخوردار است. از مهم‌ترین مشخصات ناحیه تنگ مهریان می‌توان امکان دستیابی هم‌زمان به دشت، کوه و رود را برشمرد. گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع و مزارع وسیع پرورش ماهی از دیگر جاذبه‌های این منطقه کوهستانی به حساب می‌آیند. اهالی صمیمی روستای مهریان با آغوش باز از گردشگران و مسافران این ناحیه استقبال می‌کنند.



چرا بازدید از تنگ مهریان یاسوج را پیشنهاد می کنیم؟

• مشاهده یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های گردشگری ایران
• بازدید از سایر مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری یاسوج
• آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم اهالی صمیمی و مهربان این منطقه
• آشنایی با گونه‌های گیاهی و جانوری اطراف یاسوج و دنا
• سپری کردن اوقاتی خوش و آرامش‌بخش در یکی از خوش آب‌وهواترین مناطق ایران
• مشاهده چشم‌اندازهای بدیع این ناحیه

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته تنگ مهریان یاسوج

تنگ مهریان یاسوج با برخورداری از آب‌وهوایی سرد و مرطوب و مناظری بدیع و شگفت‌انگیز یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری ایران به حساب می‌آید. این تنگه در سایه‌سار انواع درختان کاج، بلوط، گردو، چنار، انگور وحشی و بید مجنون قرار گرفته است. مسیر دستیابی به تنگ مهریان پوشیده از شالیزارهای سرسبزی است که عطر برنج محلی را تا کیلومترها پخش کرده و آدمی را به خیال‌انگیزترین رویاها دعوت می‌کنند.

تماشای گل‌های آفتابگردان، خانه‌های کاه‌گلی روستا و تلاش بی‌وقفه مردم مهربان این ناحیه از زیباترین تصاویری است که تا مدت‌ها در ذهن گردشگران این منطقه باقی می‌ماند. نهر خروشانی که از کوه دنا سرچشمه می‌گیرد با پیچ‌وتابی دلفریب از میان این تنگه عبور می‌کند. در فصل‌های پر باران، عمق این رود به بیش از یک متر می‌رسد. در این ناحیه، تنگه کوچک‌تری نیز وجود دارد که به تنگ دوآب معروف است و از تلاقی نهرهایی تشکیل شده که بیش‌تر آب خود را از ذوب شدن برف و یخ کاکان تامین می‌کنند.

رودخانه مهریان، با گذر از تنگ مهریون و پیمودن مسیری نسبتا طولانی، سرانجام به رودخانه کارون واقع در استان خوزستان می‌پیوندد. به خاطر داشته باشید، گشت‌وگذار در این تنگه نیازمند عبور مکرر از رودخانه خواهد بود. بنابراین، خصوصا در فصل‌های پر بارش، لازم است گردشگران کلیه نکات ایمنی را رعایت کرده و با احتیاط کامل، عرض نهر را طی کنند. فاصله اندک این مکان با شهر یاسوج، گردشگران را تشویق می‌کند که پس از سپری کردن اوقاتی خوش در این تنگه از سایر جاذبه‌های این شهر بازدید کنند.

چگونه به تنگ مهریان یاسوج برویم؟

با خرید بلیط هواپیما ارزان سفر کردن امکان‌پذیر است. برای دستیابی به تنگ مهریان یاسوج، کافی است به وب‌سایت معتبرترین آژانس‌های گردشگری مراجعه کرده و در موقعیت مناسب، بلیط ارزان هواپیما به مقصد یاسوج را تهیه کنید. پس از رسیدن به این شهر، با پیمودن مسیری اندک در فاصله ۵ کیلومتری یاسوج به اقلید می‌توانید تنگ مهریون را مشاهده کنید. علاقه‌مندان به سفرهای جاده‌ای هم با استفاده از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی می‌توانند به سمت یاسوج حرکت کرده و پس از آن به تنگ مهریان دسترسی داشته باشند.



جاهای دیدنی نزدیک به تنگ مهریان یاسوج

از دیدنی‌ترین مکان‌های اطراف تنگ مهریان یاسوج می‌توان به آبشار یاسوج اشاره کرد که در فاصله 2 کیلومتری از مرکز این شهر قرار دارد. پارک ساحلی رود بشار نیز فضایی زیبا و تماشایی است که در ورودی یاسوج واقع شده است. گردشگران در سفر به یاسوج می‌توانند در این مکان به قایقرانی پرداخته و اوقات خوشی را سپری کنند.

تل خسرو یا تل خسروی هم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تاریخی نزدیک به تنگ مهریان است که یادگاری از دوران حکمرانی کی‌خسرو به حساب می‌آید. موزه یاسوج نیز با آثار باستانی به‌جا مانده از دوره‌های مختلف تاریخی یکی از دیدنی‌ترین مکان‌هایی است که نظر علاقه‌مندان به تاریخ و هنر را به خود جلب می‌کند. قدمت برخی از اشیاء این موزه به هزاره‌های اول و دوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

علاوه بر آن‌چه که گفته شد، پیست اسکی کاکان با قرارگیری در دامنه‌های مرتفع زاگرس از زیباترین پیست‌های ایران به حساب می‌آید. دوست‌داران ورزش اسکی و سرگرمی‌های زمستانی با مراجعه به این مکان می‌توانند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را با خود به‌همراه ببرند. از سوی دیگر، دشت راق یکی از تماشایی‌ترین جلوه‌های طبیعی اطراف یاسوج است که با آغوشی پر از گل‌های صحرایی و چشمه‌هایی زلال و گوارا، تصویری به‌یادماندنی را در پیش چشم گردشگران ترسیم می‌کند. مسافران تنگ مهریان با صرف زمانی اندک می‌توانند به دشت راق سفر کرده و از مناظر دیدنی آن بهره‌مند شوند.

از دیگر یادگارهای تاریخی این منطقه می‌توان پل پاتاوه را برشمرد. این پل با قرارگرفتن در فاصله ۱۵ کیلومتری از دنا گوشه‌ای از معماری دوران صفویه را به نمایش می‌گذارد. جاهای دیدنی یاسوج بی‌شمارند. گردشگران در سفر به تنگ مهریون می‌توانند از یکایک این مناظر زیبا بهره‌مند شوند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به تنگ مهریان یاسوج

از شناخته‌شده‌ترین هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های نزدیک به تنگ مهریان یاسوج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فاصله تنگ مهریان تا هتل جهانگردی یاسوج: ۱۳ کیلومتر
فاصله تنگ مهریان تا هتل پارسیان آزادی یاسوج: ۱۸ کیلومتر
فاصله تنگ مهریان تا هتل ارم یاسوج: ۱۱ کیلومتر

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار