gardeshban.ir

آبشار یاسوج یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان یاسوج واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
کد خبر: ۵۳۴۹۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
آبشار یاسوج یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان یاسوج واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است. این آبشار خروشان در بخش شمالی یاسوج و در فاصله بسیاری اندکی از مرکز این شهر قرار گرفته است. آبشار زیبای یاسوج با ارتفاع ۱۰ متر از قلب رشته کوه زاگرس سرچشمه می‌گیرد و چشم‌انداز بدیعی را در مقابل دیدگان گردشگران به تصویر می‌کشد.



جویبارهای پر پیچ‌وخم اطراف این آبشار تا دورترین نقاط باغ‌های میوه و مراتع پرگل این منطقه ادامه می‌یابند و گونه‌های گیاهی متنوع این ناحیه را سیراب می‌کنند. درختان سر به فلک‌کشیده اطراف آبشار، سایه خود را بر سر گردشگران این منطقه افکنده و خصوصا در روزهای گرم تابستان آب‌وهوای دلچسبی را ایجاد می‌کنند. با توجه به شرایط اقلیمی یاسوج، فصل‌های بهار و پاییز را می‌توان بهترین زمان سفر به این شهر دانست.

آلاچیق‌های تعبیه شده در مسیر آبشار، برای دقایق کوتاهی هم که شده می‌توانند پذیرای گردشگران و طبیعت‌گردان باشند. به این ترتیب، دوست‌داران طبیعت و مسافران این منطقه با حضور در این آلاچیق‌ها فرصت مغتنمی را برای تماشای زیبایی‌های اطراف به‌دست می‌آورند. آبشار زیبای یاسوج در اصل، در انتهای تنگه‌ای واقع شده که اصطلاحا تنگ یاسوج نامیده می‌شود. بنابراین، دستیابی به این جلوه طبیعی باشکوه با پشت سر گذاشتن مسیری در حدود ۱۵۰ متر و عبور از این تنگه باشکوه امکان‌پذیر خواهد بود.

در مجموع، یاسوج شهری مملو از آبشارهای ریز و درشتی است که هر یک جلوه‌ای منحصر به‌فرد را ایجاد کرده‌اند. از دیگر آبشارهای این منطقه، می‌توان آبشار بهرام‌بیگی و آبشار بن‌رود را برشمرد که هر یک با ویژگی‌های منحصر به‌فردی در مقابل دیدگان گردشگران جلوه‌گری می‌کنند.

چرا بازدید از آبشار یاسوج را پیشنهاد می کنیم؟

• بازدید از اصلی‌ترین جاذبه گردشگری یاسوج
• پیاده‌روی در دل طبیعت
• آشنایی با گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری منطقه
• آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم ساکنان صمیمی و مهربان این بخش از ایران
• مشاهده یکی از زیباترین و پر آب‌ترین آبشارهای ایران
• بازدید از سایر اماکن تفریحی و جاذبه‌های گردشگری یاسوج

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته آبشار یاسوج

آبشار یاسوج با جوش‌وخروشی باور نکردنی از دل دیواره‌های سنگی زاگرس پایین می‌ریزد. این جلوه طبیعی و باشکوه، سالیانه بسیاری از گردشگران را از فواصل دور و نزدیک به خود می‌خواند. باغ‌های میوه، دشت‌های سرسبز و پر گل و آب‌وهوای مطبوع این منطقه از برترین ویژگی‌های گردشگری این ناحیه به حساب می‌آیند.

در ارتفاعات اطراف این آبشار برخی از گونه‌های گیاهان دارویی کم‌یاب را می‌توان مشاهده کرد. از این جمله، می‌توان گیاهانی نظیر باریجه، آنغوزه و گزانگبین را نام برد. از سوی دیگر، این ناحیه از ایران، منزل‌گاه انواع پرندگان به‌ویژه ۲۷ گونه از پرندگان شکاری نادر است. گردشگران در سفر به این آبشار تماشایی می‌توانند در سایه درختان بلوط، سپیدار، بید مجنون، زبان گنجشک و بادام کوهی اندکی بیاسایند و تنه‌های چند صد ساله آن‌ها را از نزدیک لمس کنند.

رشته کوه‌های اطراف یاسوج با ایجاد حصاری طبیعی در اطراف رودخانه منتهی به آبشار گویی وظیفه هدایت آن را به مقصدی ارزشمند برعهده گرفته‌اند. وجود درختان و گونه‌های گیاهی سرسبز، محدود شدن فضا با دیواره‌های سنگی کوهستان، جریان مداوم آب رودخانه و وجود استخرها و حوضچه‌های طبیعی متعدد، این مکان را به یکی از خوش آب‌وهواترین و خیال‌انگیزترین نقاط ایران تبدیل کرده است. این امر، به‌ویژه در فصل تابستان مصداق می‌یابد.

مسیر ۱۵۰ متری تنگه منتهی به آبشار شگفت‌انگیز یاسوج به خودی خود یکی از زیباترین مناظر این ناحیه به حساب می‌آید. دیواره‌های سنگی و استوار این تنگه، گویی حکایتی چندین هزار ساله را در گوش رود زمزمه می‌کنند.

چگونه به آبشار یاسوج برویم؟

با مراجعه به وب‌سایت معتبرترین آژانس‌های گردشگری و خرید بلیط ارزان هواپیما می‌توانید به شهر یاسوج سفر کنید. سپس، با استفاده از اتومبیل و با پیمودن مسیری بسیار کوتاه می‌توانید به آبشار یاسوج دسترسی داشته باشید. این آبشار در فاصله ۲ کیلومتری از مرکز شهر یاسوج واقع شده است. علاقه‌مندان به مسافرت‌های زمینی هم با استفاده از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی می‌توانند به سمت یاسوج حرکت کرده و خود را به این آبشار شگفت‌انگیز برسانند. طبیعتا، مسیر جاده‌ای و مدت زمان تخمینی برای دستیابی به یاسوج بسته به مبدا حرکت متفاوت خواهد بود.



جاهای دیدنی نزدیک به آبشار یاسوج

با توجه به مکان آبشار یاسوج و قرارگیری آن در فاصله‌ای نه چندان دورتر از مرکز این شهر، اماکن تفریحی و جاذبه‌های گردشگری یاسوج را می‌توان به‌عنوان نزدیک‌ترین جاهای دیدنی به این آبشار معرفی کرد. از این میان، می‌توان به پیست اسکی کاکان اشاره کرد که به نام پیست اسکی دنا نیز شهرت دارد. این پیست با قرار گرفتن در جنوب ایران به یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه تبدیل شده است. هر ساله، بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی به پیست دنا مراجعه کرده و خاطراتی فراموش‌نشدنی را به‌عنوان تحفه با خود منزل می‌برند.

از دیگر جاهای دیدنی یاسوج واقع در نزدیکی آبشار یاسوج می‌توان تنگه تامرادی را نام برد که لقب سرزمین آبشارهای بکر و چشمه‌های طبیعی را به‌خود اختصاص داده است. روستای کریک نیز یکی از تماشایی‌ترین نواحی اطراف این شهر است. این روستای تاریخی که به ماسوله جنوب معروف است در زمره زیباترین روستاهای پلکانی ایران جا دارد.

پارک ساحلی یاسوج با انواع سرگرمی‌های آبی و سکوها و آلاچیق‌های با صفا یکی از بهترین اماکن تفریحی این شهر به حساب می‌آید. دشت راق یا سرزمین هزار چشمه هم یکی دیگر از زیباترین جلوه‌های طبیعی اطراف یاسوج است که با زمین‌هایی سرشار از لاله‌های واژگون و پوشش گیاهی متنوع، چشم‌اندازی بدیع را در مقابل دیدگان گردشگران به تصویر می‌کشد.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به آبشار یاسوج

از شناخته‌شده‌ترین و نزدیک‌ترین هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های اطراف آبشار یاسوج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فاصله آبشار تا مجتمع اقامتی جهانگردی یاسوج: ۵٫۳ کیلومتر
فاصله آبشار تا هتل آزادی یاسوج: ۸ کیلومتر
فاصله آبشار تا هتل ارم یاسوج: ۳ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار