gardeshban.ir

برج میلاد به عنوان بلندترین برج ایران، یک برج مخابراتی چند منظوره می باشد، که در شمال غربی تهران، واقع شده است.
کد خبر: ۵۳۵۲۹
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
ارتفاع برج میلاد تهران چقدر است؟


برج میلاد به عنوان بلندترین برج ایران، یک برج مخابراتی چند منظوره می باشد، که در شمال غربی تهران، واقع شده است. ساخت این برج در سال 74 آغاز شده و اتمام آن حدوداً 14 سال به طول انجامید. در نهایت این برج در تاریخ 16 مهرماه سال 1387 افتتاح شد و پس از پنج روز بازدید عمومی برج آغاز شد.

ارتفاع برج میلاد چقدر است؟

ارتفاع برج میلاد 435 متر می باشد که بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین برج بلند و نامتکی در دنیا می باشد. برج میلاد، پس از برج آزادی تهران به نمادی از تهران تبدیل شده که در بیشتر مناطق تهران قابل رویت می باشد. ارتفاع برج میلاد زاویه دید 360 درجه ای می دهد، که می توان کل تهران را از بالای این برج تماشا کرد. برج میلاد بر روی تپه ای با مساحت تقریبی 62 هکتار در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر (گیشا) در منطقه 2 شهرداری تهران قرار گرفته است. مختصات جغرافیایی برج میلاد، در 51 درجه، 22 دقیقه و 32 ثانیه طول شرقی و 35 درجه، 44 دقیقه و 40 ثانیه عرض شمالی قرار گرفته است.

برج میلاد از پنج بخش اصلی تشکیل شده است:

شالوده
ساختمان پای برج (لابی)
بدنه اصلی برج
سازه راس
دکل
 
همانطور که می دانید یکی از کارکرد های ارتفاع برج میلاد، مخابراتی، رادیویی و تلویزیونی می باشد. این برج سازه ای بتنی دارد که پایه اصلی آن بتن آرمه است. ارتفاع آن از سطح طبیعی زمین با مقطع حجره ای (سلولار) است که حدود 33000 متر مکعب بتن در آن به کار گرفته شده است. 

بدنه برج میلاد شامل هسته مرکزی و چهار عدد باله است که درون هسته مرکزی، سه حجره به آسانسورها و یک حجره به راه پله اضطراری اختصاص پیدا کرده است.  در سه طرف بدنه برج میلاد 6 آسانسور قرار داده شده که هر یک از آن ها با ظرفیت 25 نفر و با سرعت متوسط 7 متر بر ثانیه، بازدید کنندگان را به بالای برج منتقل می کند. 

سازه ای که در راس برج قرار دارد از جنس فولاد می باشد و از 12 طبقه با حداکثر قطر 60 متر که یکی از بزرگترین سازه راس برج های مخابراتی/ تلویزیونی در دنیاست، ساخته شده است. این سازه از رستوران گردان، سکوهای نمایش و گنبد آسمان تشکیل شده است. دکل آنتن برج میلاد بیش از 120 متر ارتفاع دارد و به منظور نصب آنتن های مخابراتی و تلویزیونی پیش بینی شده است.

برج میلاد چند متر است؟
 
برج میلاد دارای 1693 پله می باشد. وزن تقریبی برج حدود 150 هزار تن است. ساختمان پای برج میلاد (لابی) دارای شش طبقه می باشد که از دو طبقه در زیر همکف، یک طبقه همکف و سه طبقه فوقانی تشکیل شده که فوندانسیون آن با برج میلاد یکی می باشد. این بخش از سازه از تراز منفی 9.5 آغاز می شود و بام آن در تراز 28 متر به بدنه اصلی برج متصل شده است. 

مساحت کل لابی برج میلاد حدود 15 هزار متر مربع می باشد. این بخش دارای 6 پله برقی است که قابلیت جابه جایی 9 هزار نفر در ساعت را دارد و چهار آسانسور با ظرفیت جابه جایی 21 نفر نیز در این بخش خدمات رسانی می کند. در طبقات یکم تا سوم 83 واحد تجاری، رستوران های بین المللی، تریا و نمایشگاهی به وسعت 200 متر مربع برپا شده است. طبقات اول و دوم زیر همکف نیز شامل فضای اداری، تاسیساتی و مرکز داده ها هستند.

برج میلاد چند طبقه است؟

اصلی ترین بخش بهره برداری شده در برج میلاد سازه راس آن می باشد که مهمترین بخش نیز به شمار می رود. این سازه دارای 12 طبقه بوده و زیر بنای تقریبی 12 هزار متر مربع دارد و بیشترین قطر آن به 60 متر می رسد. 

وزن کلی این سازه حدود 2100 تن می باشد که علاوه بر 6 آسانسور اصلی و سریع در بدنه برج، دو آسانسور با ظرفیت 10 نفر در این بخش وجود دارد. نمای بیرونی این بخش شیشه ای می باشد، که با قاب های مخصوص در قسمت سبد فلزی، به لوله های فلزی در بدنه ساختمان وصل شده است. 

ساختمان راس دارای بخش های مختلفی از جمله سکوی دید باز و بسته، گنبد آسمان، رستوران گردان با گنجایش حدود 400 نفر، رستوران ویژه با ظرفیت 100 نفر، تریا، گالری های هنری، موزه مشاهیر و طبقات ویژه مخابرات و تلویزیون تشکیل شده است، که در طول روز افراد زیادی برای استفاده از این امکانات از آن دیدن می کنند. 

دکل آنتن برج میلاد دارای 120 متر ارتفاع می باشد، که از فولاد خاص ضدخوردگی ساخته شده است. پایین ترین قسمت آن مانند یک 16 ضلعی به قطر 6 متر می باشد و در بالاترین قسمت آن به صورت یک مربع به 60 سانتی متر می رسد. در 45 متر بالایی دکل، سه نوع آنتن فرستنده در نظر گرفته شده و در همین قسمت از پوششی از جنس فایبر گلاس بر روی دکل استفاده شده است. 

ارتفاع برج میلاد کارکرد های عمده دیگری نیز دارا می باشد که شامل:

ایجاد زیر ساخت های مناسب برای سیستم های جدید تلویزیونی
گسترش و بهینه سازی پوشش شبکه های بی سیم و پی جو
ایجاد و گسترش شبکه های دسترسی بدون سیم
کاربردهای هواشناسی و کنترل ترافیک
بهینه سازی پوشش رادیو و تلویزیون
ایجاد یکی از بی نظیرترین جاذبه های گردشگری در کشور با تمامی امکانات لازم

از ارتفاع برج میلاد و کارکرد های فنی این برج که بگذریم به جنبه های تفریحی و سرگرمی این برج می رسیم، که این مکان را در روزهای تعطیل سال کم و بیش شلوغ کرده است. در ساختمان برج میلاد شاهد سالن کنسرت، سینما برج میلاد، دلفیناریوم برج میلاد، کاربازیا برج میلاد برای تفریح کودکان، نمایشگاه های مختلف، مراکز خرید برج میلاد، فود کورت برج میلاد و... هستیم که نظر بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جلب کرده است.

دسترسی به برج میلاد به نشانی بزرگراه شیخ فضل الله، بزرگراه همت، خروجی برج میلاد می باشد و بازدید کنندگان می توانند همه روزه از ساعت 9 صبح الی 21 از داخل برج دیدن کنند. البته بازدید از محوطه برج میلاد محدودیت زمانی ندارد. لازم به ذکر است که کودکان زیر 6 سال نیازی به تهیه بلیط نخواهند داشت. برای اطلاع از قیمت بلیط برج میلاد کلیک کنید.

کلام آخر

در این مطلب قصد داشتم به سوال شما در رابطه با ارتفاع برج میلاد پاسخ دهیم، برج میلاد تهران با ارتفاع ۴۳۵ متر، ششمین برج مرتفع مخابراتی در جهان است. میلاد با ارتفاع 435 متر به عنوان ششمین برج بلند مخابراتی جهان شناخته می شود، جالب است بدانید رتبه ی پنجم، در اختیار برج مروارید خاور در شانگهای چین می باشد، این برج تنها 32 متر از برج میلاد بلند تر می باشد. رتبه های اول تا چهارم این لیست به کشور های ژاپن، چین، کانادا و روسیه تعلق دارند که ارتفاع بلندترین برج مخابراتی جهان 634 تر است. اگر علاقه مند به اطلاع ارتفاع برج ایفل در کنار میلاد هستید مطلب پیشنهادی زیر را مطالعه کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار