gardeshban.ir

شهر «دلفی» (Delphi) یکی از مشهورترین سایت‌های فرهنگی یونان است که در سراسر دنیای یونان باستان به عنوان محل پرستش آپولو شناخته می‌شد.
کد خبر: ۵۳۶۰۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
سایت باستان شناسی دلفی که جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود در نزدیکی روستایی مدرنی با همین نام در یونان قرار دارد و از نظر اهمیت هم ردیف با آکروپولیس، المپیا و جزیره «دیلوس» (Delos) بوده و گنیجنه‌ی بقایای باستانی آن در کنار کوه باشکوه دلفی باعث شده تا به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های یونان تبدیل شود. یونانیان باستان دلفی را مرکز جهان می‌دانستند و بر اساس افسانه‌ها، زئوس دو عقاب را به دو طرف جهان رها کرد که در این نقطه به هم رسیدند. داستان دیگر هم وجود دارد مبنی بر اینکه بعد از نبرد «پلاتیا» (Plataea)، تمامی شهرهای یونان آتش‌های خود را خاموش کرده و آتش جدیدی از دلفی برداشتند.

شهر فعلی دلفی با جمعیت 2،300 نفر قطب هتل‌ها، مهمانخانه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها و جاذبه‌های کترینگ برای گردشگران است. بعد از اینکه روستای موجود در محل معبد آپولو به منظور کاوش‌های باستان شناسی به یک کیلومتری غرب آن منطقه منتقل شد، شهر دلفی در سال 1892 به وجود آمد. در ادامه با ما همرا باشید تا نقاط دیدنی دلفی را به شما معرفی کنیم.

شهر باستانی دلفی - معبد دلفی


معبد آپولو (معبد دلفی)

مهم‌ترین و تنها بقایای به جا مانده از «معبد آپولو» (Temple of Apollo) که 3 بار در همین مکان ساخته شده، پایه‌های آن است. آخرین ساخت معبد به قرن چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد که به سبک دوریک بنا شده بود، البته جزییات آن به اواخر دوره کلاسیک برمی‌گردد. مسیر مقدس (Sacred Way) به عنوان اصلی‌ترین جاده دسترسی به آن، یک مسیر 200 متری از بالای کوه تا معبد آپولو است که در دوران باستان، شهرهای مختلف یونان در دو طرف این جاده، یادبودها و گنجینه‌هایی به عنوان نذری نصب کرده بودند، اما از این آثار فقط پایه ستون آنها باقی مانده است. اگر به پشت ساختمان معبد بروید، شاهد دیواری با سنگ‌ها چندضلعی از قرن ششم پیش از میلاد خواهید بود که نمای اصلی آن 90 متر طول دارد، هرچند در گذشته 2 متر بلندتر بوده است.


شهر باستانی دلفی - معبد دلفی

تاریخ ساختتئاتر این سایت به قرن چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد که در دوران روم نیز تغییراتی در آن اعمال شد. این مکان گنجایش 5000 تماشاچی در 35 ردیف نیمکت سنگی داشته و برای میزبانی مسابقات موسیقی در بازی «پایثین» (Pythian) ساخته شده بود که از سال 590 قبل از میلاد در دلفی برگزار می‌شد. از آنجایی که در منطقه‌ی مقدس قرار دارد، چشم‌اندازی عالی از کل سایت را به گردشگران تقدیم می‌کند.


شهر باستانی دلفی - معبد دلفی


استادیوم تاریخی دلفی در بالاترین قسمت سایت و 50 متر بالاتر از تئاتر قرار گرفته که تاریخ ساخت آن به قرن پنجم پیش از میلاد می‌رسد، هرچند شکل فعلی آن به قرن دوم میلادی و رومی‌ها مربوط می‌شود. سکوهای سنگی چند طبقه گنجایش 500 تماشاگر را داشته و مانند ساختمان تئاتر برای میزبانی بازی‌های پایثین بنا شده بود و مسابقات ورزشی در اینجا برگزار می‌شد.

نمونه‌ی ستون‌ «سرپنتاین» (Serpentine)، از الحاقات جدید این سایت در سال 2015 است که دقیقاً در سمت راست معبد آپولو قرار دارد. ستون برنزی اصلی این مجموعه در سال 324 میلادی توسط کنستانتین بزرگ برداشته شد و در حال حاضر در «هیپودروم» (Hippodrome) ترکیه نگهداری می‌شود. این ستون برای گرامیداشت یونانی‌هایی بود که در نبرد با امپراطوری ایران جنگیدند و شکست خوردند (479 پیش از میلاد).

شهر باستانی دلفی - معبد دلفی


گنجینه‌ آتنی‌ ها

«گنجینه‌ی آتنی‌ها» (Treasury of the Athenians) در فرم یک معبد دوریک حدوداً 510 سال پیش از میلاد ساخته و در سال‌های 1906-1903 نیز بازسازی شد. آتنی‌ها آن را با استفاده از سنگ‌های مرمر جزیره‌ی پاروس بنا کردند تا محلی برای پیشکش نذری‌هایشان به آپولو باشد. یک کتبه‌ی فوق العاده نیز در این سایت وجود داشته که اصل آن در موزه دلفی نگهداری می‌شود و این فقط کپی آن است.


شهر باستانی دلفی - معبد دلفی


کوه پرناسیس

در شهر دلفی فضای زیادی برای پیاده‌روی‌های کوهستانی و ورزش‌های زمستانی به خصوص در کوه «پرناسیس» (Parnassus) وجود دارد که با ارتفاع 2،457 متر یکی از بلندترین کوه‌های یونان محسوب می‌شود. به لطف کو‌ه‌های پوشیده از برف آن در فصل زمستان، بزرگترین مرکز اسکی کشور با 27 کیلومتر خط اسکی است.


شهر باستانی دلفی - معبد دلفی


روستای کوهستانی آراخووا

روستای کوهستانی «آراخووا» (Arachova) با جمعیت 800 نفر در دامنه‌های شمالی کوه پرناسیس و هشت کیلومتری شرق دلفی قرار دارد. هتل‌ها و مهمانخانه‌های این روستا از ساختمان‌های سنگی قدیمی هستند که در رستوران‌های رمانتیک کوچک با دکوراسیون سنتی خود غذاهای محلی یونانی سرو می‌کنند. این محل پاتوق آتنی‌های پولدار در فصل زمستان به شمار می‌رود.

شهر باستانی دلفی - معبد دلفی

موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی بین سایت باستانی و شهر مدرن دلفی قرار دارد و کلکسیونی خیره کننده از کاوش‌های این سایت نظیر کتیبه‌ها، مجسمه‌ها، نذورات و لوح‌های سنگی دارد که به ترتیب تاریخ در 14 اتاق نگهداری می‌شوند. یک کافه و مغازه هدیه نیز در این موزه وجود دارد. 

شهر باستانی دلفی - معبد دلفی

تولوز

«تولوز» (Tholos) در نزدیکی معبد «آتنا» (Athena) و روی یک پلان دایره‌ای قرار گرفته و بقایای 20 ستون دوره دوریک در فضای بیرونی و 10 ستون دوره کورینتیان (Corinthian) در فضای داخلی آن مشهود است. این شاهکار معماری کلاسیک حدوداً 380 سال قبل از میلاد ساخته شد و عملکرد دقیق آن مشخص نیست.


شهر باستانی دلفی - معبد دلفی
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار