gardeshban.ir

موزه ملی ایران با مشارکت موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران نمایشگاه «تک اثر با دو یافته ویژه از دوره هخامنشی» را از تاریخ ۲ تا ۳۱ خرداد در این دو موزه برگزار می کند.
کد خبر: ۵۳۶۱۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 03
گردشبان (gardeshban.ir) :



در راستای گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی و افزایش سطح همکاری‌های موزه‌ای نمایشگاه تک اثر در ساری و نمایش منتخبی از الواح گلی باروی تخت‌جمشید بازگشتی از آمریکا در موزه تخت جمشید، موزه ملی ایران بر آن شد با همسایه شمالی خود، موزه آبگینه هم به تبادل نمایشگاه تک اثر بپردازد.

بنا به موضوع موزه آبگینه، یک ریتون شیشه‌ای از دوره هخامنشی به موزه آبگینه ارسال شد. آثار شیشه‌ای سالم و قابل نمایش از دوره هخامنشی در کل جهان کم‌یاب است و این ریتون شیشه‌ای با نقش گاو که شیری به آن حمله کرده است، از نظر نقش یک شاهکار است. چرا که در کار شیشه‌ای، پس از قالب زدن خمیر مذاب، تا زمان سرد شدن آن، هنرمند فرصت کوتاهی برای انجام تزئینات دارد و در آوردن چنین نقش پیچیده‌ای، حتی با فناوری امروز هم دشوار است.

کاسه شیشه‌ای هم که از موزه آبگینه به موزه ملی آمده است با فرم لبه S شکل، تزئینات گلبرگ‌های قاشقی و حاشیه‌های کنده در نوع خود بی‌نظیر است. نمایش این اثر در کنار نمونه طلایی آن با کتیبه‌ای سه زبانه از خشایارشا فرصت خوبی برای آشنایی با تنوع هنری و تکنیکی دوره هخامنشی است. خاصه آنکه این فرم کاسه‌ها را در نقش برجسته‌های هخامنشی هم می‌توان رؤیت کرد.

موزه ملی ایران در صورت مساعد بودن شرایط حفاظت و امنیت موزه‌های متقاضی، برگزاری نمایشگاه‌های استانی و تک اثر را در برنامه کاری خود قرار دارد چنین رویدادهایی موجب افزایش دانش و آگاهی مخاطبان بوده و آن‌ها را قدرتمندتر و توانمندتر می‌سازد و این قدرت موزه‌هاست.

این نمایشگاه تا تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ پذیرای علاقمندان در موزه ملی ایران است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار