gardeshban.ir

پل ممیند چهار مناره یا میل راهنما دارد و دارای ۲۳ متر طول، ۶.۵ متر عرض و ۸.۵ متر ارتفاع می‌باشد. میل راهنما علاوه بر جنبه ترئینی در هدایت مسافران به سوی گذرگاه پل در مواقعی که مشکل دید وجود داشته نیز کاربرد داشته است.
کد خبر: ۵۳۶۳۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
پل ممیند نقده مربوط به دوره قاجار است و در انتهای شرق جلگه سولدوز، روی رودخانه گادار احداث شده است. این پل که در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۶۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است مربوط به دوران صفوی است و در دوره قاجار نیز مرمت شده است.

پل تاریخی ممیند با قدمتی که به دوره‌ های صفوی و قاجار بازمی ‌گردد، دارای سه دهانه است که دهانه بزرگ ‌تر در وسط و دو دهانه کوچک ‌تر در دو انتهای پل ساخته شده‌ اند، از این لحاظ پل از دو طرف شیبدار است و نمای پل به صورت قوسی دیده شود. 

پل ممیند چهار مناره یا میل راهنما دارد و دارای ۲۳ متر طول، ۶.۵ متر عرض و ۸.۵ متر ارتفاع می باشد. میل راهنما علاوه بر جنبه ترئینی در هدایت مسافران به سوی گذرگاه پل در مواقعی که مشکل دید وجود داشته نیز کاربرد داشته است. 

پل ممیند به علت سخت بودن رودخانه، پی سازی آن چنانی ندارد و پایه های آن مستقیما روی بستر سخت رودخانه سوار شده اند و دارای دو پایه از سنگ های مکعبی تراشدار، آجر و سه دهانه است. 

بدنه پل با آجر و ملات ساخته شده و سطح گذر پل نیز با سنگ فرش شده است. پل آجری و تاریخی ممیند شاهکار معماری هنرمندان و معماران کهن سرزمین ایران است و گذرگاه مسافران شهرستان ‌های ارومیه، مهاباد و نقده بوده است. 

موقعیت پل و بقایای جاده قدیمی نشان می دهد که این منطقه یک راه شاهراه باستانی بین شهرهای مهاباد، نقده و ارومیه بوده است.


موقعیت مکانی

این پل در ۷ کیلومتری شمال شرقی سه راهی نقده، در نزدیکی روستای ممیند واقع شده است.







مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار