gardeshban.ir

چنانچه تصمیم گرفته اید طبیعت گردی کنید، آیا می دانید که در موقع گیر افتادن در باتلاق، چه کارهایی را باید انجام دهید؟
کد خبر: ۵۳۶۵۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 05
گردشبان (gardeshban.ir) :



چنانچه تصمیم گرفته اید طبیعت گردی کنید، آیا می دانید که در موقع گیر افتادن در باتلاق، چه کارهایی را باید انجام دهید؟ با ما همراه باشید تا راه های نجات از باتلاق را برای شما بگوییم.

انواع باتلاق ها 

جنگلی

جاهایی را در جنگل ها پیدا خواهید کرد که پوشیده از نی های ضخیم و زیاد، شاخ و برگ های شناور و گیاهان دیگر هستند که عمق آن ها در صورت بارندگی خوب به 4 تا 5 متر هم می رسد. زمان دیدن چنین صحنه ای در جنگل حتما با دقت از کنار آن عبور کنید و زمین های اطراف خود را خوب بررسی کنید.

ریگ روان

احتمالا نخستین جایی که با شنیدن ریگ های روان به فکرتان می رسد، بیابان و کویر باشد!

چنانچه این طور تصور می کنید سخت در اشتباه هستید! بر عکس باور عموم ریگ های روان در مکان های گوناگون مانند نزدیکی های رودخانه، دریاچه ها و جاهایی که شن ها به وسیله آب پوشانده شوند، وجود دارند.

ریگ های روان برای ماجراجویان و طبیعت گردان خیلی مشکل ساز خواهند بود چون امداد رسانی به شخص گرفتار در ریگ روان قدری دشوار می باشد.

در خیلی از کشورهای جهان این طور جاهای باتلاقی را با تابلوهای هشدار و خطر، اعلام می کنند.

نمکی

این باتلاق ها را در مکان هایی با آب و هوای خشک پیدا خواهید کرد که در فصل های بارانی به دریاچه های موقت نمک تبدیل می شوند. این باتلاق ها زمانی که خشک هستند قابلیت رفت و آمد دارند ولی در موقع خیس بودن، خیلی چسبنده و عبور سخت هستند. از این نوع باتلاق ها در مناطق کویری ایران بسیار وجود دارد.

آب شیرین

این مرداب ها عمقی در حدود 30 سانتی متر تا 2 متر دارند که بیشتر آنها را آب تشکیل داده و گیاهانی شناور بر روی آب ها آن ها قرار دارد.

آب شور

این باتلاق ها جزر و مد دریا شکل می گیرند به همین علت این نوع از باتلاق ها اطراف و نزدیکی دریاها پیدا می شوند. بستر این باتلاق ها از بوته ها، درختچه ها و علف پوشیده شده است. چنانچه توانستید آن ها را بشناسید حتما از آنها دوری کنید چون این باتلاق ها مورد علاقه مارهای سمی هستند و به جز به دام افتادن در آنها، خطر گزیدگی نیز برای شما وجود خواهد داشت!

حرا

این نوع مرداب در جاهایی که مجموعه ای از درختان حرا وجود دارد، تشکیل می شود. این درخت ها در آب های شور رشد نموده و به علت شکل و نوع ریشه هایشان معروف هستند. همین ریشه های درختان سبب خطرناک شدن شنا در آن می شود، حتی ریشه های درخت و چوب های این جنگل ها خیلی لغزنده بوده و خطر لیز خوردگی در زمان قدم برداشتن روی آن ها وجود دارد. در قشم و جنوب ایران این درختان و جنگل ها خیلی دیده می شوند.

خزه خشک

باتلاق هایی که در بیشتر فیلم ها می بینید از این نوع می باشند. جاهایی که به علت جمع شدن شاخ و برگ های زیاد، خزه و کودهای گیاهی و ترکیب آن با آب و گل و لای، باتلاقی را تشکیل می دهند که در صورت گرفتاری در آن، خلاص شدن دشوا خواهد بود چون چیزی برای گرفتن و چنگ زدن در این باتلاق ها وجود ندارد. چنانچه هنگام گشتن در جنگل با این نوع باتلاق برخورد کردید با دقت از مکان دور شوید و راه جدیدی را پیش بگیرید.

کارهایی را که هنگام گیر کردن در باتلاق باید انجام دهید:

سبک وزن بودن مانند حشرات

اولین کار مهم سبک کردن وزنتان است و این کار را می توانید با دور انداختن کوله پشتی سفری تان و وسایل سنگینی که به همراه دارید شروع کنید. تلاش کنید وسایلتان را روی خشکی بیاندازید تا هنگامی که از باتلاق خلاص شدید بتوانید به آن ها دسترسی دوباره داشته باشید.

شناور روی سطح آب مانند برگ درختان

چنانچه توانایی شناکردن را داشته باشید، حتما می دانید که چگونه همه وزن خود را روی سطح آب نگه دارید؛ با این کار برای چندین ساعت بیشتر می توانید روی سطح آب مانده و شانس نجاتتان را چند برابر کنید.

عمیق نفس بکشید

نفس های عمیق نه فقط سبب حفظ خونسردی می شوند، بلکه با پر شدن حجم ریه هایتان راحت تر شناور خواهید ماند. این نکته را از یاد نبرید که با خونسرد بودن و حفظ هوا در شُش هایتان، فرو رفتن خیلی بعید خواهد بود.

آماده شنا شوید

حال که به پشت شناور هستید، تلاش کنید به آهستگی به سوی بیرون باتلاق شنا کرده و از آن خارج شوید یا تکیه گاهی بیابید. چنانچه به زمین سفت و یا تکیه گاهی محکم رسیدید، پیش از این که از آن و یا رسیدن خود اطمینان پیدا نکرده اید، وزنتان را کامل به پاهایتان برنگردانید و احتیاط کنید.

نکته: چنانچه از کمر به پایین در باتلاق گرفتار شدید، باید پاهایتان را آزاد کنید. به این شکل که یک پا را به صورت عرضی حرکت داده تا فضایی را داخل باتلاق به وجود آید و به کمک این فضای به وجود آمده پاها را آزاد کنید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار