gardeshban.ir

آبشار لندی در جنوب استان چهار محال و بختیاری و در مرز آن با خوزستان قرار دارد.
کد خبر: ۵۳۶۸۵
تاریخ انتشار : شنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشور ما ایران دارای تنوع اقلیمی زیادی ست، پس در هنگام سفر تنها خودتان را به یک اقلیم محدود نکنید و سعی کنید در هر سفر به گوشه‌ای از ایران سر بزنید. در این مطلب می‌خواهیم سراغ استان زیبای چهار محال و بختیاری برویم. 

این استان پهناور که در حدود یک درصد از خاک کشور را شامل می‌شود، در قسمت کوهستانی فلات مرکزی ایران قرار گرفته و طبیعت بی نظیر آن یکی از توریستی‌ترین مناطق ایران به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا با آبشار لندی اردل در این استان آشنا شوید.

آبشار لندی؛ جاذبه طبیعی و دیدنی چهارمحال و بختیاری + عکس

چرا بازدید از آبشار لندی اردل را پیشنهاد می‌کنیم؟

اردل یکی از پرجاذبه‌ترین شهرهای استان چهار محال و بختیاری ست. آبشار لندی یکی از این جاذبه‌های طبیعی ست که در کنار بازدید از آن می‌توانید از منظره‌ی زیبای رود بازفت که در دره‌ای میان کوه‌ها جاری ست، سرسبزی و طراوت منطقه، آبشارهای کوچک فصلی و روستاگردی در روستای زیبای لندی نیز لذت ببرید. همچنین، امکان پیاده‌روی و طبیعت‌گردی در دل کوه‌های زاگرس، تفریحی پر از اکسیژن و حال خوب و انرژی برای‌ شما به ارمغان خواهد آورد که تا ماه‌ها بعد از بارگشت به شهرتان تجربه آن را فراموش نخواهید کرد.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری آبشار لندی اردل

در جنوب استان چهار محال و بختیاری رودخانه مهمی به نام بازفت جریان دارد که بخشی از آب آن از آبشار لندی تأمین می‌شود که بعد از گذشتن از مسیری در نهایت به دریاچه پشت سد کارون ۴ می‌رسد. آبشار لندی که تأمین‌کننده آب این رودخانه مهم است، یک آبشار دائمی با ارتفاع ۴۰ متر و عرض تاج ۳ متر است، که نه تنها نقشی حیاتی در تأمین آب منطقه دارد، بلکه یکی از جاذبه‌های زیبای اردل به حساب می‌آید. این آبشار در نزدیکی روستایی به نام لندی قرار دارد که از توابع بخش میانکوه در شهرستان اردل است. 

مسیر پیاده‌روی از روستا به آبشار یکی از زیباترین مسیرهای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی به شمار می‌آید که اگر شانس یارتان باشد در آن شاهد چادرهای ایل بختیاری نیز خواهید بود و می‌توانید از معاشرت با این مردم خونگرم و اهل طبیعت لذت ببرید.

چگونه به آبشار لندی اردل برویم؟

آبشار لندی در جنوب استان چهار محال و بختیاری و در مرز آن با خوزستان قرار دارد. فاصله این آبشار با شهرکرد در حدود ۲۰۰ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید ابتدا خود را به شهرکرد برسایند. سفر به شهرکرد با بلیط لحظه آخری هواپیما یکی از ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه‌های سفر به شهرکرد است. بعد از آن که به شهرکرد رسیدید، از شهرکرد وارد جاده شهرکرد- شلمزار شوید. در جاده شلمزار از ناغان و دوپلان و گندمکار و گلشور عبور کنید تا به دو راهی شلیل برسید. 

مسیر سمت راست شماره را به سمت جاده شلیل هدایت می‌کند. وارد این مسیر شده و بعد از گذشتن از روستاهای شلیل و دورک به جاده‌ی خاکی روستای گوزلک برسید. این جاده خاکی درست به موازات رود بازفت شما را به روستای لندی هدایت می‌کند. لازم نیست نگران خاکی بودن جاده باشید، چرا که جاده برای عبور وسایل نقلیه مناسب است. 

در روستای لندی ماشین خود را پارک کنید و چند کیلومتر باقی مانده را تا رسیدن به آبشار پیاده‌روی کنید. از روستای لندی تا آبشار تنها در حدود ده کیلومتر راه باقی ست که با توجه به سرعت پیاده‌روی‌تان، باید بین دو تا حدود سه ساعت پیاده‌روی کنید، ولی مسیر پیاده‌روی چنان زیبا و دل‌انگیز است که به احتمال زیاد متوجه گذر زمان نخواهید شد.

بهترین فصل سفر به آبشار لندی اردل

پیشتر گفتیم آبشار لندی در مرز استان چهار محال و خوزستان قرار دارد، پس می‌توانید حدس بزنید که آب و هوای آن مانند خوزستان گرم باشد. گرمای هوا در این منطقه نسبتاً گرمسیری باعث شده که بهترین فصل سفر به آن اوایل بهار باشد. 

می‌توانید از اواخر زمستان و با باز شدن شکوفه‌ها سفر خود را به این منطقه آغاز کنید، ولی ترجیحاً سفر خود را از اواسط ماه دوم بهار دیرتر نیاندازید، چون در این صورت بهترین هوای منطقه را از دست می‌دهید. در اوایل بهار ممکن است در منطقه با بارش باران مواجه شوید، پس یادتان باشد که هوای روز عزیمت خود را با هواشناسی چک کنید تا مجبور به پیاده‌روی زیر باران نشوید.

آبشار لندی؛ جاذبه طبیعی و دیدنی چهارمحال و بختیاری + عکس

آیا سفر به آبشار لندی برای همه امکان‌پذیر است؟

عزیمت به آبشار لندی یک برنامه تفریحی- ورزشی به حساب می‌آید. شما باید در حدود دو الی سه ساعت در میان کوه‌ها و تپه‌ها پیاده‌روی کنید. شیب تپه‌ها در بعضی قسمت‌ها به حدی زیاد است که باید دست به سنگ بالا بروید، ولی در بعضی نواحی با شیبی ملایم و نسبتاً هموار روبرو خواهید شد. 

پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌توانید از راهنماهای محلی برای رسیدن به پای آبشار استفاده کنید، در غیراینصورت از توانمندی فیزیکی تمام اعضای گروهتان مطمئن شوید. به دلیل وجود باران‌های بهاری ممکن است مسیر پیاده‌روی کمی لغزنده باشد، پس لازم است کفش مناسب همراه داشته باشید تا در طول مسیر سر نخورید. 

برای بارش ناگهانی باران نیز آماده باشید و ترجیحاً یک بادگیر همراه خود داشته باشید. علاوه بر این، برای گذراندن یک نصفه روز در دل طبیعت اغذیه و خوراکی و آب همراه داشته باشید.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار لندی اردل

اگر اهل طبیعت‌گردی و کمپ زدن در طبیعت هستید و برای این کار تجهیزات کافی نیز دارید، می‌توانید برای اقامت در منطقه چادر بزنید. اما برای اقامت در اقامتگاه به احتمال زیاد باید به سمت اردل بروید. ممکن است شانس این را داشته باشید که در میان خانه‌های روستایی منطقه‌ خانه‌ای برای اقامت پیدا کنید، اما این کار چندان در میان محلی‌های روستای لندی مرسوم نیست و بهتر است برای شب‌مانی از گزینه‌های موجود در اردل استفاده کنید:

• اقامتگاه بوم‌گردی بهشت‌آباد (دژگرد): کیلومتر ده جاده اردل- روستای بهشت‌آباد

• اقامتگاه بوم‌گردی و دهکده توریستی کول میشون: اردل- بخش میانکوه- سد و دریاچه کارون ۴
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار