gardeshban.ir

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف از آغاز دور جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در این بندر تاریخی خبر داد.
کد خبر: ۵۳۷۱۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 08
گردشبان (gardeshban.ir) :



سیدمهدی آذریان در این‌باره توضیح داد: این کاوش‌ها با همکاری دانشگاه تهران و مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور از ابتدای خرداد امسال شروع شده است. بندر باستانی سیراف یکی از کهن‌ترین بنادر خلیج‌فارس است که از دیرباز تاکنون به حیات خود ادامه داده و در مبادلات تجاری و بازرگانی جنوب ایران نقشی پررنگ داشته و در خصوص این بندر در متون تاریخی بسیار نوشته شده است.

او ادامه داد: این بندر باستانی نخستین بار به شکل رسمی در سال ۱۹۶۶ میلادی توسط یک هیأت مشترک انگلیسی _ ایرانی به سرپرستی پروفسور وایت هاوس و نمایندگانی از مرکز باستان‌شناسی ایران به مدت هفت فصل مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گرفت و آخرین فصل کاوش انجام گرفته در سیراف مربوط به سال ۱۳۸۸ هجری شمسی بوده که سرپرستی آن را محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار ـ عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران ـ بر عهده داشته و نتایج آن در قالب مقالات متعدد و کتاب بندر باستانی سیراف منتشر شده است.

آذریان افزود: پس از برگزاری اخیر همایش خلیج‌فارس به روایت باستان‌شناسی، نخستین مرحله از برنامه مطالعاتی هدفمند این بندر با دریافت مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و همزمان با هفته میراث‌فرهنگی با حمایت اداره‌کل متبوع و پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف، به سرپرستی محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار از سر گرفته شد.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف گفت: این کاوش‌ها به مدت ۴۵ روز با هدف شناخت شواهد بازرگانی دریایی و وضعیت ساسانیان در بندر تاریخی سیراف از طریق کاوش در هسته مرکزی شهر، یعنی اطراف مسجد جامع و قلعه دوره تاریخی انجام خواهد شد. امیدواریم با انجام تحقیقات ادامه‌دار، پیوسته و البته سالانه این کاوش‌ها، بتوان در راستای معرفی و شناخت هر چه بیش‌تر این کهن بندر باستانی گام برداشت و زیرساخت‌های تبدیل آن به یک شهر موزه جهانی را فراهم کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار