gardeshban.ir

یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری، ناغان در شهرستان کیار است. مردم این شهر، بیشتر از راه باغداری و کشاورزی، زندگی خود را سر می کنند.
کد خبر: ۵۳۷۴۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
ناغان؛ منطقه ای توریستی و زیبا در چهارمحال و بختیاری+ عکس


یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری، ناغان در شهرستان کیار است. مردم این شهر، بیشتر از راه باغداری و کشاورزی، زندگی خود را سر می کنند و باغ های انگور و گردوی آن معروف می باشد. ناغان (نوغان)، که به معنی کرم ابریشم است، به دلیل رشد و نمو زیاد درخت توت و کرم ابریشم در گذشته در این منطقه و نیز عبور راه فرعی جاده ابریشم از شهر ناغان، انتخاب شده است.

شهر ناغان از نظر آب و هوایی منطقه ای سرد سیر می باشد. مساحت این شهر تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری 78 کیلومتر است . 

زبان و گویش مردم ناغان مثل دیگر مناطق استان چهارمحال و بختیاری لری بختیاری می باشد. مردم شهر ناغان دارای مذهب شیعه و مسلمان هستند . کشاورزی شهر ناغان شامل: زراعت ،باغداری و کشاورزی صنعتی و گلخانه ای می باشد.

دامداری در ناغان به صورت سنتی بوده و پرورش و نگهداری آن به عهده کشاورزان بوده که در کنار کار کشاورزی ، دامداری را هم انجام می دهند و هدف آنها از پرورش دام در درجه اول تأمین نیازهای لبنیاتی خود بوده و در صورت اضافه بود جهت کسب درآمد آن را برای فروش عرضه می کنند. 

ناغان؛ منطقه ای توریستی و زیبا در چهارمحال و بختیاری+ عکس

اهالی بیشتر پرورش دهنده حیوانات اهلی مثل گاو،گوسفند و ماکیان می باشد و همینطور به طور صنعتی به پرورش آبزیان از جمله ماهی غزل آلا در حاشیه رودخانه ای که از چهار کیلومتری جنوب ناغان از دهنو و چهار تخته می گذرد مشغول هستند که لازم به گفتن است بعد از وسیع شدن شیلاتهای پرورش قزل الا در کنار این رودخانه، ناغان به یکی از قطبهای مهم پرورش ماهی در کشور شد.

ناغان منطقه ای توریستی و زیبا است که یکی از سکونتگاه های با ارزش در زمان نادر شاه بوده است این منطقه در دوران نادر شاه یکی از مناطق مبارز بوده است که برای جنگجویان بسیار مهم بوده اکنون هم آثار تاریخی با ارزشی از آن دوران باقی مانده اند و می تواند توجه شما را به خود جلب کند.

یکی از مهم ترین جذابیت های این منطقه را کوهستان های آن به وجود آورده اند این کوهستان از مهم ترین ارتفاعات چهار محال بختیاری هستند و دارای وضعیت آب و هوایی مناسب و معتدلی می باشند. این منطقه از دیرباز یکی از سکونتگاه های اصلی بوده است و با توجه به اینکه امروزه قسمت مهمی از نیازهای مردمان آن از راه دامداری و کشاورزی تامین می شود نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.

ناغان؛ منطقه ای توریستی و زیبا در چهارمحال و بختیاری+ عکس

در این سکونتگاه یکی از معروفترین تالاب ها قرار گرفته است تالاب سولقان با قسمت مهمی از محیط زیست و زیستگاهی که دارد می تواند نقش مهمی در این منطقه داشته باشد و از نظر زیست محیطی ارزشمی باشد. گردنه های جیران که در قسمت های جنوبی این منطقه قرار گرفته است از مهم ترین گردنه های این سکونتگاه است این گردنه ها نقش مهمی در این منطقه دارند و موقعیت آن را به گونه ای تغییر داده اند در ادامه این مقاله از بیتوته هم با دیدنی های بیشتری از ناغان آشنا می شوید.

دیدنی های ناغان تنوع بسیاری وجود دارد این منطقه گردشگری از چهارمحال بختیاری دارای دشت های گسترده و سرسبز است از مهم ترین چشم اندازهای این منطقه می توان به منطقه محافظت شده جنگلی دهلن، دره عشق و آبشار دره عشق اشاره نمود این مناطق محافظت شده در ارتفاعات ناغان قرار گرفته اند و دارای انواع با ارزشی از حیوانات و گیاهان می باشند این منطقه در فصل های گوناگونی از سال دارای جذابیت های مخصوصی است و می تواند مورد توجه گردشگران بسیاری باشد. 

ارتفاعات ناغان

دره عشق هم یکی دیگر از چشم اندازهای این منطقه است و یکی از زیباترین قسمت های آن به حساب می آید آبشارهای فصلی که در این دره سرازیر می شود و دارای آبشارهای فصلی و همیشگی است این دره پوشیده از مراتع سرسبز و جنگل است چشمه آب معدنی هم قسمت دیگری از جذابیت های آن به حساب می آید. انواع گوناگونی از درختان بلوط که در این منطقه می بینید در قسمت هایی از پرتگاه قرلار گرفته اند و دارای ارزش اکوسیستمی بالایی می باشند.

آبشار دره عشق از چشم اندازهای زیبا و دیدنی های دیگر این منطقه است از دیگر زیبایی های این منطقه به حساب می آید این منطقه با وجود چنین جذابیت هایی از مهم ترین مکان های دیدنی چهارمحال بختیاری به حساب می آید که از طرف گردشگران و علاقه مندان بسیاری مورد توجه است. 

ناغان؛ منطقه ای توریستی و زیبا در چهارمحال و بختیاری+ عکس

سد معروف سولگان که یکی از سدهای مهم در ایران است در این منطقه قرار گرفته است این سد مکان جمع آوری کردن آب ها است در فصل های مختلفی از سال هم دارای آب است از آب های این سد برای تامین آب مورد احتیاج باغ های انگور استفاده می شود همین طور قسمت مهمی از نیازهای آب مردمان این منطقه تامین می شود.


ناغان؛ منطقه ای توریستی و زیبا در چهارمحال و بختیاری+ عکس

ناغان؛ منطقه ای توریستی و زیبا در چهارمحال و بختیاری+ عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار