gardeshban.ir

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اعلام کرد: اثر حجمی «درخت بشیر صلح» تبریز را به عنوان یکی از آثار صلح جهانی در سازمان ملل به نمایش خواهیم گذاشت.
کد خبر: ۵۳۷۹۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 12
گردشبان (gardeshban.ir) :



عزت‌الله ضرغامی در مراسم رونمایی از اثر حجمی درخت «بشیر صلح»، با بیان اینکه نمایش این اثر منحصر به فرد در سازمان ملل می تواند پیام صلح و دوستی مردم ایران را به نمایش بگذارد، اظهار داشت: در اسرع وقت این موضوع را در دولت مطرح خواهم کرد.

وی با بیان اینکه صلح در تفکر و نگاه مردم ایران اسلامی نهادینه شده است، اثر منبت کاری از چواب «درخت بشیر صلح» را نماد هنر و تفکر صلح‌ جویی مردم این خطه دانست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز کرد: این اثر نماد زندگی صلح‌ آمیز است و به نظرم کسانی که بر طبل ایران هراسی طی سال های اخیر در جهان می‌ کوبند، بدانند که صلح در تفکر، نگاه و بینش مردم و هنرمندان ایرانی نهادینه شده و این اثر به تنهایی نمایانگر تفکر خالص و انسانی و اسلامی ایرانی ها است.

وی اثر حجمی فوق را خارق‌العاده خواند که در نوع خود بی‌ نظیر و حاصل زحمت‌های یک دهه‌ ای هنرمند برجسته تبریزی است.

ضرغامی با بیان اینکه صنایع‌ دستی ایران دارای هدف، محتوا و حرکت هستند، یادآور شد: این صنایع خبر از نگاه ایران در طول تاریخ به مساله انسانیت می‌دهند و بر همین مبنا این اثر حجمی به‌ صورت سمبلیک ادیان و کتب دینی را به صورت هنر منبت نشان داده و وحدت آن‌ها را به نمایش گذاشته است.

گفتنی است، اثر هنری حجمی «درخت بشیر صلح و دوستی» به ارتفاع حدود چهار متر توسط علی قنبری، هنرمند منبت کار تبریزی در مدت ۱۰ سال طراحی و اجرا شده است که امروز در خانه تاریخی حریری محل موزه هنر مکتب تبریز رونمایی و در معرض دید عموم قرار گرفت.

این اثر بی بدیل دارای بخش‌های مختلفی است که نشانه‌هایی از مفاهیم صلح و دوستی را به بیننده منتقل می‌کند و دارای ۴۰ شاخه است که این عدد در تمامی ادیان، مقدس به شمار می‌آید و حضرت محمد(ص) هم در همین سن به پیامبری مبعوث شدند. 

در بالای این شاخه‌ها چهار فرشته که نماد پاکی و سفیران خداوند هستند به عنوان نماد دوستی و صلح انسان‌ها در زمین دعا می‌کنند و دستان فرشته‌ها به کبوتری سفید ختم می‌شود که برگ زیتون به دهان گرفته و با سکوت خود، از صلح سخن می‌گویند.

دور تا دور این درخت پنج کتاب آسمانی در بر گرفته که متن هر کدام انسان را به صلح و دوستی دعوت می‌کند و این کتاب‌ها بر پایه‌هایی از اسلحه استوار شده‌اند که نوک این اسلحه‌ها گره خورده و نمی‌توانند شلیک کنند تا پیام جهان بدون جنگ به افکار عمومی القا شود.

از گل و شمع که نماد امید و نشاط است در کنار این اسلحه‌ها استفاده شده است و سازه کره زمین را می‌توان حوالی این درخت دید که با دست‌های بسیاری بر فراز آن ایستاده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار