gardeshban.ir

این آبشار به هفت چشمه نیز معروف است که بعلت وجود هفت چشمه در قسمت بالا دست آبشار به این نام شناخته شده است. فاصله آبشار گریت تا شهر خرم ‌آباد حدود ۵۰ کیلومتر است.
کد خبر: ۵۳۸۳۶
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 14
گردشبان (gardeshban.ir) :



اگر قصد سفر برای دیدن آبشار را دارید، حتما سری به سرزمین آبشار ها، لرستان بزنید. بخش وسیعی از دیدنی های لرستان و جاذبه های گردشگری آن را آبشار ها تشکیل میدهند.

یکی از زیباترین آبشار ها در شمال شرق خرم آباد، در وسط دره ای از درختان بلوط و زالزالک واقع شده که به آبشار گریت معروف است. آبشاری بسیار چشم نواز با محیطی سر سبز و آب و هوایی مطبوع که روح گردشگران را صیقل میدهد.

در مسیر آبشار جاده ای پر از گلهای زیبا و معطر و درختان بلوط و مو و زالزالک چشم را می نوازند. آبشار گریت که به آبشار هفت چشمه نیز معروف است، از یک آّبشار اصلی و چند آبشار کوچک پلکانی تشکیل شده که هر کدام جلوه ای زیبا و منحصر به فرد دارد.

آبشار گریت یا آبشار سرکانه یا آبشار هفت چشمه (در گویش لری: تاف هفت چشمه) در شمال شرق شهرستان خرم‌ آباد، بخش پاپی و ۳۰ کیلومتری ایستگاه راه ‌آهن سپید دشت، در منطقه ‌ای کوهستانی در کنار روستایی بنام ترس (گریت یا سرکانه عباس ‌آباد) در میان دره‌ ای پوشیده از درختان بلوط واقع شده است.

فاصله آبشار گریت تا شهر خرم ‌آباد حدود ۵۰ کیلومتر است. این آبشار در مسیر عبور رودخانه ترس گریت به طرف رودخانه سزار بر اثر عبور از ناهمواریها در مسیر عبور رودخانه ترس به صورت طبیعی شکل گرفته است. حداکثر بلندای آبشار گریت ۱۵ متر و پهنایی معادل ۱۷ متر دارد و اطرافش پوشیده از درختان بلوط و زالزالک وحشی است.

در بالادست آبشار گریت هفت چشمه زیبا و کوچک کنار هم می جوشند. آب این چشمه ها زلال و گواراست. مردم روستای گریت که نزدیک آبشار  زندگی میکنند، آب آشامیدنی خود را ازین چشمه ها فراهم می کنند. مسافران چشمه نیز از آب چشمه که از دل کوه های زاگرس می جوشند بی بهره نمی مانند.

در فصل بهار و ابتدای تابستان در اطراف آبشار و دامنه ارتفاعات منطقه گل‌ های فراوان و زیبا به همراه پوشش گیاهی و جنگل انبوه درختان بلوط، زیبایی خاصی به منطقه می‌ بخشد و چشم ‌انداز زیبایی در برابر چشم بینندگان جلوه گر میشود.

منطقه گریت دارای زمستانهای برفی و سرد و بهار و تابستان خنک، معتدل و بسیار سرسبز است. مالکیت اراضی منطقه در اختیار منابع طبیعی و بخشی نیز در اختیار روستاییان ساکن منطقه‌ است.

در صورت پیاده ‌روی از روستای گریت تا این آبشار حدود یک ساعت پیاده‌ روی در مسیری جنگلی و آکنده از پوشش گیاهی خواهید داشت؛ با این حال تا کنار آبشار دو جاده ماشین‌ رو نیز وجود دارد.

دو مسیر برای این آبشار فراهم است:

۱- جاده آسفالت خرم‌ آباد به سپید دشت و سپید دشت به سمت ایستگاه راه‌ آهن تهران به جنوب خرم‌آباد از طریق جاده آسفالت از شهر سپید دشت به سمت خرم‌ آباد

۲- از طریق محور خرم‌ آباد به بروجرد و کیلومتر ۱۵ این جاده از خرم‌ آباد به سمت بروجرد از طریق محور خرم‌آباد – سپید دشت







مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار