gardeshban.ir

معاون اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه روند ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار بسیار کوتاه است گفت: قابلیت اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی در این منطقه که به پایتخت دریایی ایران شهرت یافته است وجود دارد.
کد خبر: ۵۳۹۳۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 19
گردشبان (gardeshban.ir) :



محمد هدایی در نشستی مجازی با حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی با اشاره به اقدامات انجام شده در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور طی سال‌های گذشته با موانع و مشکلات متعددی موجه بودند، اما طی سه سال گذشته تلاش‌های زیادی به‌صورت برنامه‌محور، با تحقیق و مطالعه و پیش از انجام هر اقدامی انجام شده است که خوشبختانه اتفاقات مثبتی در این مسیر رقم خورده است.

هدایی افزود: در حال حاضر حدود 210 هزار میلیارد تومان با نرخ دلار«25 هزار تومان» پروژه‌هایی در حال اجرا داریم که در مرحله عملیات ساخت، نصب و تجهیز در منطقه آزاد چابهار هستند.

وی در بحث فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار بیان داشت: اکنون در این منطقه طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران مختلف را کنار هم داریم و امکانات مناسب برای هر فعالیتی در طرح تفصیلی، پیش‌بینی شده است و قابلیت اجرای آن‌ها وجود دارد.

معاون اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به همجواری منطقه آزاد چابهار به آب‌های اقیانوسی اضافه کرد: همواره تاکید ما برراه اندازی صنایع آب‌بَر بوده که به دریا نزدیک باشند و در عین حال با شرایط اقلیمی و آب و هوای گرم چابهار سازگار باشند.

هدایی همچنین با اشاره به وجود زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات گفت: عرصه سرمایه‌گذاری در بخش تاسیسات دریایی مرتبط با شیلات همچون پرورش ماهی در قفس، هنوز جای کار دارد و با توجه به این که بخش زیادی از منطقه آزاد چابهار در مجاورت «خلیج چابهار» واقع شده و آب‌های آرامی دارد، ظرفیت مناسبی برای اجرای طرح‌های شیلاتی به شمار می‌رود.

به گفته وی؛ پرورش میگو، فرآوری محصولات شیلاتی و بسته‌بندی آنها و احداث سردخانه، از دیگر پروژه های حوزه شیلات هستند که با توجه به ظرفیت منطقه، فرصت بکر و کم‌نظیری برای سرمایه‌گذاری است.

معاون اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به تقویت حوزه اقتصادی منطقه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندری و ایجاد زیرساخت‌های ترانزیتی اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل و ترانزیت می‌توان بسیار امیدوارانه کار کرد، چرا که در حال حاضر، بندر شهید بهشتی که از بزرگترین بنادر کشور به لحاظ وسعت به شمار می‌رود، از پتانسل بالایی برخوردار است و مسلما می‌توان کارهای زیادی در این حوزه انجام داد.

هدایی تصریح کرد: ظرفیت بندر شهید بهشتی حدود هشت میلیون تُن است که این ظرفیت با طرح‌های توسعه فاز 2 و سه، تا حدود بیست میلیون تُن افزایش خواهد یافت و قطعا توجه به آن می‌تواند حجم قابل توجهی از فرصت‌های کار و اشتغال و کسب درآمد را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: محدودیتی برای جذب سرمایه‌گذار نداریم، مگر این که در برخی مواقع، منع قانونی وجود داشته باشد.

معاون اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار درخصوص شرایط واگذاری زمین در منطقه آزاد چابهار هم بیان داشت: در این منطقه، سه روش برای واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران تعیین شده است، در روشی که برای سرمایه‌گذاران بنگاه‌های کوچک، ایده‌ال است، ابتدا یک درخواست از طرف سرمایه‌گذار در سامانه سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ثبت می شود و خلاصه‌ای از طرح توجیحی نیز به پیوست درخواست ارسال می‌شود و پس از آن یک فرآیند اداری داخلی را طی می‌کند و درنهایت، کمیسیون اقتصادی، طرحِ مورد نظر سرمایه‌گذار را تایید می‌کند.

هدایی یادآور شد: بعد از تایید طرح، متقاضی می‌تواند با انتخاب یکی از سه روش «اجاره» «واگذاری حق انتفاع» و «واگذاری به شرط اجرا و تکمیل» فعالیت خود را آغاز کند.

وی تصریح کرد: معمولا توصیه ما به سرمایه‌گذاران، انتخاب روش واگذری حق انتفاع است، به این دلیل که بعد از تصویب طرح با رقمی بسیار ناچیز، زمین به‌طور اختصاصی برای سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی درنظر گرفته می‌شود.

معاون اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: حق انتفاع زمین به مدت 2 سال به فعالان اقتصادی اعطا می‌شود و به آن‌ها این اختیار داده می شود تا در بازه زمانی 2 یا سه ساله، پروژه خود را اجرا و به بهره‌برداری برسانند و بعد از آن، قرارداد به قرارداد واگذاری تبدیل می‌شود و از زمان آغاز قرارداد واگذاری، امکان خرید زمین به‌صورت اقساطی برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی فراهم می‌شود.

هدایی تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار همواره به دنبال ایجاد جذابیت‌ها و مشوق‌های لازم در راستای فراهم کردن بهترین شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران و افزایش تولید و اشتغال است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار