gardeshban.ir

روستا و دریاچه هویر در بخش مرکزی دماوند تهران قرار گرفته است؛ دماوند، شهری زیبا و تاریخی که با نام بهشت آبشارها و چشمه‌ها شناخته می‌شود.
کد خبر: ۵۳۹۶۴
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 21
گردشبان (gardeshban.ir) :



روستا و دریاچه هویر در بخش مرکزی دماوند تهران قرار گرفته است؛ دماوند، شهری زیبا و تاریخی که با نام بهشت آبشارها و چشمه‌ها شناخته می‌شود. 

شهرستان دماوند دارای بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا است، اما علاوه بر کوه باصلابت دماوند، دیدنی‌‌های زیبای دیگری نیز در این شهر وجود دارند که واقعا ارزش دیدن دارند؛ یکی از این جاذبه‌های دیدنی در روستای هویر قرار گرفته است و همواره به خاطر طبیعت زیبا، آب ‌و هوای معتدل و دیدنی‌های طبیعی خود میزبان گردشگرانی است که با رزرو تور گردشگری سفر می‌کنند. 

اگر جزو افرادی هستید که از زندگی شهری و سر و صدا خسته شده اید و نیاز به آرامش و سکوت دارید، پیشنهاد ما اینست تا یک روز را در کنار Havir Lake بگذرانید تا حالتان عوض شود.

معرفی روستای هویر

روستایی در بخش مرکزی دماوند با اقلیمی معتدل و کوهستانی به نام هویر قرار گرفته است و دارای آب و هوایی مطبوع در فصل‌های بهار و تابستان است. در اطراف این روستا نیز جاذبه‌های طبیعی بکری به نام دریاچه‌‌های تار و هویر قرار گرفته اند. روستای هویر از اطراف به کوه‌ مرتفع دماوند و صخره‌های سنگی محدود می‌‌شود.

دریاچه هویر

دریاچه ای به شکل لوزی در غرب روستای هویر قرار گرفته است. دریاچه هویر دارای آب شیرین است که در نزدیکی دماوند با پشت سر گذاشتن مسیر کوهستانی و سنگلاخی قابل دسترسی است. طول درياچه هوير حدودا ۹۰۰ متر و عرض آن ۱۵۰ متر است. در پیرامون دریاچه‌ نیز کوه‌های مرتفعی به چشم می‌خورند که سبب ایجاد گودال‌‌هایی شده‌ است و داخل همین گودال‌ها دریاچه‌ زیبایی شکل گرفته است. آب دریاچه هویر نیز از آب شدن برف قله‌‌ها در رشته‌ کوه‌های قره ‌داغ و سیاه ‌چال تامین می‌‌شود و آب‌ این دریاچه حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و کربنات است.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه هویر

تا مدتی قبل در اطراف دریاچه هویر گیاه آویشن رشد می‌کرد اما در طی چند سال اخیر به دلیل فرسایش خاک و مشکلات آب ‌و هوایی هیچ پوشش گیاهی در این منطقه وجود ندارد. در داخل دریاچه انواع ماهی قزل ‌آلا و در اطراف دریاچه نیز قوچ، کل بز و میش البرزی زندگی می‌کنند.



تفریحات دریاچه هویر

ماهی گیری: در دریاچه هویر می‌توانید خودتان ماهی صید کنید و برای ناهار کباب ماهی بپزید.
پیک نیک: در کنار دریاچه‌ هویر می‌توانید چادر زده و روزی را در دل طبیعت بگذرانید.
عکاسی: یکی از بهترین تفریحاتی که در دریاچه هویر می‌توانید انجام دهید ثبت تصاویری زیبا است که چنین منظره ای را در هیچ جایی از دنیا مخصوصا هنگام شب نمی‌توانید پیدا کنید.
شنا: در نهایت اگر شنا را در حد عالی و بدون کمک بلدید می‌توانید در این دریاچه آب تنی کنید، زیرا هیچ گونه تمهیداتی در این قسمت وجود ندارد و برای تفریح افراد ناشی مناسب نیست.

نکات مهم در سفر به دریاچه هویر

قبل از رفتن به سمت دریاچه هویر توجه داشته باشید که به خاطر قسمت‌های خاکی این منطقه بهتر است از ماشین‌‌های قوی و دو دیفرانسیل استفاده کنید. توجه داشته باشید از روستای چنار شرق تا دریاچه تار هیچ منطقه مسکونی وجود ندارد؛ بنابراین لوازم مورد نیازتان را از شهر تهیه کنید. توجه داشته باشید که مسیر دقیق دریاچه چندان واضح نیست، پس بهتر است به جای پیچیدن در فرعی‌های اشتباه از اهالی سوال کنید. کفش کوهپیمایی سبک نیز به پا داشته باشید و از کلاه آفتاب گیر، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب نیز استفاده کنید. اگرقصد رفتن به دریاچه هویر را در فصل زمستان دارید، مراقب باشید زیرا لایه رویی دریاچه یخ می‌زند و باعث وسوسه شما می‌شود تا روی یخ قدم بگذارید اما این کار بسیار خطرناک است، زیرا ضخامت یخ طوری نیست که وزن شما را تحمل کند و موجب شکستن یخ می‌شود.



نحوه دسترسی به دریاچه هویر

دریاچه هویر از دو راه‌ قابل دسترسی است: در ابتدا باید به شهر دماوند بروید، سپس مسیر روستای چنار شرق را پیش گرفته و پس از ۱۲ کیلومتر رانندگی به این روستا برسید. سپس از این آبادی وارد جاده‌ معدن خواهید شد. پس از طی کردنس جاده خاکی ۲۰ کیلومتری دریاچه هویر را خواهید دید. مسیر بعدی نیز باید از دماوند به سمت فیروزکوه بروید و در ۲۵ کیلومتری فیروزکوه وارد خروجی دلیچایی شوید. سپس روستاهای یهر، لی پشت، مومج، دهنار و هویر را پشت سر گذاشته و از طریق جاده خاکی به دریاچه هویر برسید.

ساعت و هزینه بازدید

این منطقه زیبا ساعت خاصی برای بازدید ندارد و به راحتی در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید مراجعه کنید، فقط توجه داشته باشید اگر بار اولتان است که به این حوالی سفر می‌کنید بهتر است قبل از تاریکی هوا بروید تا در راه گم نشوید تا سری بعدی بتوانید در شب نیز از آرامش این دریاچه لذت ببرید. برای بازدید نیازی به پرداخت هزینه ندارید و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید نیز بسته به علاقه خودتان می‌تواند از ۲ ساعت تا یک شبانه روز طول بکشد.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به دریاچه هویر

برج شیخ شبلی: ۲۸.۲ کیلومتر
حمام تاریخی محله درویش: ۲۸.۶ کیلومتر
آبشار آینه رود: ۳۲ کیلومتر
چشمه اعلا: ۳۲.۷ کیلومتر
دشت مشا: ۳۴.۸ کیلومتر
پیست اسکی آبعلی: ۴۰.۶ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار