gardeshban.ir

پروازهای حج امسال مانند سال‌های گذشته تاخیر دارد اما باید دید این معطلی برای حجاج که به گفته مسئولان هوانوردی عمده دلیل آن عربستان به عنوان میزبان است، چقدر خواهد شد؟
کد خبر: ۵۴۰۰۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 23
گردشبان (gardeshban.ir) :



آخرین پروازهای حج در سال ۱۳۹۸  اتفاق افتاد و کرونا این رویداد را هم مانند بسیاری دیگر از رویدادهای مهم جهان متوقف کرد، اما هر ساله تاخیرهای طولانی در پروازهای حج جزء جدانشدنی سفر حجاج است که به گفته مسئولان عمده دلیل آن مشکلاتی است که عربستان برای این پروازها ایجاد می‌کند.

آمارها از وضعیت پروازهای حج نشان می‌دهد که تاخیر در آن حتی بیشتر از تاخیر در پروازهای داخلی و خارجی شرکت‌های هواپیمایی مختلف است. چرا که آمارهای منتشر شده از آخرین وضعیت پروازهای داخلی و خارجی ۱۸ شرکت هواپیمایی در فروردین ماه امسال حکایت از این دارد که متوسط زمان تاخیر در این پروازها به ۸۱ دقیقه می‌رسد و در این میان کمترین تاخیر در میان پروازهای تاخیری به ۶۳ دقیقه و بیشترین آن به ۱۱۴ دقیقه می‌رسد.

اما آخرین پروازهای حج که مانند امسال توسط ایران‌ایر انجام شده بود به سال ۱۳۹۸ بر می‌گردد. آمارهای منتشر شده از آن نشان می‌دهد که ۱۴۲۵ فروند پرواز خروجی در آن سال انجام شده و ۳۹۸ فروند آن با تاخیر بیشتر از ۳۰ دقیقه مواجه شده است که به ۲۸ درصد می‌رسد.

آمار عجیب و غریبی که در این زمینه منتشر شده این است که در این میان متوسط زمان تاخیر این پروازها ۱۴۷ دقیقه یعنی حدود سه ساعت بوده که بسیار بالاتر تاخیر پروازها در مقایسه با آمار اخیر و حتی آمار تاخیر پروازهای داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۸ است.

نکته دیگر اینکه در میان ۲۰ فرودگاه کشور که در آن سال وظیفه جابه جایی حجاج را بر عهده داشتند، فرودگاه مهرآباد با ۱۰۰ درصد پروازهای تاخیردار از میان همه پروازهای حج که بر عهده گرفته بود، بالاترین رتبه را داشت و پس از آن به ترتیب فرودگاه‌های ارومیه، امام خمینی (ره)، زاهدان و رشت با ۶۲ درصد، ۵۶ درصد، ۵۴ درصد و ۵۰ درصد بالاترین میزان پروازهای تاخیردار حج را به خود اختصاص دادند.

البته این اعداد و ارقام که همان زمان معطلی حجاج در فرودگاه‌های کشور است، دلایل متعددی دارد و به گفته مسئولان عمده دلیل آن را باید در عملکرد عربستان به عنوان میزبان جستجو کرد. محمد محمدی بخش –رییس سازمان هواپیمایی کشوری- در پاسخ به سوالی مبنی بر این که همواره در گزارش های رسمی منتشر شده مساله تاخیر در پروازهای داخلی و خارجی وجود دارد و ایران ایر هم یکی از شرکت هایی است که معمولا بیشتری تاخیر را دارد و این که چگونه می‌خو اهید این مشکل را در پروازهای حج برطرف کنید اظهار کرد: ‌در حال حاضر حدود ۱۶۰ هواپیما در کشور داریم که ۱۰۰ فروند آنها پرواز می‌کنند و   بقیه آنها به دلایل مختلف از جمله تعمیر و نگهداری، قطعات، استاندارد و غیره اجازه  پرواز ندارند و برخی از آنها از چرخه عملیاتی خارج شدند. اما در زمینه تاخیر پروازهای حج باید گفت که  وسایل مرتبط با آْب و هوا و اقلیم که امروزه در عربستان گرد و غبار هم وجود دارد ممکن است در تاخیر پروازها اثر گذار باشد و مشکل دیگری که وجود دارد پاسخگویی عربستان در خصوص برنامه های پروازی‌اش است که ممکن است تاخیر پروازهای حج را افزایش دهد.

وی اضافه کرد:‌آنچه به ما بر می‌گردد این است که باید مدیریت کنیم تا از طرف ما حداقل تاخیر در پروازهای حج اتفاق بیافتد اما برخی از مسائل خارج از اراده ما است.

همچنین شمس‌الدین فرزادی‌پور –مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران- در این باره مبنی بر اینکه با توجه به تاخیرهای طولانی و نقص فنی متعدد در پروازهای داخلی و خارجی ایرلاین‌های مختلف به ویژه ایران ایر در هفته‌ها و ماه‌های گذشته چگونه ایمنی پروازهای حج را تضمین می‌کنید؟ گفت: ایمنی پرواز مهمترین مساله در صنعت هوانوردی است و پروازی مجوز می‌گیرد که همه استانداردهای لازم را دریافت کند و اساساً چنین تفکری وجود ندارد که به غیر از صفر یا صد حالت دیگری برای انجام پروازها وجود داشته باشد. البته نقص فنی در همه دنیا رایج است و شاید در ایران نرخ آن بیشتر باشد اما رعایت ایمنی پرواز به صورت صددرصد برای ما اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه همه تلاشمان را می‌کنیم تا پروازهای حج با تاخیر حداقلی انجام شود، گفت: تاکنون عربستان پرواز پشتیبان را نپذیرفته است اما با چند شرکت برنامه‌ریزی کردیم که در صورت پذیرش کشور مقصد این کار را انجام دهیم. البته پرواز حج تاثیری روی سایر پروازهای برنامه‌ای ایران ایر ندارد. تیم‌های فنی در حوزه تعمیرات، خدمات فرودگاهی و ستادی آماده هستند تا بتوانیم سفرهای در شأن زائران خانه خدا را انجام دهیم همچنین نمایندگان‌مان را به کشورهای میزبان اعزام کردیم و علی‌رغم بسیاری از محدودیت‌هایی که برای ما به وجود می‌آورند، بسیاری از هماهنگی‌ها را انجام دادیم.

حالا باید دید امسال پروازهای حج با چه میزان تاخیر انجام می‌شود و آیا مسئولان هوانوردی و حج ایران تا حد می‌توانند جلوی معطلی حجاج را بگیرند و از سوی دیگر مسئولان عربستانی تا چه حد برای ورود زائران و حاجیان ایرانی به سرزمین وحی همکاری خواهند کرد؟
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار