gardeshban.ir

نمایشگاه آثار صنایع دستی زنان استان سیستان و بلوچستان با عنوان «صنایع دستی بلوچ» همزمان با هفته صنایع دستی، به مدت ۴ روز در تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۴۰۱۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 23
گردشبان (gardeshban.ir) :



همزمان با هفته صنایع دستی در سراسر کشور، نمایشگاه صنایع دستی بلوچ شامل آثار سوزن دوزی و بلوچ دوزی زنان و دختران شهرهای ایرانشهر، بزمان، دلگان، راسک، نیک شهر، مهرستان، سراوان و آشار از استان سیستان و بلوچستان از فردا، سه شنبه (۲۴ خرداد) تا جمعه (۲۷ خرداد ۱۴۰۱) به مدت چهار روز در باغ موزه هنر ایرانی در تهران برگزار می شود.

در این نمایشگاه آثار دوخت‌های سنتی شامل سوزن‌دوزی بر روی لباس‌های سنتی و محلی، روسری، مانتو و شلوار زنانه، وسایل کاربردی و تزیینی در خانه مانند رومیزی، رومبلی، روتختی و کوسن، محصول ذوق و هنر ۱۵ زن و دختر هنرمند و کارآفرین از استان سیستان و بلوچستان ارائه می شود.

علاقه مندان در این سه روز (سه شنبه تا جمعه) می توانند از ساعت ۱۱ تا ۲۰ از این نمایشگاه واقع در باغ موزه هنر ایرانی در تهران به نشانی بالاتر از پارک وی، خیابان فرشته، خیابان بوسنی و هرزه گوین، سه راه پرفسور حسابی بازدید کنند.

این نمایشگاه در ادامه با همکاری تعددای از فرهنگسراهای تهران و برخی از سازمان های مردم نهادی حامی صنایع دستی و زنان کارآفرین هنرمند در مناطق کم برخودار، تا یک ماه آینده در سه منطقه دیگر در شهر تهران برگزار خواهد شد.

نمایشگاه صنایع دستی بلوچ، از ۱۳ تا ۱۵ تیر ماه در فرهنگسرای معرفت در منطقه شهران دایر خواهد شد و علاقه مندان در این سه روز از ساعت ۱۷ تا ۲۲ می توانند از آثار ارائه شده بازدید کنند، بلافاصله این نمایشگاه از ۱۶ تا ۱۷ تیر  در باغ ایرو در طرشت دایر می شود و علاقه مندان می توانند با مراجعه با این باغ هنر از ساعت ۱۱ تا ۲۰ با آثار هنری زنان و دختران خوش ذوق جنوب شرق ایران در  سیستان بلوچستان، آشنا شوند.

این رویداد در مرحله سوم در شرق تهران در منطقه تهرانپارس در فرهنگسرای اشراق از ۱۹ تا ۲۲ تیرماه برگزار می شود که ساعت بازید از آن ۱۱ تا ۲۱ خواهد بود.

سوزن دوزی بلوچی، هنری بسیار زیبا و ارزنده و یکی از اصیل‌ترین و جذاب ترین صنایع دستی کشور محسوب می‌شود و خاستگاه آن سیستان و بلوچستان و به ویژه در شهرستان ایرانشهر است. هنرمند سوزن‌ دوز در سایه عشق و علاقه و با حوصله‌ طرح‌ های افسونگر و خیال‌پرور خود را نخ و سوزن بر روی پارچه نقش می‌ زند و عاشقانه هنر خود را از جان و دل به نمایش می گذارد.

دوخت سنتی در هر منطقه‌ای در سیستان و بلوچستان با منطقه دیگر متفاوت است و هر منطقه‌ای نام مخصوص به خود را دارد. از انواع دوخت‌ها می‌توان به چوطل دوزی، آسان تانکه، بالمدک، کپ وجلت، محسم سندکی، چکن و پرکار لاهاری و پرکار اشاره کرد.

سوزن دوزی نقش‌های متفاوتی نیز دارد که یکی از این نقش‌ها، نقوش انسانی است که از این نقوش در هنر سوزن دوزی کمتر استفاده می‌شود و این نوع نقش بر روی قالیچه‌ها کاربرد بیشتری دارد.

نقوش حیوانی که این نقش‌ها برگرفته از انواع حیوانات است که ممکن است در اطراف و خود منطقه وجود داشته باشد و یا نقش حیواناتی که برگرفته از ذهنیات فرد باشد و به خاطر زیبایی از آن استفاده می‌کند. نقوش گیاهی یکی دیگر از نقش‌هایی است که در سوزندوزی کاربرد دارد و هنرمند سوزن دوز با کنار هم قرار دادن چند مربع، لوزی، مثلث یا مستطیل انواع گل و نقش‌ها را می‌آفریند.

زنان و دختران هنرمند سوزن دوز سیستان و بلوچستان با ذوق و ظرافت ذهن، خلاقیت و دقت هنر دست و حرکت سوزن، نقش و نگارهای دل انگیزی بر لایه سطحی پارچه می آفرینند و ذوق و روح پرمایه خود را با حرکت سوزن و نخ بر پارچه حک می کنند، آثار سوزن دوزی در شهرهای این استان آوازه ای ملی و البته جهانی دارد. همین ظرافت و زیبایی و هندسی بودن سوزن دوزی بلوچ از مهمترین دلایلی است که باعث شد ایرانشهر در سال ۱۳۹۷ در میان ۳۱ استان با ثبت ملی به جایگاه واقعی خودش برسد که حاصل زحمات زنان هنرمند بلوچ و فعالان این عرصه است.

بیستم خرداد (١٠ ژوئن) به مناسبت تاسیس شورای جهانی صنایع دستی در سال ١٩۶۴ میلادی روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است. روزی برای گرامیداشت هنر و آثار هنرمندان و صنعتگران، مردان و زنان سخت‌کوش از اقوام و ملت‌های مختلف جهان که با ذوق و سلیقه و با دل و جانشان اثر می آفرینند.

هر سال برای گرامیداشت صنایع دستی و هنرهای سنتی و پاسداشت هنرمندان و صنعتگران این حوزه تحت عنوان هفته صنایع دستی نمایشگاه های مختلف آثار صنایع دستی هنرمندان به ویژه آثار زنان هنرمند برگزار می شود. زنان بیش از ۷۵ درصد از جامعه ۲.۵ میلیون نفری تولیدکنندگان صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران را تشکیل می دهند.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار