gardeshban.ir

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: فرایند فعالیت‌های گمانه‌زنی در میدان شهرداری رودسر به کار خود پایان داد و عملیات گمانه‌زنی در این محوطه به شناسایی چندین سازه تدفینی مربوط به دوران مختلف اسلامی انجامید.
کد خبر: ۵۴۰۱۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 23
گردشبان (gardeshban.ir) :



ولی جهانی افزود: فرایند فعالیت‌های گمانه‌زنی در میدان شهرداری رودسر به سرپرستی «سیده مانا روحانی» از روزهای پایانی فروردین‌ماه سال جاری به منظور مستندنگاری ظرفیت‌های تاریخی، لایه‌نگاری و شناسایای ادوار مختلف فرهنگی شهر رودسر آغاز و پس از ایجاد سه کارگاه به کار خود پایان داد.

وی با تشریح نتایج حاصل از این فعالیت‌ها افزود: عملیات گمانه‌زنی در این محوطه به شناسایی چندین سازه تدفینی مربوط به دوران مختلف اسلامی انجامید و مطالعه بر روی قطعه سفال‌های بدست آمده قدمت این گورستان اسلامی را به قرون اولیه اسلامی می‌رساند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان اضافه کرد: بر اساس شواهد، توالی گورستان نزدیک به ۹ قرن بوده و قبور شناسایی شده از حدود قرن سوم تا قرن ۱۱ هجری قمری تاریخ‌گذاری شده‌اند.

جهانی با اشاره به حفظ کارگاه کاوش ایجاد شده پس از انجام مرمت و استحکام‌بخشی به منظور بازدید عمومی اظهار کرد: از جمله مهمترین دستاوردهای این فعالیت‌های پژوهشی شناسایی یک سازه تدفینی( احتمالا مکانی مذهبی) و بقایای دیوار و پی‌ بنایی دربردارنده کاشی‌کاری، که احتمال آن می‌رود مربوط به یکی از بزرگ‌زادگان قرن هشت یا ۹ هجری قمری و همزمان با حکم‌رانی حکومت محلی «آل‌کیا» باشد که این امر نیازمند انجام بررسی‌های کارشناسی بیشتر است.

به گفته او، رودسر که یکی از شهرستان های  شرق گیلان است و به لحاظ بهره‌مندی از ظرفیت‌های تاریخی به عنوان یکی از شهرهای دارای بافت تاریخی استان گیلان به شمار می‌رود،در دوران اولیه اسلامی، مرکز حکومت علویان گیلان به شمار می‌رفت و اطلاعات از این دوران محدود به متون تاریخی، سفرنامه، بناهای امامزادگان و یافته‌های تصادفی است.

این مطالعات با مشارکت و همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر رودسر انجام شده است.

شهرستان رودسر در ۷۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان از شمال به دریای خزر، جنوب به رشته‌ کوه‌های البرز، ازشرق به رامسر و از غرب به املش و لنگرود منتهی می‌شود. پارک جنگلی سفیدآب که به پارک جنگلی رودسر هم مشهور است، یکی از برترین جاهای دیدنی رودسر به شمار می‌رود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار