gardeshban.ir

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری اعلام کرد/
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری از برنامه‌ریزی برای سفر زائران به عتبات عالیات در ایام اربعین امسال خبر داد و گفت: قیمت بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی در دست بررسی است.
کد خبر: ۵۴۰۳۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
جزییات برنامه‌ سفر اربعین/ تعیین قیمت بلیت همچنان در انتظار تصمیم‌گیری


حمیدرضا شهرکی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سه حوزه کاری در بخش جاده‌ای قرارگاه اربعین امسال داریم. یکی از آن‌ها ایمن‌سازی راه‌ها و محورهای منهتی به پایانه‌های مرزی است که با محوریت معاونت راهداری این کار را انجام می‌دهیم و وضعیت‌ این راه‌ها از نظر شرایط ایمن‌سازی و علائم و تجهیزات مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار به استان‌های مربوطه از جمله ایلام، کرمانشاه، خوزستان و مرزهای شرقی مانند میرجاوه و ریمدان در استان سیستان و بلوچستان تخصیص پیدا کرد.

وی افزود: موضوع دیگر آمادگی پایانه های مرزی، مهران، شلمچه، چذابه و خسروی در غرب کشور است و از آنجا که زائران پاکستانی بسیاری در سنوات گذشته از ایران به عراق می‌روند مرزهای ریمدان در جنوب و میرجاوه در شمال سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه مورد توجه قرار گرفته‌اند. چرا که به عنوان مثال در سال‌های گذشته بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر زائر از پاکستان وارد کشور شده و به مراسم اربعین انتقال پیدا کردند و امسال پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰۰ هزار نفر زائر پاکستانی داشته باشیم، بنابراین باید آماده‌سازی پایانه‌های مرزی مورد توجه قرار گیرد. به همین علت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای این کار پیش بینی شده است.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه آماده بودن مجتمع‌های خدمات رفاهی نیز از دیگر ماموریت‌های سازمان برای اجرای هر چه بهتر مراسم اربعین است، ادامه داد: مسئله دیگر مدیریت حمل و نقل عمومی بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس اطلاعات و آمار در سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۸۳۰ هزار نفر با به کارگیری ۸۰۰۰ هزار دستگاه ناوگان اتوبوسی یکتا به سفر عتبات عالیات در ایام اربعین رفتند. به عبارت دیگر  در کشور ۱۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم و در سال ۱۳۹۸ همزمان باید سرویس‌های داخلی ۸۰۰۰ دستگاه به جابه‌جایی زوار اختصاص پیدا کرد و از سوی دیگر حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده داریم که تنها امکان استفاده در مسیرهای کوتاه را دارند. با این وجود برای جابه‌جایی در آن سال ۶۰ هزار سفر انجام شد که البته امسال افزایش چشمگیری خواهد داشت.

شهرکی گفت: تا کنون ۶۰ درصد ظرفیت ناوگان اتوبوسی مورد استفاده قرار می‌گرفت و امسال تا آن را به ۷۰ درصد برسانیم و با همکاری مردم در آن ایام با ۳۰ درصد ظرفیت سفرهای داخلی را مدیریت کنیم. علاوه بر این ظرفیت اتوبوسی، از مینی بوس‌ها نیز برای مسافت‌های کوتاه می‌خواهیم استفاده کنیم. در حال حاضر ۲۴ هزار دستگاه مینی‌بوس در کشور داریم که البته سن ناوگان در این بخش بالاتر از بخش‌های دیگر در حوزه حمل‌ونقل عمومی بوده و حدود ۲۳ سال است. همچنین در صدد هستیم تا بتوانیم از حدود پنج تا هفت هزار دستگاه سواری کرایه پلاک عمومی هم استفاده کنیم.

وی با اشاره به استفاده از تجارب سال‌های گذشته برای مدیریت بهتر سفرهای اربعین و کاهش مشکلات زائران، در پاسخ به سوالی درباره قیمت بلیت اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی برای سفرهای اربعین اعلام کرد: از آنجا که همه رانندگان برای زائران در مسیر رفت و برگشت باید به صورت یکسر خالی حرکت کنند، پیشنهاد افزایش قیمت را داده‌اند اما هنوز مورد تایید یا مخالفت قرار نگرفته و به محض مشخص شدن نتیجه آن را اطلاع‌سانی می‌کنیم.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: ازدحام در مسیر برگشت زائران بسیار بیشتر از رفت است و به جهت افزایش شدید تقاضا  و نیاز به مدیریت جدی‌تر، نماینده‌ها را به پایانه‌های مرزی می‌فرستیم تا این وضعیت را مدیریت کنند و در این میان از ظرفیت شرکت‌های حمل و نقل نیز استفاده خواهیم کرد و نمایندگان آن‌ها نیز در این زمینه نظارت خواهند کرد. از سوی دیگر از همه ارگان‌ها مانند ارتش و سپاه درخواست کردیم اگر وسیله نقلیه پلاک عمومی دارند، آن را در اختیار ما بگذارند تا از آن برای تسهیل سفر اربعین زائران استفاده کنیم از سوی دیگر نیز پیشنهاد کردیم تا تسهیلاتی مانند روغن، لاستیک و سوخت از طریق مجموعه شهرداری‌ها پایانه های  مسافری به رانندگان به عنوان مشوق بدهیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار