gardeshban.ir

اهالی بام ایران -لاله‌زار- واقع در شهرستان بردسیر کرمان از دیروز میزبان شهروندان در چهاردهمین جشنواره ملی گل محمدی هستند و امروز جمعه این جشنواره به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۵۴۰۹۱
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 27
گردشبان (gardeshban.ir) :



جشنواره گل محمدی لاله زار که صبح امروز همزمان از شبکه سراسری ۳ صداوسیما و نیز شبکه استانی کرمان برای دقایقی پخش زنده داشت، از سال ۱۳۸۳ کلید خورده و غیر از ۲ سال در دهه ۸۰ و نیز ۲ سال اخیر به علت شیوع کرونا هرسال برگزار شده است.

آیین گلاب‌گیری لاله‌زار نیز سال ۹۷ و جشنواره گل محمدی در سال ۹۸ به ثبت ملی رسیده ولی ردیف بودجه برای آن تعریف نشده است.

لاله زار بردسیر که شهره است به آب و هوای بی نهایت خنک، گلستان های وسیع گل محمدی و عطر ناب گلاب با غلظت عصاره ۹۸ درصدی گلهایش، بیش از هر اقلیم دیگر ایران سربلند است و با سه هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا به بلندترین شهر ایران مفتخر است و بام ایران نیز نام دارد که گوی سبقت را در ارتفاع از شهرکرد که به علت مرتفع ترین مرکز استان کشور به بام ایران شهرت دارد، ربوده است.

لاله زار در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهر بردسیر و مرکز شهرستان بردسیر نیز در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد. این منطقه دارای آب و هوای خنک است به طوری که این روزها باوجود گرمای هوا در بیشتر نقاط کشور، شب ها در بعضی نقاط لاله زار، بدون استفاده از پتو یا بخاری، شهروندان دچار مشکل خواهند شد.

مراسم مربوط به برگزاری این جشنواره صبح امروز با حضور استاندار کرمان و دیگر مسئولان استانی و محلی درحالی برگزار شد که محمدمهدی فداکار استاندار تاکید کرد گردشگری در این استان مورد غفلت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: استان در زمینه صنایع و معادن پیشرفت داشته اما گردشگری آن مغفول مانده است.

استاندار کرمان اظهارداشت: خوشبختانه کرونا با رعایت مردم کنترل و پس از ۲ سال توقف، جشنواره دوباره برپا شده است که می تواند ثمرات زیادی برای منطقه و استان همراه داشته باشد.

فداکار تاکید کرد: باید فضای گردشگری را رونق دهید تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

تاکید بر میزبانی بیدخوان از جشنواره

شهباز حسن پور نماینده مردم شهرستان های سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم تاکید کرد که جشنواره بعدی در روستای خوش آب و هوای بیدخوان بردسیر برگزار شود.

وی با بیان اینکه توانمندی ها و ظرفیت ها را باید به مردم ارائه دهیم، از رسانه ها بویژه صداوسیما نیز خواست که ظرفیت های گردشگری مناطق مختلف را معرفی کند.

حسن پور با بیان اینکه سیرجان و بردسیر به بهشت کارآفرینان تبدیل شده اند اما نباید همچنان راضی باشیم اظهارداشت: بَلوَرد در شهرستان سیرجان به عنوان شهر بدون بیکار شناخته شده است.

وی توضیح داد: مردم بردسیر بویژه در بخش لاله زار زحمت کشیدند و این جشنواره را در مدت کوتاه کمتر از یک ماه برگزار کردند.

حجت الاسلام علی اکبر کرمانی امام جمعه بردسیر نیز گفت جشنواره ها و ایجاد شادی و نشاط برای مردم خوب است و ضرورت دارد در کنار ظرفیت های گردشگری و اقتصادی به فضای فرهنگی و معنویت نیز توجه شود

حمزه وفایی سرپرست فرمانداری بردسیر نیز با اشاره به ویژگی های منحصربه فرد جغرافیایی این شهرستان گفت که حدود ۱۰۰ واحد تولیدی صنعتی-سنتی و نیمه صنعتی در عرصه تولید انواع عرقیجات بویژه گلاب و فرآورده های آن در شهرستان فعال هستند.

برگزاری جشنواره با  بخش های جانبی و غرفه‌های محصولات کشاورزی و عشایری و همچنین نمایش سیاه چادر عشایر و غرفه های فرهنگی در حال برگزاری است.

شروع این جشنواره دیروز با ادای احترام به مقام شامخ شهدای آرمیده در گلزار شهیدان کرمان بویژه سردار حاج قاسم سلیمانی و شست و شوی گلزار آنان با گلاب ناب لاله زار همراه بود.

در این جشنواره هنرمندان مختلف کشوری و استانی در بخش های مختلف نیز با برپایی برنامه های گوناگون به اجرای برنامه پرداختند.

امسال بر خلاف سال های پیشین، برگزاری جشنواره گل محمدی لاله زار در هاله ای از ابهام و بلاتکلیفی قرار داشت و با شروع فصل گل چینی، کم کم همهمه ها به هم پیوست و یکصدا برگزاری جشنواره ای که چراغ خانه های بسیاری را در این مرز و بومِ شگفت و زیبا روشن می کند، درخواست شد.

مسئولان متولی می گفتند باتوجه به اینکه از قبل از سال یا اوایل امسال نمی دانستند تکلیف ویروس کرونا چطور می شود و آیا فرصت برگزاری جشنواره هست یا نیست در برگزاری مردد بودند که با ورود رسانه ها و تصمیم گیری در سطح مدیران شهرستان، اجرای آن کلید خورد.

 اینک در شهرستان بردسیر سه هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی داریم که از این میزان سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن در متطقه لاله زار قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به سرمازدگی بهاره و کاهش تقریبی ۵۰ درصدی برداشت گل، پیش بینی می شود امسال بیش از ۶ هزار تن گل در این منطقه برداشت شود.

نخستین بار، قبل از انقلاب، مرحوم همایون صنعتی‌زاده کرمانی (کارآفرین، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ادیان باستان، درگذشته ۱۳۸۸) و همسرش شهیندخت سرلتی، بانی کاشت گل محمدی در منطقه لاله زار بودند.

این زوج خیر از سال ۱۳۵۶ گل کاری را در شرایطی در لاله زار آغاز کردند که مورد تمسخر برخی شهروندان نیز بومی قرار می گرفتند. سال ها گذشت تا مردم به ارزش گل محمدی پی بردند و کشت آن را در کنار سایر محصولات کشاورزی خود آغاز کردند و امروز دعاگوی حرکت بانوی گل سرخ هستند.

فیلم بانوی گل سرخ (به انگلیسی: Lady of the Roses) ساخته مجتبی میرطهماسب، مستندساز ایرانی است. بانوی گل سرخ نامی است برای شهین‌دخت سرلتی (صنعتی) بانویی که قبل از انقلاب به منطقه لاله زار کرمان رفت و آنطور که روایت شده گُل را جایگزین خشخاش، و گُلاب را جایگزین تریاک کرد و کار به جایی رساند که گلاب تولید حاصل از آن فعالیت ها سرنوشت کشاورزی یک منطقه را دگرگون کرد.

لاله زار علاوه بر گل محمدی، مستعد رویش انواع گیاهان دارویی است و همچنین از جمله مرغوب ترین سیب زمینی استان در این دیار به عمل می آید.

آب و هوای خنک و زیبای بخش لاله زار در کنار صدها جاذبه دیگر استان کرمان درحالی است که دیار کریمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیریکی پیچ از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار