gardeshban.ir

دو برج کبوتر در کنار هم به یک شکل ساخته شده اند که به همین دلیل دوقلو نامیده شده است.این برج‌های کبوتر استوانه ای نبوده و چهارگوش ساخته شده اند.
کد خبر: ۵۴۱۰۹
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از زیباترین آثار باستانی برج های دوقلوی صفا در نجف آباد اصفهان می باشد. برج‌ های دوقلوی صفا، کبوتر خانه‌ ای دوقلو با پلانی مستطیل شکل است که از برج ‌های نادر و منحصر به فرد به شمار می ‌رود. بافت تاریخی صفا که شامل برجهای کبوتر دوقلو، حمام، مسجد و خانه های تاریخی آن است در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۷۹ به شماره ۳۴۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در محله باور نجف آباد (نبش خیابان شریعتی فعلی) ابتدای کوچه صفا، دو برج قلعه برج های دوقلوی آقا غلامعلی (صفا) نجف آباد ۱۱۹ گوش در کنار یکدیگر در دو خانه متروکه، در کنار مسجد و حمام قدیمی صفا قرار دارد، این دو سر قدیمی باشکوه از فاصله زیادی به چشم می خورند، در ضلع غربی و نزدیک این برج ها دیوانخانه فتحعلی خان یاور، کد خدای نجف آباد قرار داشته است.

برجهای کبوتر از دسته ساختمان ‌های گلی و بلند است که برای اسکان و نگهداری کبوترها، در باغ‌ ها و مزرعه‌ ها بنا می ‌شده است. البته در این میان، برج‌ های صفا از لحاظ معماری دارای ظاهری بسیار متمایز است. 

این برج ‌ها دارای پلان‌ های مستطیل شکل هستند و در منزل متروکه ‌ای واقع شده ‌اند که معماری کاملاً متشابهی دارند. برج هایی بی نظیر با معماری خاص و قدمتی، که بنابر برآورد میراث فرهنگی ساخت آنها به دوران آنها به دوران صفویه باز می گرددد، عموماً برج ها در ایران، استوانه ای و در آسیای میانه، مخروطی شکل هستند ولی معماری این دو با همه برجها متفاوت بوده و چهار گوش ساخته شده اند. 

با توجه به معماری بی نظیر این برج ها بدرستی نمی توان گفت که از کجا الگو گرفته شده است. تنها می توان گفت شبیه برج های رومیان قدیمند، که شاید الگو گرفته از آنجا باشند و یا اینکه شیوه جدید و تحولی در معماری بوده است.


این دو قلعه برج های دوقلوی آقا غلامعلی (صفا) با خشت خام ساخته شده و داخل آنها لانه کبوتر تعبیه گردیده است و از بیرون کاه گل اندود شده اند. در قسمت فوقانی هر برج دو کله برج آجری مشبک زیبا به منظور عبور و مرور کبوتران و تخلیه هوای برج طراحی گردیده است. برج ها چهار گوش و علی الظاهر شبیه به یکدیگرند، اما یکی از آنها از پایین تا بالا برج کبوتری است ولی در قسمت تحتانی برج دوم، اتاق مسکونی ساخته شده است و فقط قسمت فوقانی آن برج کبوتر خانه می باشد. 

در قسمت شرق بنا خانه ای با دیرینگی دوران صفویه ساخته شده و دست بی مهری و تخریب از آن بی نصیب نبوده است. این خانه از معدود خانه های باقیمانده با پنجره های ارسی شهر نجف آباد است. در سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی تملک بنای تاریخی برج‌ های دوقلوی صفا به شهرداری نجف ‌آباد واگذار شده است.

برج‌ های دوقلوی صفا در نجف ‌آباد، خیابان شریعتی، ابتدای خیابان صفا واقع شده است.











مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار