gardeshban.ir

شش قانونگذار خواستار بازگرداندن گنجینه‌های فرهنگی موزه بریتانیا به خانه‌شان در شهر آتن یونان شدند.
کد خبر: ۵۴۱۶۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 31
گردشبان (gardeshban.ir) :



همزمان با سیزدهمین سالگرد گشایش موزه آکروپلیس در آتن، نمایندگان بیشتری از پارلمان بریاتانیا از بازگرداندن مجسمه‌های مرمر پارتنون به یونان حمایت کردند.

این مجسمه‌ها که موضوع کشمکش طولانی بین یونان و بریتانیا بوده‌اند در سال ۱۸۱۶ توسط اشراف‌زاده‌ اسکاتلندی به نام «توماس بروس» که با نام «لرد الگین» شناخته می‌شود از معبد «پارتنون» در آکروپولیس جدا و به بریتانیا منتقل شدند. «الگین» این مرمرها را به دولت بریتانیا فروخت و  دولت در سال ۱۸۱۷ میلادی این آثار را به موزه بریتانیا سپرد تا در یکی از مشهورترین نمایشگاه‌هایش به نمایش گذشته شود.

اینک، شش نفر از اعضای پارلمان بریتانیا خواستار بازگرداندن این آثار تاریخی به مبدأ اصلیشان شده‌اند که حدود ۲۰۰ سال پیش تحت شرایطی بحث‌برانگیز توسط دیپلمات انگلیسی از معبد پارتنون خارج شد. این نمایندگان مجلس، بازگرداندن این مجسمه‌ها به یونان را تنها راه‌حل مناسب برای حل و فصل این مناقشه میان دولت دو کشور دانسته‌اند.

بریتانیا سال‌هاست که اعتقاد دارد این مرمرها توسط «لرد الگین» با مجوزی از سوی ترک‌های عثمانی حاکم بر یونان از کشور خارج شده‌اند، اما یونان معتقد است این مرمرها دزدیده شده‌اند. پیش از این «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا با استرداد این اموال تاریخی به کشور یونان مخالف کرده بود.

دیو دوگان، نماینده حزب ملی اسکاتلند در این باره گفت: «من معتقدم موزه بریتانیا باید کار درست را انجام دهد و آن‌ها را به خانه واقعی خود در یونان بازگرداند و در غیر این صورت توهین به یونان و مردم آن است.»

موزه بریتانیا بیش از ۱۰۰ هزار اثر باستانی یونانی گران‌بها در اختیار دارد. اگرچه کمی بیش از شش درصد از این مجموعه به نمایش گذاشته شده است، البته دولت یونان تنها خواستار بازگشت مجسمه های مرمر آرتنون است و نه دیگر آثار تاریخی که در موزه بریتانیا نگهداری می‌شوند.

موزه بریتانیا برای چندین دهه استدلال می‌کرد یونانی‌ها هیچ‌جای مناسبی برای نگهداری آثار باستانی که  پیش از آن در معرض آلودگی و باران اسیدی قرار گرفته بودند، ندارد، اما هنگامی که یک موزه باشکوه و پیشرفته در آکروپولیس یونان ساخته شد، لحن آن‌ها تغییر کرد و گفتند: «در حالی‌که مجسمه‌ها را می‌توان در پس‌زمینه‌ای از تاریخ آتن در شهر آتن تماشا کرد، در لندن می‌توان این آثار را در بستری از تاریخ جهان مشاهده کرد.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار