gardeshban.ir

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی بندر سیراف استان بوشهر گفت: در جریان فصل جدید مطالعات و کاوش باستان‌شناسی در این بندر تاریخی، سفال‌های نوک اژدری ویژه حمل مایعات از خلیج‌فارس به سایر نقاط دنیا کشف شد.
کد خبر: ۵۴۱۷۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 31
گردشبان (gardeshban.ir) :



مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی بندر سیراف استان بوشهر گفت: در جریان فصل جدید مطالعات و کاوش باستان‌شناسی در این بندر تاریخی، سفال‌های نوک اژدری ویژه حمل مایعات از خلیج‌فارس به سایر نقاط دنیا کشف شد.

روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر روز سه‌شنبه به نقل از سیدمهدی آذریان افزود: این گونه سفال‌ها منحصربه فرد بوده و نمونه‌هایی از آن به زبان پهلوی ساسانی در بنادر هندوستان، سریلانکا و نوع کتیبه‌دار آن از تایلند و کشتی غرق شده کاوش شده سورینام نیز کشف شده است.

او ادامه داد: فصل جدید کاوش‌های بندر سیراف در مسجد جامع و قلعه ساسانی انجام شده که مسجد جامع، به طور مستقیم روی قلعه دوره ساسانی ساخته شده است.

آذریان اضافه کرد: این کاوش‌ها با هدف بازخوانی جبهه شرقی مسجد جامع سیراف مربوط به صدر اسلام و قلعه ساسانی مدفون در زیر آن با ایجاد ترانشه‌ای ۵ در ۵ متر، در امتداد گوشه شمال شرقی قلعه و در مجاورت مسجد جامع آغاز شده و در حین کار به دلیل محدودیت فضای کاوش، ترانشه پیش‌رو توسعه پیدا کرد.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف یادآور شد: نتایج اولیه کاوش حاکی از استقرار مرتبط با دوره اسلامی تا قرن پنجم هجری با کارکرد مسکونی و صنعتی در این محدوده بوده است.

بندر سیراف در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کنگان، در ساحل خلیج فارس قرار دارد؛ این بندر در دوره ساسانی و اسلامی بویژه قرون سوم و چهارم هجری یکی از مهم‌ترین بنادر سواحل شمالی خلیج فارس بود و روابط تجاری زیادی با دیگر بنادر خلیج فارس و مراکز تجاری مانند عمان، هند، چین و آفریقای شرقی داشت.

بندر تاریخی سیراف در قدیم یکی از بنادر شاخص دنیا در زمینه تجارت دریایی بوده و ۲۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی دارد و کاوش های باستانشناسی برای فراهم کردن زمینه ثبت جهانی این بندرتاریخی در دست اجرا است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار