gardeshban.ir

مسجد جامع تبریز با اسم های دیگری همچون مسجد جامع کبیری و یا مسجد جمعه هم در بین مردم شناخته می شود.
کد خبر: ۵۴۱۷۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۱ تير ۱۴۰۱-1401 April 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر تبریز با قدمتی بلند در تاریخ دارای اماکن تاریخی و گردشگری بسیار ی است که یه یکی از زیباترین آن‌ها مسجد جامع تبریز است. این مسجد در دوره سلطنت سلجوقیان در ایران و در شهر تبریز ساخته شده است با معماری زیبا و چشم نواز خود هر گردشگری و دوستدار تاریخ را به سمت خرید بلیط لحظه آخری تهران به تبریز می‌کشاند تا از نزدیک بتواند زیبایی‌های این مکان را لمس کند.



از جمله نکات قابل توجه در مورد مسجد بزرگ و معروف جامع تبریز این است که موقعیت جغرافیایی قرارگیری بر روی نقشه مسجد جامع در شهر تبریز به گونه ای است که از هر طرف توسط بازار بزرگ تبریز در بر گرفته شده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر ساختمان بسیار قدیمی که در تبریز به عنوان قدیمی ترین مسجد شهر وجود دارد، یکی از آثار تاریخی دیار شهریاران که در لیست آثار تاریخی و ملی کشور به ثبت رسیده است و از آثار به نام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور می باشد.

تاریخچه مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز با اسم های دیگری همچون مسجد جامع کبیری و یا مسجد جمعه هم در بین مردم شناخته می شود. بهتر است بدانید که در سال ۱۱۹۳ زلزله ای در شهر تبریز رخ داد و این زلزله باعث تخریب عمارت اولیه و تاریخی مسجد شده است. بعد ها در دروران قاجاریه مرمت های مسجد جامع انجام شده است و ساختمان کنونی بیشتر باز سازی شده آن دوران می باشد. ولی واقعیت در مورد تاریخ ساخت مسجد جامع تبریز این است که مسجد جامع که نمونه ای زیبا از معماری ایرانی و اسلامی که در قرن ۵ هجری قمری ساخته شده است. 

جالب است بدانید که در کتب مختلفی مثل مرزبان نامه، اولادالاطهار و یا وقف نامه حاج طالب خان تبریزی به نام این مسجد اشاره شده و حتی در یکی از این کتب از آن به عنوان مسجد کبیر تبریز نیز نام برده شده است.



ویژگی های معماری مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز در دوره سلجوقیان ساخته شده است. از این رو با سبک و سیاق خاص آن زمان که تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و معماری سبک اسلامی بود، ساخته شد. بنای مسجد جامع یک محوطه مستطیلی شکل است که با آجر و گچ ساخته شده است. مسجد جامع تبریز دارای دو درب ورودی در قسمت شمالی و جنوبی است که امکان تردد از هر دو در امکان پذیر است. 

درب شمالی مسجد به سمت صحن باز می شود و درب جنوبی هم به کوچه کنار مسجد منتهی می شود. طول این مکان به دو قسمت مختلف تقسیم شده است که بخش شمالی آن دارای طولی برابر با ۲۸ متر و عرضی کم و در عوض بخش جنوبی آن دارای طولی برابر با ۳۲ متر می باشد. از سمت جنوبی وارد مسجد که بشوید به محض ورود شما داخل آلچاق مسجد که به مسجد زمستانی معروف است، می شوید.



داخل مسجد جامع فضای میانی وجود دارد که دارای یک طاق بسیار بزرگ است که دارای عرضی ۱۵ متری می باشد. بعد شما یک محراب بسیار ساده و البته مارپیچی شکل که از سنگ مرمر سفید ساخته شده است را خواهید دید. شاید در ساخت این محراب از سبک معماری در دوره صفویان استفاده شده است. یکی از وجوه بسیار چشمگیرتر مسجد جامع تبریز ستون های آن است که می توان به فراوانی داخل فضای مسجد دید. این ستون ها همگی از قطر زیادی برخوردار هستند که دلیل وجود ستون ها استفاده از آجرهای بزرگ در ساخت مسجد می باشد.



گچبری های مسجد جامع تبریز

گچبری های مسجد جامع تبریز یکی از شاخص ترین ویژگی های معماری در این مسجد جامع می باشد. جالب است بدانید که گچبری ها به صورت رنگی هستند و زمان ساخت گچبری ها به دوره ایلخانان و سلجوقیان باز می گردد. این روزها با مرمت و بازسازی مجدد مسجد جامع تبریز گچبری‌ها کاملا قابل رویت شده اند بطوری که چشم هر بیننده ای را جذب خود می نمایند. اگر شماهم دوست دارید شاهد این همه زیبایی از نزدیک باشید پیشنهاد می‌کنیم به سایت سفر مارکت برای خرید آنلاین بلیط هواپیما مراجعه کنید.

چطور به مسجد جامع تبریز برویم؟

پیشنهاد ما برای رفتن به مسجد جامع تبریز استفده از اتوبوس می باشد. شما براحتی با اتوبوس که ایستگاه آخر بازار است می توانید به بازار تبریز بروید و از آنجا حدود ۵ دقیقه پیاده تا مسجد جامع تبریز راه دارید.

در نزدیکی مسجد جامع تبریز از چه جاهایی می توان دیدن کرد؟

بازار بزرگ تبریز: ۳۵۰ متر
خانه مشروطه تبریز: ۲ کیلومتر
برج آتشنشانی تبریز: ۳.۱ کیلومتر
موزه قاجار تبریز: ۳.۹ کیلومتر
میدان ساعت تبریز: ۴.۱ کیلومتر

کدام هتل ها در نزدیکی مسجد جامع تبریز قرار دارند؟

هتل سهند تبریز
هتل سینا تبریز
هتل اهراب تبریز
هتل آذربایجان تبریز
هتل استقبال تبریز

چه رستوران ها و غذاخوری هایی در نزدیکی مسجد جامع تبریز قرار دارند؟

رستوران شازده
رستوران مدرن
رستوران علیشاه
رستوران دربار
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار