gardeshban.ir

در اطراف منطقه بندر گناوه در جنوب ایران ناحیه ای یافت شده است که به ما می گویند تاریخ تمدن در گناوه به دوران ایران باستان بر می گردد؛ تپه های باستانی تاریخی و ارزشمندی که یادگار دوره باستان هستند.
کد خبر: ۵۴۲۳۲
تاریخ انتشار : شنبه ۰۴ تير ۱۴۰۱-1401 April 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
بندر گناوه (Bandar Ganaveh) یکی از شهرهای استان بوشهر ایران و مرکز شهرستان گناوه است. آب و هوای گناوه گرم و مرطوب است. این بندر به دلیل ساحل زیبا، حیات وحش و همچنین وجود بازارهای سنتی که در آن وجود دارد بسیار در بین گردشگران شهرت دارد. بندر گناوه از لحاظ جغرافیایی در ساحل خلیج فارس و میان بوشهر بندر دیلم به فاصله ی ۱۸ کیلومتری از شرق خورامام حسن قرار گرفته است.

در زمان‌های قدیم جهانگردان و دریا نوردان از راه‌های مختلف به این بندر وارد می‌شدند که از بازار گرم مبادلات، اقتصاد پویا ، سواحل درخشان، صفحه‌های مرجانی زیبا ، محلی‌های مهمان نواز و مردان دلیر و دانشمند برخوردار بود . این بازدیدکنندگان داستان‌ها و مشاهدات خود را به وطن خود می‌بردند و از این بندر به عنوان "مروارید خلیج فارس” یاد میکردند.

در اطراف منطقه بندر گناوه در جنوب ایران ناحیه ای یافت شده است که به ما می گویند تاریخ تمدن در گناوه به دوران ایران باستان بر می گردد؛ تپه های باستانی تاریخی و ارزشمندی که یادگار دوره باستان هستند و از دیدنی های بندر گناوه محسوب می شوند. گرچه این تپه های باستانی در سایر شهرهای استان بوشهر از جمله بوشهر، تنگستان، جم، دشتستان، دیلم، عسلویه و کنگان نیز قرار دارند، اما تپه های باستانی بندر گناوه نشانی از این شهر محسوب می شوند.



برخی از معروف ترین این تپه ها در اطراف روستای تل تل قرار گرفته اند و عبارتند از تپه‌ ی شاه ناصری که در شرق روستا به فاصله‌ ی ۲۰۰ متری روستای فعلی قرار گرفته، تپه ‌ی معروف به تل محمد حیدر که در شمال روستا به فاصله ی ۱۰۰ متری روستای فعلی واقع است و تپه ‌ی معروف به قلعه ‌ی کلات که در جنوب روستای فعلی در فاصله ۱۰۰ متری قرار دارد. در ضمن تپه‌ ی چهارمی نیز وجود دارد که که به عقاید تعدادی باید به این سه تپه اضافه شود اما آنجا اکنون آرامگاه مردمان روستای مجاورش است. از جمله تپه های دیگر نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تل برافتو

این تپه باستانی در ۲۰۰ متری روستای چاه بردی شهرستان گناوه واقع شده و با قدمت دوره تاریخی تا قرون میانه اسلامی به شماره ۶۵۰۴ در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

تل تل

این تپه باستانی متعلق به دوره تاریخی تا قرون نخستین اسلامی، در ۵ کیلومتری غرب روستای شول شهرستان گناوه واقع شده و به شماره ۴۵۴۶ در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.



تل گوری

تپه باستانی تل گوری (=گبری)، با قدمت دوره ساسانی تا قرون میانی اسلامی، در ۶۰۰ متری روستای تل برج شهرستان گناوه واقع شده و به شماره ۶۵۱۰ در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

تل چیتو

این تپه باستانی در یک کیلومتری جنوب غرب روستای شول شهرستان گناوه واقع شده و با قدمت تاریخی تا قرون میانه اسلامی، به شماره ۶۵۰۹ در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

محوطه جابرج

این محوطه باستانی در ۲ کیلومتری شمال غربی روستای مال قاید شهرستان گناوه واقع شده و با قدمت دوره ساسانی، به شماره ۶۵۱۵ در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

پناهگاه مال قاید

این بنای دوره ایلخانی در روستای مال قاید شهرستان گناوه واقع شده و به شماره ۶۵۱۲ در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار