gardeshban.ir

پوست لیمو از نظر ارزش غذایی با ارزش تر از لیمو است. آن ها سرشار از ویتامین C، پکتین، کلسیم، پتاسیم، فیبر و فلاونوئیدهایی مانند دی لیمونن هستند.
کد خبر: ۵۴۲۴۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۵ تير ۱۴۰۱-1401 April 05
گردشبان (gardeshban.ir) :



پوست لیمو از نظر ارزش غذایی با ارزش تر از لیمو است. آن ها سرشار از ویتامین C، پکتین، کلسیم، پتاسیم، فیبر و فلاونوئیدهایی مانند دی لیمونن هستند. از فواید پوست لیمو می توان به کاهش وزن، تقویت سلامت استخوان، پوست، قلب، سلامت دهان و سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

به همین دلیل استفاده از آن می تواند یک انتخاب فوق العاده بینظیر برای شما باشد.

پوست لیمو حاوی مقداری زیاد اسکوربیک اسید و ویتامین C است. همچنین از غلظت بالای آنتی اکسیدان‌ها نیز برخوردار می‌باشد که به سم زدایی کمک می‌کند. این مواد برای پوست مفید هستند، زیرا خاصیت ضد پیری است که به ایجاد چین و چروک را به تاخیر انداخته و به کاهش لکه‌ها و کند کردن روند پیری کمک می‌کند.

ویتامین C موجود در پوست لیمو بدون شک پوست را روشن می‌کند. به کاهش لکه‌های پیری اثرگذاری فوق العاده‌ای دارد. ویتامین C به تحریک تولید کلاژن کمک می‌کند، که به نوبه خود می‌تواند در سفت شدن پوست موثر باشد.

بر علاوه پوست لیمو حاوی سیتریک اسید است. اسید سیتریک به جوانسازی پوست و از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. می‌تواند به آرامی لایه خارجی پوست آسیب دیده در اثر نور خورشید را از بین ببرد؛ که منجر به کاهش لکه‌های قهوه ای، خطوط ریز و چین و چروک می‌شود. آلفا هیدروکسی اسید‌ها با کار بر روی لایه‌های داخلی پوست، آکنه را درمان کرده و پوست مستعد آکنه را بهبود می‌بخشد.

از طرفی عده‌ای به این باور اند که (اسکراب‌های مراقبت از پوست هندی) ساخته شده با پوست لیمو و پرتقال به کاهش آکنه کمک می‌کند. با این وجود، هیچ تحقیق علمی که این ادعا را تایید کند وجود ندارد. زیرا این ترکیبات گیاهی به طور علمی فرموله و تنظیم نشده اند.

باعث کاهش وزن می شود

پوست لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ها، بیوفلاونوئید‌ها و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. پکتین موجود در پوست لیمو به کاهش وزن و مبارزه با چاقی کمک می‌کند.

در یک مطالعه با استفاده از SHIME (شبیه ساز اکوسیستم میکروبی روده انسان)، پکتین سیتریک اثرات ضد التهابی بر روی باکتری‌های روده خاص مرتبط با مبارزه با چاقی را از خود نشان داده است. عصاره پوست لیمو روی این باکتری‌های مفید – مانند لاکتوباسیلوس و مگاموناس – تاثیر مثبت داشته است.

مطالعه‌ای که در مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شد نشان دهنده این بود که پکتین، یک فیبر محلول است. تخلیه معده را به حداقل رسانده و احساس سیری را در افراد چاق افزایش می‌دهد.

این عوامل همچنین در حفظ وزن و کاهش چاقی نقش اساسی دارند. در واقع، در مطالعه‌ای دیگر که بر روی موش‌ها صورت گرفته نشان داده که پکتین تولید آنزیم‌ها و هورمون‌های گوارشی (GLP-۱) را به حداکثر می‌رساند؛ که منجر به کاهش مصرف غذا، محتوای چربی و وزن بدن خواهد گردید. هر چند برای تایید بیشتر این ادعا‌ها به شواهد تجربی روی انسان‌ها نیاز است.

حفظ سلامت و بهداشت دهان 

پوست لیمو همچنین برای سلامت دهان و دندان با ارزش می‌باشد. کمبود ویتامین C با خونریزی لثه، اسکوربوت و التهاب لثه مرتبط است. چون پوست لیمو سرشار از ویتامین C گفته می‌شود؛ بنابراین مصرف آن به روش‌های مختلف، مانند آب پوست لیمو یا چای پوست لیمو می‌تواند با مشکلات دندانی مانند آبسه و حفره‌های دندانی مقابله کند.

خواص ضد باکتریایی قوی پوست لیمو می‌تواند عفونت‌های لثه ناشی از باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک موتانس را کاهش دهد.

سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد 

پوست لیمو به بهبود سلامت استخوان ها کمک می کند. زیرا حاوی مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین C می باشد که بلوک های ساختمانی ضروری استخوان ها و ساختار اسکلتی ما را تشکیل می دهد. مطالعه ای که روی موش ها انجام شد نشان داد که پوکی استخوان ممکن است با تجویز اسید اسکوربیک روی یک ژن خاص کنترل شود. بنابراین، پوست لیمو – که سرشار از اسید اسکوربیک است، به احتمال زیاد پتانسیل مدیریت بیماری های استخوانی و بهبود سلامت استخوان را به همراه دارد. با این حال این مشاهدات امیدوار کننده نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

همان طور که قبلا ذکر شد، پوست لیمو سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. که می تواند به مدیریت اختلالات خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید مفید باشد.

سم زدایی بدن

پوست لیمو سرشار از ویتامین C می باشد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که با از بین بردن رادیکال های آزاد یا سموم آزاد شده در زمان استرس یا برخی فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط با مرگ سلولی و پیری، آسیب سلولی را کنترل می کند.

حذف این سموم مضر به سم زدایی بدن و کاهش استرس در سطح متابولیک کمک می کند. برخی از بیوفلاونوئیدهای مرکبات نیز در کاهش استرس اکسیداتیو مفید هستند. که اگر درمان نشود، می تواند باعث سرطان شود.

یک مطالعه تجربی روی موش ‌ها نشان داد که لیمونن – که در پوست لیمو یافت می‌شود – فعالیت آنزیم‌ها و تولید مخاط را تسریع می‌کن. همچنین استرس اکسیداتیو مرتبط با آسیب بافت را کاهش می‌دهد.

در واقع، مطالعه ای که در مصر انجام شد نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی پوست لیمو قوی تر از پوست گریپ فروت و نارنگی است. که آن را به انتخابی برتر برای سم زدایی بدن تبدیل می کند. بنابراین، ممکن است از آسیب سلولی جلوگیری کند و سیستم را از مواد شیمیایی مضر سم زدایی کند.

غلظت بالای فلاونوئیدها و ویتامین C در پوست لیمو می تواند ایمنی شما را تقویت کند. اجزای اصلی سیستم دفاعی بدن ما از گلبول های سفید یا سلول های B و سلول های T تشکیل شده است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که ویتامین C در رشد و تکثیر سلول های T یا لنفوسیت ها ضروری تلقی می گردد.

ویتامین C همچنین در نوتروفیل‌ها (نوعی گلبول سفید) وجود دارد که به فاگوسیتوز کمک می‌کند، فرآیندی که طی آن سلول‌های ایمنی بدن سلول‌های مضر یا خارجی مانند سموم یا باکتری‌ها را می‌بلعد و آن ها را از بین می ‌برند. ویتامین C همچنین برای کاهش آسیب بافت موثر است.

از طرفی مصرف ویتامین C به کاهش علائم سرماخوردگی در بزرگسالان و کودکان خیلی تاثیرگذار است. تحقیقات تجربی بیشتر می ‌تواند نتیجه‌ قطعی در مورد این که چگونه ترکیبات موجود در پوست لیمو باعث افزایش ایمنی می‌شود، ارائه دهد.

کمبود جدی ویتامین C می‌تواند منجر به تضعیف شدید سیستم ایمنی بدن شود، بنابراین حتماً مقدار توصیه شده روزانه را مصرف کنید. تکمیل آن با مصرف رژیم غذایی پوست لیمو یک انتخاب سالم و مغذی است.

موارد استفاده از پوست لیمو

پوست لیمو را می توانید در رژیم مراقبت از پوست و موی خود بگنجانید. همچنین می توان از آن برای تمیز و شاداب نگه داشتن خانه نیز استفاده کنید.

موارد استفاده از پوست لیمو برای مراقبت از پوست و مو

اسکراب بدن روشن کننده پوست

مواد لازم:

یک مقدار پوست لیمو

شکر ۱/۲ پیمانه

روغن زیتون

دستور العمل

پوست لیمو را به صورت خمیر درآورید. شکر را با رب های پوست لیمو مخلوط کنید. روغن زیتون را با توجه به نوع پوست خود علاوه کنید. پوست خشک به آب بیشتری نیاز دارد، بنابراین روغن زیتون بیشتری بریزید. روی پوست مرطوب را با حرکات دایره ای ملایم ماساژ دهید تا سلول های مرده پوست، لایه برداری شوند. بعد آن را با آب بشورید.

از این اسکراب بیش از یک بار در هفته استفاده نکنید. چون می تواند منجر به لایه برداری بیش از حد و خشکی شود.

استفاده از لیمو برای تمیز کردن خانه 

پوست لیمو یک جایگزین غیر سمی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن خانه شما به حساب می آید. مواد شیمیایی موجود در پوست لیمو قوی هستند و به عنوان پاک کننده های موثری برای از بین بردن لکه های سرسخت مانند حلقه های کتری با رسوبات معدنی یا لکه های قهوه و چای در لیوان ها عمل می کنند.

رایحه با طراوت مرکبات مزیت اضافه استفاده از پوست لیمو برای تهیه یک پاک کننده DIY بسیار مناسب است. مخلوط کردن آب پوست لیموی جوشانده با سرکه یا جوش شیرین، آن را به یک پاک کننده کاملا طبیعی قوی تر تبدیل می کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار